1515

Nu har Froda lånat ut 250 miljoner till småföretag

Froda har börjat få snurr på sin utlåning till småföretagare. Istället för att gå efter kreditupplysningar tittar man på kassaflöden. Nu tar bolaget in 20 miljoner kronor för att expandera.

Frodas vd och medgrundare Oliver Mohseni.
Frodas vd och medgrundare Oliver Mohseni.Foto:Press

”Det gick väldigt trögt i början får man erkänna. Då ringde man i klockan när man fick en kund på en dag. Nu får vi in flera kunder per dag”, säger Oliver Mohseni som är vd och medgrundare av lånebolaget Froda.

Froda grundades 2015 under namnet Monetise. Affärsidén är att låna ut pengar till småföretag som e-handlare och restauranger genom att titta på deras kassaflöden och exempelvis deras följarskara i sociala medier, snarare än att förlita sig på traditionella mått såsom kreditupplysning.

”2015 lånade vi ut 8 miljoner kronor. Förra året kom vi upp i 50 miljoner. I år kommer vi över 200 miljoner kronor. Det finns ingen tendens att tillväxten skulle bromsa in.”

Läs även: Fintech – en magnet för investerare 

Nu tar Froda in omkring 20 miljoner kronor i en nyemission, bland annat från Svea Ekonomi. Sedan tidigare finns bland annat förre Avanza-vd:n Nicklas Storåkers i ägarledet. 

De nya pengarna ska användas för att finansiera en expansion till Finland:

”Det är också ett relativt enkelt steg att ta för att testa våra vingar utanför Sverige.”

Tillskottet ska också stärka upp balansräkningen. 

I början lånade Froda ut sina egna pengar. Nu refinansierar de även lånen med hjälp av banker.

”Det kanske låter lite tråkigt, men i den här branschen behöver man mycket eget kapital. Man måste ha en rejäl kudde.”

Som Oliver Mohseni ser det är bankerna ointresserade av den sortens kunder som är Frodas målgrupp, alltså småföretag.

”Med bankens balansräkningsfokus blir det svårt för en e-handlare eller restaurang att få lån. För de har inga dyra maskiner det kan sätta i pant. Men ofta har de ett fint och stabilt kassaflöde som ger en trygghet”, säger han och tillägger:

”Sedan är den sortens kunder svåra och dyra för banken att bedöma. Att ta flera möten, ha en manuell process, och sedan låna ut 50 000–200 000 kronor, det lönar sig inte.”

Läs även: Collector samlar sina fintech-investeringar i ny bankapp 

2016 var Frodas omsättning 3,4 miljoner kronor med ett minusresultat på 4 miljoner kronor.

Kort efter att Froda lanserat sin tjänst började även det betydligt större fintechbolaget Izettle att erbjuda lån till småföretagare. Dålig tajming kan tyckas, men Oliver Mohseni välkomnar konkurrensen.

”Jag hade önskat mig att Izettle hade marknadsfört sin tjänst lite hårdare, för att öka kännedomen där ute”, säger han.

Han tror att fler kommer att få upp ögonen för kundgruppen framöver.

”Jag tror att vi kommer få mer konkurrens av Izettle och andra som försöker digitalisera småföretagens vardag.”

Läs mer: Tidigare Avanza-chefen satsar på smålån 


Innehåll från dLaboratoryAnnons

Skalbar plattform som reducerar driftstörningar och avbrott i elnätet

Liksom många andra branscher genomgår energisektorn just nu en omfattande förändring, med drastiskt förändrade förutsättningar för bland annat elnätsföretagen.

– Detta är ett tungt och kapitalintensivt segment under stort förändringstryck. Därför erbjuder vi på dLab digitala lösningar för att säkra driften och öka effektiviteten hos elnätsbolag världen över, säger Erik Severin, vd för Dlaboratory Sweden AB (publ).

Läs mer om dLab här 

Elnätssektorn är en samhällskritisk bransch, med en samlad infrastruktur styrd av strikta regelverk. Detta ställer mycket höga krav på säkra, tillförlitliga lösningar, något som Erik Severin menar har lett till en unik kultur inom området. 

– Det sitter i vår ryggrad att vara eftertänksam och noggrann, men när det gäller den digitala utvecklingen behöver man fatta mod och våga prova nya lösningar. Detta innebär en pedagogisk utmaning, inte minst eftersom det kräver nya arbetssätt.

Omfattande konkurrensfördelar

Utmaningarna vägs dock med råge upp av fördelarna; förutom att branschen behöver modern, avancerad teknik för att locka ung, kvalificerad kompetens, är konkurrensfördelarna även i övrigt omfattande. 

– Ökad effektivitet och driftsäkerhet sänker kostnader, ger ökat förtroende och bidrar till att förbättra samhällets elförsörjning; detta är kritiskt för såväl industrierna som IT-branschen och inte minst för alla som nu jobbar hemifrån. Därför erbjuder vi en beprövad, enkelt skalbar analysplattform med tjänster som optimerar elnätets drift och skötsel.

Här läser du mer om dLabs plattform 

Stark global expansion

Behovet av denna typ av lösningar är stort världen över. Därför är dLab i full gång med att expandera sin marknad, i första hand till Nordamerika och Sydostasien. Erik betonar att utsikterna är mycket positiva – i synnerhet eftersom nästintill ingen annan aktör på marknaden erbjuder samma typ av lösning. 

– Skulle vi exempelvis implementera vår lösning i hela elnätet i staden Jakarta, skulle årsintäkterna ligga på 150 miljoner kronor bara där. Än viktigare är att en förbättrad elnätskvalitet på många håll också medför positiva klimateffekter; avbrott i elförsörjningen löses ofta med dieselgenerationer. Med ökad tillförlitlighet lär användning av fossilbaserade reservelverk minska betydligt. Strategin är därför att etablera dLabs anseende på flera olika marknader och synliggöra såväl oss själva som vårt erbjudande; på så vis blir vi en del av lösningen, säger Erik.

Samlar data i realtid

dLabs plattform samlar i realtid in data om elnätet och hur det ”mår”. Genom kvalificerad databearbetning varnar sedan plattformen för potentiella störningar och avbrott som kan uppstå – redan innan de händer. Detta innebär att elnätsaktörerna kan vidta åtgärder för att förebygga problemen och därmed spara stora samhällskostnader. 

– Vi har god standard på elförsörjningen i Sverige, men trots det drabbas svenska elkunder av i genomsnitt 1,5 timmars elavbrott per år. Med rätt digitala verktyg kan detta alltså förbättras ännu mer. Eftersom elnätstekniken fungerar likadant över hela världen passar våra lösningar var man än befinner sig; därför ser vi oerhört positivt på vår exportpotential i nuläget, avslutar Erik. 

Kontakta dLaboratory Sweden AB 

 

Mer från dLaboratory

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med dLaboratory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?