1515

Nu flyttar EQT:s haussade ljudbolag – till spelklustret på Södermalm

På Epidemic Sounds nya kontor mitt i Stockholms spelkuster ”möter rock'n'roll ambitiöst techbolag”, som vd:n Oscar Höglund beskriver det. Di Digital har besökt bolaget som i fjol fördubblade sina intäkter till 234 miljoner kronor – och som nu ska undvika att drabbas av växtvärk.

Epidemic Sounds vd Oscar Höglund.
Epidemic Sounds vd Oscar Höglund.Foto:Jack Mikrut

 

Epidemic Sounds vd Oscar Höglund sitter tillbakalutad i en överdimensionerad fåtölj i svart sammet. Den är en del av den noga planerade inredningen på det nya kontoret – det andra i Stockholm – som han beskriver som ”rock'n'roll möter ambitiöst techbolag”. Två timmar innan Di Digital kommer på besök har sex porslinsjaguarer anlänt, och står nu utspridda i lokalen i Fatburen på Södermalm i Stockholm. Musikbolaget flyttar därmed in i ett kvarter tätt på spelentreprenörer. Bland annat återfinns Fatshark, EA Games, Epic Games och svenska Dice, Paradox Interactive och Avalanche Studios i närheten. 

De nyöppnade lokalerna är ett exempel som vittnar om den snabba tillväxt bolaget sett de senaste åren. Mellan 2017 och 2018 har Epidemic Sound mer än fördubblat intäkterna, från 100 till 234 miljoner kronor. Personalstyrkan i Stockholm har även den växt från 100 till 260 anställda inom loppet av 1,5 år. 

Läs mer: Ljuv musik för EQT EQT -4,65% Dagens utveckling -bolaget – miljonerna strömmar in 

Epidemic Sound grundades i Stockholm 2009 och säljer musiklicenser till olika målgrupper. Privatpersoner, företag, offentliga platser som restauranger samt caféer och streamingtjänster som Spotify, Apple och Tencent köpa in musik för att använda den via Epidemic Sound.

Ett år stod Björn Gustafsson och Bill Skarsgård i dörren. Vi var tvungna att säga nej – det var redan för många inne.

Det nya kontoret är 1240 kvadratmeter stort, och byggt med företagets utvecklare i åtanke. Stora tv-skärmar och rätt utrustning ska dessutom hjälpa de olika kontoren att känna en samhörighet – trots att de numera är utspridda över åtta länder. 

”Vi har en utrustning som gör att vi kan ha 'face to face-möten' i hela världen med alla våra medarbetare, med exceptionellt bra bild och ljud. Det är viktigt att investera i teknik som gör att man känner en delaktighet”, säger Oscar Höglund. 

När Epidemic Sound öppnade sitt första kontor var vardagsrumskänsla ett ledord. Likaså nu – tio år senare – när bolaget slår upp portarna till det andra kontoret på hemmaplan.
När Epidemic Sound öppnade sitt första kontor var vardagsrumskänsla ett ledord. Likaså nu – tio år senare – när bolaget slår upp portarna till det andra kontoret på hemmaplan.Foto:Josefine Stenersen

De senaste årens tillväxt ställer också högre krav på Epidemic Sound som arbetsgivare.

”Det kan skilja tio gånger om mellan den duktigaste utvecklaren kontra den näst mest duktiga. Därför är det viktigt för oss att fortsätta satsa på företagskulturen. Nu när vi har växt mycket har vi börjat få ansökningar som jobbar på techjättar och är beredda att omlokalisera till Sverige”, säger Oscar Höglund.  

Som en del av det arbetet har man också hanplockat Maria Waddington från Readly, som ska ansvara för att bibehålla kulturen på bolaget samtidigt som man växer. Här har Epidemic Sound delvis inspirerats av Airbnb. 

