1515

Nu lanseras deras digitala kompis

Appen Shim bygger på psykologisk forskning och vill bli en digital kompis till användarna. ”Evolutionen har format oss människor till att i första hand uppmärksamma det som är negativt. Därför kan det få stora effekter om man tränar på det positiva”, säger medgrundaren till Di Digital.

Hoa Ly, en av grundarna av Shim.
Hoa Ly, en av grundarna av Shim.Foto:Press

Under torsdagen lanseras Shim, en svensk app som vill vara en digital kompis till användaren. Appen är baserad på psykologisk forskning, men är inte avsedd som en behandling för psykisk ohälsa. Istället ska man kunna prata med Shim om vardagens bekymmer.

”Evolutionen har format oss människor till att i första hand uppmärksamma det som är negativt. Därför kan det få stora effekter om man tränar på det positiva. Samtalet med Shim är ett enkelt sätt att göra just det”, säger Hoa Ly som är medgrundare av Shim och doktor i psykologi.

Användarna kan till exempel fråga om sin relation till sin partner, prata om vad en nära vän betyder för en, om eller vad man är tacksam för just nu.

Läs även: Därför investerar King-miljardärerna i psykologi-appen

”Shim hjälper användaren att uttrycka de här positiva tankarna till nära och kära, så det är alltså inte bara användaren själv som påverkas”, säger Hoa Ly.

En av inspirationskällorna till Shim är filmen Her.

”Att en levande digital karaktär kan påverka en människa i vardagen, det kände vi var en spännande idé.”

Shim använder sig till viss del av AI idag, men det ska bli mer av det framöver.

”Vi använder redan nu en del AI för att göra konversationen levande. Framöver kommer vi lägga på ett mer avancerat AI-lager.”

Appen är än så länge gratis. Men Shim överväger att i framtiden ta betalt för själva appen eller för fördjupat innehåll.

Foto: Shims grundare: Hoa Ly, Jordi Chacon, Andreas Amsenius, John Airaksinen.

Bakom appen Shim står bland annat Hoa Ly och John Airaksinen, tidigare medgrundare av företaget Psykologifabriken. Efter att ha sålt sina andelar i företaget slog de sig ihop med ingenjörerna Andreas Amsenius och Jordi Chacon 2015 för att börja arbeta på appen Shim.

Totalt har Shim tagit in omkring 7 miljoner kronor i riskkapital. I ägarlistan finns bland andra Mattias Miksche, Ludvig Linge, Hampus Jakobsson och Sophia Bendz. Dessutom har Sweet Capital, som är King-grundarnas riskkapitalbolag, investerar i Shim.


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?