1515

Nu har Microsoft flyttat in i Stockholms techkvarter

Efter 28 år i Akalla flyttar Microsoft sitt kontor till techkvarteren i Stockholm City. I närheten huserar bland annat Kindred, Netlight, Facebook och Spotify. Di Digital har varit på plats i de nya lokalerna.

Microsofts nya lokaler i Urban Escape och Hélène Barnekow, vd för Microsoft Sverige.
Microsofts nya lokaler i Urban Escape och Hélène Barnekow, vd för Microsoft Sverige.Foto:Amanda Lindgren

Under måndagen flyttade Microsoft MSFT 0% Dagens utveckling in i sina nya lokaler i kontorsbyggnaden Urban Escape, på Regeringsgatan i Stockholm. Företaget har tidigare haft sina lokaler i Akalla, där de funnits i 28 år.

Området kring Urban Escape har kommit att bli lite av Stockholms nya techkvarter. I samma byggnad som Microsoft håller bland annat kontorshotellet Wework, onlinespelbolaget Kindred KIND SDB -1,19% Dagens utveckling och it-konsultbolaget Netlight till, och ett stenkast bort huserar företag som Facebook FB 0% Dagens utveckling och Spotify.

”Det är en bra plats. Vi har nära till fysiska möten och kan hjälpa varandra att bygga på idéer. Det är en entreprenörsstyrka att koppla ihop kompetens”, säger Henrik Byström, affärsområdeschef för Modern Workplace på Microsoft, om närheten till andra techbolag.

Microsofts lokaler är även öppna för deras kunder och partners.
Microsofts lokaler är även öppna för deras kunder och partners.Foto:Amanda Lindgren

Blir Microsoft lite hippare genom att flytta till ”techkvarteren”?

”Att vara hippa är inte viktigt. Det är den digitala tillväxtresan vi vill vara en del av”, säger Henrik Byström. 

Enligt Hélène Barnekow, vd för Microsoft Sverige, var det bland annat möjligheten till ett närmare samarbete med partners och kunder som motiverade flytten.

”Det här är inte ett kontor, det är ett nav där vi ska samarbeta och 'connecta'”, säger Sverige-vd:n.

75 procent av ytan kommer vara öppen för företagets kunder och partners, något som Henrik Byström hoppas ska leda till mer effektiva samarbeten.

”Det är en plats för både intern och extern samverkan, vi vill bidra till en innovativ kultur. Det kan vara en partner som vill sätta sig och jobba ihop eller en kund som behöver hjälp.”

Henrik Byström, affärsområdeschef för Modern Workplace på Microsoft.
Henrik Byström, affärsområdeschef för Modern Workplace på Microsoft.Foto:Amanda Lindgren

Läs mer: Hélène Barnekow tar över Microsoft: ”Ingen står och dricker champagne” 

Att finnas i Stockholm City ser både Hélène Barnekow och Henrik Byström som en stor fördel, bland annat ur miljösynpunkt.

”Det stärker vår hållbarhet. Resebeteendet hos våra medarbetare kommer förändras, jag tror de kommer åka mindre bil och mer kommunalt eftersom det är det lättaste sättet att ta sig hit på. Sedan blir det också lättare för kunder och partners att ta sig hit”, säger Henrik Byström.

”Härifrån kan vi bidra till hela samhället, vi har nära till beslutsfattare. Dessutom har Microsoft som mål att utbilda 150 000 personer i Sverige, då underlättar det om vi finns i stan”, säger Hélène Barnekow.

Utöver skrivbord är kontoret också inrett med flertalet lounger.
Utöver skrivbord är kontoret också inrett med flertalet lounger.Foto:Amanda Lindgren

Det nya kontoret, eller navet, är 3000 kvadratmeter stort – en ganska markant minskning jämfört med den tidigare lokalen med en yta på 8000 kvadratmeter.

”I dag använder vi lokaler på annat sätt. Folk befinner sig inte på kontoret lika ofta, de kanske jobbar hemifrån eller är ute på kundmöten”, berättar Henrik Byström.

Av de 600 medarbetarna räknar han med att max en tredjedel av dem befinner sig på kontoret samtidigt.

”Men vi skulle få plats oavsett. Skulle det bli ett bekymmer har vi ett samarbete med Wework, vi får använda deras lokaler.”

Läs mer: Hajpat Wework slår upp portarna i Stockholm 

Kontoret har flera tillhörande inomhusbalkonger.
Kontoret har flera tillhörande inomhusbalkonger.Foto:Amanda Lindgren

 

Kontoret är designat av arkitektfirman MER, som berättar att de använt sig en hel del av VR i processen. Vidare berättar de att de valt att återanvända 30 procent av möblerna från kontoret i Akalla och att designen är inspirerad av de fyra årstiderna.

Läs mer: Debatt: En miljon svenskar vill jobba med it – ändå råder kompetensbrist


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?