1515

Nu har Microsoft flyttat in i Stockholms techkvarter

Efter 28 år i Akalla flyttar Microsoft sitt kontor till techkvarteren i Stockholm City. I närheten huserar bland annat Kindred, Netlight, Facebook och Spotify. Di Digital har varit på plats i de nya lokalerna.

Microsofts nya lokaler i Urban Escape och Hélène Barnekow, vd för Microsoft Sverige.
Microsofts nya lokaler i Urban Escape och Hélène Barnekow, vd för Microsoft Sverige.Foto:Amanda Lindgren

Under måndagen flyttade Microsoft MSFT -0,55% Dagens utveckling in i sina nya lokaler i kontorsbyggnaden Urban Escape, på Regeringsgatan i Stockholm. Företaget har tidigare haft sina lokaler i Akalla, där de funnits i 28 år.

Området kring Urban Escape har kommit att bli lite av Stockholms nya techkvarter. I samma byggnad som Microsoft håller bland annat kontorshotellet Wework, onlinespelbolaget Kindred KIND SDB -2,01% Dagens utveckling och it-konsultbolaget Netlight till, och ett stenkast bort huserar företag som Facebook FB -0,56% Dagens utveckling och Spotify.

”Det är en bra plats. Vi har nära till fysiska möten och kan hjälpa varandra att bygga på idéer. Det är en entreprenörsstyrka att koppla ihop kompetens”, säger Henrik Byström, affärsområdeschef för Modern Workplace på Microsoft, om närheten till andra techbolag.

Microsofts lokaler är även öppna för deras kunder och partners.
Microsofts lokaler är även öppna för deras kunder och partners.Foto:Amanda Lindgren

Blir Microsoft lite hippare genom att flytta till ”techkvarteren”?

”Att vara hippa är inte viktigt. Det är den digitala tillväxtresan vi vill vara en del av”, säger Henrik Byström. 

Enligt Hélène Barnekow, vd för Microsoft Sverige, var det bland annat möjligheten till ett närmare samarbete med partners och kunder som motiverade flytten.

”Det här är inte ett kontor, det är ett nav där vi ska samarbeta och 'connecta'”, säger Sverige-vd:n.

75 procent av ytan kommer vara öppen för företagets kunder och partners, något som Henrik Byström hoppas ska leda till mer effektiva samarbeten.

”Det är en plats för både intern och extern samverkan, vi vill bidra till en innovativ kultur. Det kan vara en partner som vill sätta sig och jobba ihop eller en kund som behöver hjälp.”

Henrik Byström, affärsområdeschef för Modern Workplace på Microsoft.
Henrik Byström, affärsområdeschef för Modern Workplace på Microsoft.Foto:Amanda Lindgren

Läs mer: Hélène Barnekow tar över Microsoft: ”Ingen står och dricker champagne” 

Att finnas i Stockholm City ser både Hélène Barnekow och Henrik Byström som en stor fördel, bland annat ur miljösynpunkt.

”Det stärker vår hållbarhet. Resebeteendet hos våra medarbetare kommer förändras, jag tror de kommer åka mindre bil och mer kommunalt eftersom det är det lättaste sättet att ta sig hit på. Sedan blir det också lättare för kunder och partners att ta sig hit”, säger Henrik Byström.

”Härifrån kan vi bidra till hela samhället, vi har nära till beslutsfattare. Dessutom har Microsoft som mål att utbilda 150 000 personer i Sverige, då underlättar det om vi finns i stan”, säger Hélène Barnekow.

Utöver skrivbord är kontoret också inrett med flertalet lounger.
Utöver skrivbord är kontoret också inrett med flertalet lounger.Foto:Amanda Lindgren

Det nya kontoret, eller navet, är 3000 kvadratmeter stort – en ganska markant minskning jämfört med den tidigare lokalen med en yta på 8000 kvadratmeter.

”I dag använder vi lokaler på annat sätt. Folk befinner sig inte på kontoret lika ofta, de kanske jobbar hemifrån eller är ute på kundmöten”, berättar Henrik Byström.

Av de 600 medarbetarna räknar han med att max en tredjedel av dem befinner sig på kontoret samtidigt.

”Men vi skulle få plats oavsett. Skulle det bli ett bekymmer har vi ett samarbete med Wework, vi får använda deras lokaler.”

Läs mer: Hajpat Wework slår upp portarna i Stockholm 

Kontoret har flera tillhörande inomhusbalkonger.
Kontoret har flera tillhörande inomhusbalkonger.Foto:Amanda Lindgren

 

Kontoret är designat av arkitektfirman MER, som berättar att de använt sig en hel del av VR i processen. Vidare berättar de att de valt att återanvända 30 procent av möblerna från kontoret i Akalla och att designen är inspirerad av de fyra årstiderna.

Läs mer: Debatt: En miljon svenskar vill jobba med it – ändå råder kompetensbrist


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?