1515

Nu lanserar Axfood eget nätapotek – ska utmana Apotea

Med jätten Axfood i ryggen lanserar nu Apohem sitt nätapotek. Tanken är att leverera mat och apoteksvaror tillsammans för att utmana succén Apotea.

Mia Brunell Livfors, vd för Axel Johnson AB och ordförande i Axfood.
Mia Brunell Livfors, vd för Axel Johnson AB och ordförande i Axfood.Foto:Jesper Frisk

E-handel av apoteksvaror har fått en boom i Sverige. Inte minst genom Apotea (NTL) som säljer apoteksvaror för 1,5 miljard förra året.

Ett av de bolag som under en längre tid blickat mot den alltmer lukrativa e-apoteksmarknaden är dagligvarujätten Axfood (NTL). Nu gör man slag i sak och lanserar Apohem tillsammans med Axel Johnson-gruppens investeringsbolag Novax (NTL) och de tre entreprenörerna Henrik Patzer, Johan Bergenheim och Kim Persson.

”Det är ett stort skifte från analogt till digitalt som sker nu. Apotea har visat att det går bra att sälja apoteksvaror på nätet. Sedan tror vi att de befintliga kunderna inom Axfood också vill handla apoteksvaror”, säger Apohems vd Henrik Patzer.

Henrik Patzer, Johan Bergenheim och Kim Persson jobbade tillsammans på Lenson, som grundades av de två sistnämnda 2005 och såldes till brittiska jätten Prescription eyewear 2012. 

Nu har trion jobbat med Apohem i cirka ett år, i mars fick man in 16 miljoner kronor i investeringar av Axfood och Novax, därmed värderades bolaget till omkring 49 miljoner kronor.

I samband med lanseringen kommer Apohem erbjuda receptfria varor i väntan på tillstånd från Läkemedelsverket. När det sker ska man ta marknadsandelarna från de andra e-apoteken.

”Det är hård konkurrens, både traditionella och nya apotek är duktiga så det kommer bli tufft. Men vi tror att vi har en speciell nisch tack vare att vi jobbar nära våra ägarbolag”, säger Henrik Patzer.

Det finns ju ett antal apotek på marknaden i dag, vad talar för att det kommer gå bra för er?

”Det är genom samarbeten med Axfood och att vi har en avsikt att ha en position som ligger lite annorlunda än de övriga aktörerna. Vi ska ta en position mellan lågt pris och varumärkesidentitet”, säger Henrik Patzer.

Genom att ta tillvara på Axfoods och Axel Johnsons nätverk av olika bolag och den kundstock som finns där, hoppas man kunna hitta synergieffekter. Bland annat vill man ta Axfoods kunder hos Mat.se till det nya digitala apoteket, säger Henrik Patzer.

”Inom Axfood och Axel Johnson finns flera digitala initiativ där vi tittar på olika sätt att samarbeta. Det kan vara mat.se, skincity eller andra bolag inom koncernen. Samarbetena handlar om exempelvis distribution, gemensamma inköp och marknadsföring.”

Siktet är också inställt på den växande e-hälsomarknaden med samarbeten med nätdoktorer. I dag är man i diskussioner med flera aktörer, säger Henrik Patzer.

”Vi har börjat titta på vad det finns för möjligheter. Vi har träffat flera av de som finns på marknaden och e-hälsan är en del av utrullningen framåt i affärsutvecklingen.”


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?