1515

Nu inleds rättegången om smygreklam mot Alexandra "Kissie" Nilsson

Under tisdagen inleddes huvudförhandlingen i Patent- och marknadsdomstolen med bloggaren Alexandra “Kissie” Nilsson och influencernätverket Tourn Media, efter att de anklagats för dold reklam.

Influencern Alexandra "Kissie" Nilsson i rätten för smygreklam.
Influencern Alexandra "Kissie" Nilsson i rätten för smygreklam.Foto:TT

Stämningen kom från Konsumentombudsmannen, KO, hos Konsumentverket som menar att Alexandra Nilsson och Tourn har gjort sig skyldiga till brott mot marknadsföringslagen. 

Bloggaren hördes i rätten igår. I början av veckan skrev hon på sin vällästa blogg att hon har en tuff vecka framför sig.

"Usch ser inte fram emot veckan som kommer alls, det kommer vara en lång och utmanade vecka... Men sånt är livet. Ibland har vi superroliga veckor som innehåller massa skoj och spännande saker, och ibland måste vi möta orättvisor. Men jag klarar det", skriver Alexandra Nilsson.

Tillsammans med sitt ombud meddelar hon Di Digital inne på Stockholms tingsrätt att de inte kommenterar målet för tillfället.

Debatten om smygreklam hos influencers på sociala medier har växt sig större under de senaste åren, och Reklamombudsmannen får mer och mer att göra när det gäller att fälla bloggare, Instagram-kändisar och Youtube-stjärnor för att de inte berättar vad som är reklam och inte i deras kanaler.

Veckans huvudförhandling grundar sig i att ett bolag som bedriver handel med begagnad elektronik genomförde ett reklamsamarbete tillsammans med Alexandra Nilsson där hon berättade om dem i sin blogg och på sitt Instagram-konto. Enligt marknadsföringslagen §9 ska all marknadsföring utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är en fråga om marknadsföring och vem som svarar för den.

Läs mer: Isabella Löwengrip investerar i ny influencer-plattform 

KO ansåg inte att annonserna för Mobilåtervinning var tydligt markerade och tvistar alltså denna vecka om frågan med Alexandra Nilsson och Tourn Media i Stockholms tingsrätt. Men det kan ta ett tag innan domen och eventuell påföljd kommer.

"Det går inte att säga exakt, men det kan dröja tills det kommer en dom i den här typen av förhandling", säger Henrik Axelsson på Konsumentverkets presstjänst.

"Det är bra att Konsumentombudsmannen gör detta för det finns så många frågor där det inte finns tydliga svar förrän man har kört det genom rättsmaskineriet. Man tvingas driva sådana här mål för att det behövs ett prejudikat för att veta vad som gäller", säger marknadsföringsexperten Gustav Martner på Digital Reliance som jobbar med utsatta grupper i digitala medier.

Samtidigt menar han att det kan vara ineffektivt att driva dyra mål i rätten istället för att branschen själv håller koll på rätt och fel. 

"Det är olyckligt och problemet är att oavsett vilket utfall det blir så kommer det fortfarande finnas kvar massa frågeställningar. Det är inte alls orimligt med krav på någon med 100 000 följare, men mitt tips är att influencerbranschen går samman och satsar på utbildningskrav och självreglering, där det ingår att man tar god marginal när man tolkar de riktlinjer som redan finns", säger Gustav Martner.

Di Digital har sökt Tourn Media.


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?