1515

Nu är Kry ett miljardbolag

Den digitala vårdcentralen Kry har fyllt på kassan med 200 miljoner kronor. Nu ska pengarna sättas i arbete. "Visionen är att vi ska bli ledande på detta i Europa", säger vd:n Johannes Schildt. 

Johannes Schildt, vd och medgrundare av den digitala vårdcentralen Kry.
Johannes Schildt, vd och medgrundare av den digitala vårdcentralen Kry.

Det har bara gått tre år sedan den digitala vårdcentralen Kry (NTL) drog igång verksamheten i Sverige. Men det har blivit tydligt att affärsidén, att erbjuda läkarbesök via videosamtal, har fått fäste.

"Vi hjälper fler och fler personer varje dag. I Sverige hanterar vi nu långt mer än en procent av alla läkarbesök i primärvården. Så förändringen går förhållandevis snabbt, inte bara i Sverige utan även på våra andra marknader Norge och Spanien", säger Johannes Schildt, vd och medgrundare av Kry. 

I och med gårdagens investering har Kry tagit in runt 250 miljoner kronor från externa finansiärer. Riskkapitalbolagen Creandum, Project A och Index Ventures har varit med sen starten och i går tillkom även riskkapitalbolaget Accel till ägarlistan. Vad Kry värderas till kommunicerades inte i samband med nyemissionen men enligt Johannes Schildt är bolaget nu värderat till över en miljard kronor. 

"Övergången till digital vård sker nu och vi ligger i framkanten i Europa. Vi har varit noga med att ta med oss investerare som delar vår stora ambition", säger han. 

Läs mer: Kry tar in 200 miljoner kronor 

Kry finns i dag i Sverige, Norge och Spanien. Planen är att expandera till åtminstone två nya marknader under de kommande 12 månaderna. Vilka det blir beror på lagstiftning och konsumentbeteende. 

”Vi tittar aktivt på samtliga europeiska marknader. Det handlar om att identifiera de marknader där det kan röra sig snabbt. Norge och Spanien är länder där det rör sig och nu händer samma sak i fler länder", säger Johannes Schildt. 

Utöver den geografiska expansionen satsar Kry och på att bygga vidare på själva produkten. Målet är att kunna ta hand om fler och fler olika typer av sjukdomar. 

"Vår ambition är att hjälpa så många som möjligt. Nu kommer vi att titta mer aktivt på mental ohälsa. Det finns ett stort behov för patienter med den typen av problematik att träffa vårdpersonal och vår tjänst lämpar sig otroligt bra för det", säger Johannes Schildt. 

Någonting som talar för bolagets långsiktiga ambitioner är att fler och fler blir bekväma med att besöka läkare digitalt. 

"Precis i början nådde vi främst yngre, teknikvana personer. Nu når vi ut brett. Vi har många patienter som  bor på landsbygden eller är äldre och har svårt att ta sig till en vårdcentral. Samtidigt så kommer det nu en generation som köper lägenhet, bokar flygbiljetter och gör bankärenden på nätet. För dem är det helt naturligt att också träffa läkare den vägen", säger Johannes Schildt. 

Läs mer: Halv miljard till digital vård 2016 

Kry jämförs ofta med den svenska branschkollegan Min Doktor (NTL), också de en riskkapitalfinansierad snabbväxande digital vårdcentral. Men det finns viktiga skillnader mellan bolagen, enligt Johannes Schildt. 

"Vi adresserar samma problem så jag förstår att vi från utsidan ser lika ut. Men produktmässigt finns en stor skillnad. Min Doktor är i grunden en textbaserad tjänst där möten hanteras i en chat medan vi är en videobaserad tjänst där alla patienter möter en läkare i ett videosamtal". 

Några planer på att börja generera vinst har inte Kry den närmsta tiden. Just nu ligger fokus helt på att expandera på den europeiska marknaden och rekrytera personal till bolaget. 

"Vi hjälper många människor i dag, men vi har bara börjat. Det här är verkligen bara starten".


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?