1515

Nu inleds Crowdsourcingweek i Luleå

Delningsekonomin innebär stora möjligheter för utvecklingsländer. Det menar Samar Singla grundaren av Jugnoo,”Indiens Uber”, som är i Luleå för att delta i Crowdsourcingweek.  

Delningsekonomi, crowdeconomy eller crowdsourcing. Kärt barn har många namn och i dag, onsdag, inleds en internationell femdagarskonferens i Luleå och Vuollerim, Crowdsourcingweek Arctic Circle. Efter två dagars diskussioner i Luleå bussas besökarna till det betydligt mindre samhället Vuollerim i inlandet.  

"Att vi är i norra Sverige beror på att Luleå ligger långt framme digitalt exempelvis när det gäller datahallar. Det är en intressant region där det händer mycket på det här området. Sedan är det exotiskt för många att åka så långt norrut", säger Truus Heremans på Crowdsourcing weeks London-kontor. 

Tjänster som Airbnb och Uber har förändrat sina respektive sektorer i grunden

Delningsekonomi har blivit ordet på mångas läppar de senaste åren. Tjänster som Airbnb och Uber har förändrat sina respektive sektorer i grunden – och fler branscher väntas stå på tur. 

Under konferensen i Norrbotten står regional utveckling och hållbarhet i fokus. Flertalet av deltagarna kommer från företag i Sverige, Norge och Finland, men även en hel del mer långväga gäster är på plats. 

En av talarna är den indiske entreprenören Samar Singla. Han är grundare och vd för Jugnoo, som brukar beskrivas som Indiens Uber. Via en app kommer kunderna i kontakt med rickshawförare, för persontransporter och bud. 

Den här typen av tjänster innebär stora möjligheter för utvecklingsländer

”Tidigare väntade förarna på körningar 70 procent av tiden. Nu finns en digital infrastruktur som ökar effektiviteten i ekonomin”, säger Samar Singla. 

Läs mer: Svenskgrundade Careem lägger krokben för Uber i Dubai

Han menar att den här typen av tjänster innebär stora möjligheter för utvecklingsländer, inte bara ekonomiskt. 

”Vi kan få bort en mängd onödiga transporter och onödigt pendlande. Trafikstockning och luftföroreningar är ett stort problem i Indiens städer”, säger han. 

Organisationen Crowdsourcing week har funnits i fem år och har sedan dess arrangerat ett 20-tal konferenser i Asien och Europa. ​


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?