”Vi får väldigt många ansökningar per tjänst. Det tror jag har att göra med ett starkt varumärke som arbetsgivare. Det handlar om hur vi beter oss mot varandra, hur vi presenterar det, att de tror på affärsmodellen, utmaningarna framåt och hur kontoret ser ut”, säger hon.

Läs mer: Ny undersökning: Här vill studenterna jobba 

Faktum är att fokuset på inredningen var en av de första taktiker Epidemic Sound tog till när de började rekrytera för tio år sedan. 

”Vi tog in väldigt lite riskkapital i början. När vi inte hade tillgång till så mycket pengar fick vi vara kreativa. Hur kan vi jobba för att attrahera folk? Vilka alternativ har vi? Att se till att skapa ett kontor som känns som ett vardagsrum var en sådan grej som vi kunde göra”, säger Oscar Höglund.  

För att måla upp bilden av Epidemic Sound som ett spännande bolag drog de tidigt igång en årlig fest där även utomstående bjöds in. 

”I början var vi en liten skara. Förra året tror jag att vi var runt 2500 personer. Ett år stod Björn Gustafsson och Bill Skarsgård i dörren. Vi var tvungna att säga nej – det var redan för många inne”, säger Oscar Höglund och tillägger: 

”I början handlade mycket om att bygga soppa på en spik.”

Läs mer: Facket: ”Techbolagen är en pensionsfälla”

En annan budget-manöver bolaget gjorde var att samla in gamla lastpallar från SJ, som de sedan byggde en scen av på mitten av kontoret. Numera återfinns scenen på varje Epidemic Sound-kontor i världen, med tillhörande instrument. Den har däremot inte kommit på plats än, när Di Digital kommer på besök. 

Blir man inte irriterad om en kollega sätter sig och spelar trummor mitt i arbetet?

”Nej. Man brinner för musik här. Någon kan sitta och jamma i ett hörn”, säger Maria Waddington.

”Vi subventionerar ljuddämpande hörlurar”, säger Oscar Höglund. 

Detalj från de nya lokalerna.
Detalj från de nya lokalerna.Foto:Josefine Stenersen
På väggarna syns ett antal albumomslag tillhörande bolagets musiker.
På väggarna syns ett antal albumomslag tillhörande bolagets musiker.Foto:Josefine Stenersen

Att bolaget älskar musik råder ingen tvekan om. Förutom att pryda väggarna med albumomslagen till deras egna artister spelar varje toalett musik utifrån en specifik musikgenre. 

Epidemic Sound har tidigare sagt att man väntas nå lönsamhet 2019, men har sedan skjutit upp målet till 2020 för att prioritera tillväxt. Den siffran ser än en gång ut att suddas ut även nästa år.

”Om vi inte hade en affärsmodell som var lönsam hade jag inte kunnat sova på natten. Nu fortsätter vi att driva på tillväxten, och sedan när vi drar ner på den takten kommer lönsamheten att komma som ett brev på posten.”

Expansionen har uppenbarligen ett högt pris. Den senaste årsredovisningen vittnar om att bolaget ökat sina förluster betydligt, från 17 till 67 Mkr under 2018, som var ett förlängt räkenskapsår på 13 månader. 

Läs mer: Tolv nya miljardbolag inom svensk tech 

I januari siktar man på att slå upp bolagets första kontor i Asien, i Sydkorea. Därefter ska expansionstakten lugna ned sig, säger Oscar Höglund. Fokus blir fortsatt att skala de fyra benen som affärsmodellen står på. 

”Digitaliseringen demokratiserar musiken. Tidigare har bara en handfull människor och radiokanaler bestämt vad som ansetts bra. Nu, med digitaliseringen, kan vem som helst som hör en bra låt i ett videoklipp eller tv-program genast följa och lyssna på artisten via olika streamingplattformar. Vi märker att allt fler av våra artister växer på detta sätt, och det är en trend som vi spår växa i framtiden”, säger han. 

 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?