1515

Nu kommer globala jätten till Stockholm – öppnar nytt kontorshotell

Wework, en av världens högst värderade startups, öppnar i Stockholm till våren 2019. Deras kontorshotell ska ha plats för runt 1 000 startups och entreprenörer. 

Wework har bland annat ett kontorshotell i Sony Center i Berlin.
Wework har bland annat ett kontorshotell i Sony Center i Berlin.Foto:Press.

Amerikanska Wework, som hyr ut kontorsytor till andra företag, är ett av världens mest hajpade startupbolag. Sedan starten 2010 de tagit in 75 miljarder kronor i riskkapital, samtidigt som bolagsvärdet nått en höjd på motsvarande 175 miljarder kronor.

Sedan tidigare har Wework närvaro i flera stora europeiska länder, men nu är det dags att etablera sig i Sverige. Under den tidiga våren 2019 ska man öppna lokaler i den nyrenoverade fastigheten Urban Escape, där även Spotify har sitt nya huvudkontor, i centrala Stockholm.

”Det har kommit fantastiska företag från Sverige som gjort avtryck i hela världen, inte bara inom tech med de många enhörningarna, utan också inom mode och möbler med H&M och Ikea. Därför är det en bra fråga varför det tagit så lång tid för oss att öppna i Stockholm. Men vi drivs av efterfrågan och måste se till att vår expansion är noga planerad”, säger Wybo Wijnbergen, chef för Nordeuropa på Wework, till Di Digital.

Bolaget omsatte runt 7,7 miljarder kronor under 2017, med en justerad förlust på cirka 1,7 miljarder kronor före räntor och skatter. 

Wework kan beskrivas som ett Airbnb för kontorsyta, även om bolaget attraherar både kort- och långsiktiga kunder. I stora drag är affärsidén att hyra utrymme från fastighetsvärdar, inreda och sedan hyra ut till högre priser.

Deras konkurrensfördel, som bolaget självt beskriver det, är tillgången till ett nätverk med runt 250 000 anslutna medlemmar i 74 städer och 22 olika länder världen över. De olika medlemmarna kan komma i kontakt med varandra genom en app.

Wybo Wijnbergen, chef för Nordeuropa på Wework.
Wybo Wijnbergen, chef för Nordeuropa på Wework.Foto:Press.

Det är huvudsakligen entreprenörer, frilansare och startups som lockas till de delade kontorsytorna. Men enligt Wybo Wijnbergen är storbolag den snabbast växande kundgruppen hos Wework globalt.

”Ju mer mångfald vi har, desto mer intressanta blir vi. De olika entreprenörerna och företagen som befinner sig i olika stadier kan lära mycket från varandra. Vi hoppas att Wework ska bli en språngbräda för svenska startups som vill expandera internationellt”, säger han, och pekar på att 70 procent av deras medlemmar någon gång har samarbetat med andra inom nätverket.

Lokalerna i Stockholm ska ha plats för över 1 000 medlemmar och inhysa både flexibla kontorsplatser i gemensamma ytor och enskilda kontor för större grupper. Precis som på andra typer av framväxande kontorshotell ska det finnas möjlighet att anordna möten, luncher, träningssessioner och diverse evenemang.

Lanseringen i Sverige sker i samarbete AMF Fastigheter, ett helägt dotterbolag till pensionsjätten. Deras prestigeprojekt Urban Escape är nu i det närmaste fullbelagt med hyresgäster, enligt vd:n Mats Hederos.

”Det är väldigt roligt att ett så stort bolag som Wework sätter sig i Stockholm. Då förstår man att vi har dignitet ur ett internationellt perspektiv, för de finns ju långt ifrån överallt i världen”, säger han.

Delar av Urban Escapes fasad ligger fortfarande dold bakom renoveringsarbete på Regeringsgatan. Här ska Wework öppna våren 2019.
Delar av Urban Escapes fasad ligger fortfarande dold bakom renoveringsarbete på Regeringsgatan. Här ska Wework öppna våren 2019.Foto:Patrik Olsson (Di)

Samtidigt finns det redan konkurrens på marknaden för flexibla kontorsplatser i Sverige. Kontorshotellbolaget Convendum, med Aviciis tidigare manager Ash Pournouri som delägare, har till exempel varit tydliga med att de velat bli "ett Wework för Norden". Dessutom tillhandahåller bolag som Epicenter kontorsplatser med korta uppsägningstider, precis som Wework.

Men Wybo Wijnbergen räds inte de redan etablerade aktörerna i Stockholm.

”Det går lika bra att arbeta från köksbordet, stranden eller parken om man bara är ute efter en flexibel kontorsplats. Men vi är oöverträffade i världen om att kunna erbjuda ett så stort nätverk av entreprenörer och företag. Det gör oss unika”, säger han.

Läs mer: Aviciis manager vill bygga ett Wework för Norden 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?