1515
Annons

Nu grillas Daniel Ek av marknaden – här är fyra frågor han måste besvara

Spotify kan bli värt 200 miljarder på börsen. På torsdag kväll grillar marknaden Daniel Ek under bolagets första kapitalmarknadsdag. Här är knäckfrågorna.

Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek.
Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek.

Spotifys notering i New York kan resultera i ett bolagsvärde på nära 200 miljarder kronor. Samtidigt går Spotify med förlust och har under flera år erbjudit rabatterade abonnemang vilket slår mot bolagets intäkter.

På torsdag kväll svensk tid träffar Spotify marknaden i New York. Det sker på en exklusiv adress i området Tribeca på Manhattan, enligt Di Digitals källor. Samtidigt livesänder bolaget kapiptalmarknadsdagen på nätet.

Nedan följer fyra knäckfrågor Daniel Ek måste besvara på torsdagen.

Hur möter Spotify hotet från Apple?

Apple Music är Spotifys främsta konkurrent och har nyligen blivit drygt hälften så stora som Spotify när det kommer till betalande kunder med sina 38 miljoner. Apple Music ska dessutom ha en högre tillväxttakt än Spotify på den amerikanska marknaden och enligt Wall Street Journal kan konkurrenten gå om Spotify i USA till sommaren.

Nyckeln till en lönsam affär är att Spotify behåller ledartröjan inom strömmad musik, tror Carl Armfelt, förvaltare på fonden Swedbank Robur Ny Teknik (som inte äger aktier i Spotify).

”Om man ska investera i bolaget måste man tro att Spotify fortsatt kommer att vara den största plattformen för streaming. Det räcker inte att vara lika stora som Apple”, säger Carl Armfelt.

Han bedömer att Spotify har goda chanser att skapa lönsamhet i sin kärnaffär så länge bolaget är störst på marknaden.

”De hade accelererande tillväxt i betalande användare under två kvartal under 2017. Det är inte många bolag som kan visa upp sådana siffror”‚ säger Carl Armfelt.

Är Spotify skalbart?

Alla investerare är inte övertygade om Spotifys chanser att skapa en lönsam affär.

I fjol rapporterade bolaget 12 miljarder kronor i förluster, en post som tyngdes av ett konvertibellån som numera är löst.

Spotify-chefen Daniel Ek behöver visa för marknaden att bolagets modell kommer att kunna växa och samtidigt närma sig lönsamhet. 

Lönsamhet har inte stått högst upp på musiktjänstens dagordning de senaste åren. I stället har bolaget prioriterat användartillväxt. Antalet betalande prenumeranter har ökat från 30 miljoner för två år sedan till 71 miljoner i dag.

För att spä på tillväxten har Spotify erbjudit rabatter för exempelvis familjekonton och studenter. Dessa ska sedan ge betydande intäkter över lång tid, är tanken.

Rabatterna har dragit ner snittintäkten per prenumerant, som föll 13 procent under fjärde kvartalet 2017 jämfört med samma period året före.

”Det verkar dyrt att skaffa sig nya användare”‚ säger en ägarrepresentant som kommer att följa Spotifys kapitalmarknadsdag till Di Digital.

En viss tröst är att Spotifys kostnader minskar. Nya licensavtal med skivbolagen gav under fjärde kvartalet en 40 procent högre bruttomarginal än samma period 2016. Spotify behöll under slutet av 2017 nära 25 procent av sina totala intäkter. Resten gick till skivbolag, artister och låtskrivare.

Samtidigt har Spotify precis lanserat billigare prenumerationer i Vietnam, Rumänien, Israel och Sydafrika som kostar mellan 2,5 och närmare 6 dollar per månad. Det kan jämföras med Spotifys ordinarie pris på 10 dollar mer månad. Den billigare modellen lär sänka Spotifys snittintäkter ytterligare. 

Kan Spotify göra som Netflix?

Netflix har nära 120 miljoner betalande prenumeranter och något Spotify i dag saknar: en lönsam affär. Vinsterna brukar dock tillskrivas Netflix egenproducerade serier och filmer, som ger högre marginaler än det licensierade materialet.

I sitt prospekt öppnar Spotify för att vissa artister kan vilja göra exklusiva musiksläpp på deras plattform. Dessutom tar Spotify upp poddar, video och ljudböcker som möjliga sätt att få affären att växa.

Huruvida det är en realistisk strategi är något som marknaden kommer att nagelfara på torsdagskvällen. 

”Skivbolagen kanske går med på en artist med exklusiva släpp. Men att de skulle acceptera fler än så har jag svårt att se”, säger en investerare med insyn i Spotifys affärer.

Om skivbolagen i sin tur skulle dra tillbaka sin musik från Spotify skulle själva modellen – all musik när du vill, var du vill – utmanas från grunden.

Är Spotify tillräckligt snabbfotat?

Spotify har förvärvat nio bolag sedan början på 2016. Det största förvärvet är sannolikt svenska Soundtrap, en app för musikskapare som Spotify köpte i november 2017. Prislappen blev omkring en halv miljard kronor, enligt Di Digitals källor.

Andra förvärv har syftat till att stärka Spotifys musikrekommendationer, kundkontakt eller förmåga att spåra upphovsrättsinnehavare när det kommer till snåriga musikrättigheter.

Uppköpsvågen kan antyda att Spotify tappat i egen innovationskraft i takt med bolaget vuxit. Det anser Carl Armfelt på Swedbank Robur Ny Teknik.

”Utmaningen för ett bolag i den här storleken är att hålla en hög innovationsgrad internt. Man får en känsla av att Spotify blivit stora och stela de senaste åren. Snabbfotade bolag som Amazon och Netflix visar hur agil man behöver vara i dag”, säger Carl Armfelt.

Spotifys kapitalmarknadsdag inleds klockan 18 på torsdagen svensk tid och pågår i fyra timmar.

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera