1515

Nu anmäls techjättarna för brott mot GDPR

Facebook och Google bryter mot EU:s nya dataskyddslag GDPR. Det menar organisationen None Of Your Business, som på fredagen lämnade in en rad anmälningar mot techdrakarna.

Mark Zuckerberg är grundare och vd för Facebook, ett av bolagen som har anmälts för brott mot GDPR.
Mark Zuckerberg är grundare och vd för Facebook, ett av bolagen som har anmälts för brott mot GDPR.

Knappt hade EU:s nya dataskyddslag, GDPR, trätt i kraft innan anmälningarna började trilla in till de europeiska dataskyddsmyndigheterna, rapporterar Financial Times. 

Enligt tidningen har den ideella organisationen None Of Your Business lämnat in fyra anmälningar under den nya lagstiftningen. Tre av anmälningarna riktar sig mot Facebook med dotterbolagen Instagram och Whatsapp, medan den fjärde gäller Googles Android.

Läs mer: Järnkoll på GDPR – allt du behöver veta om lagen som inget bolag kommer undan 

Bolag som bryter mot den nya lagstiftningen kan tvingas böta upp till 4 procent av den globala omsättning. I Facebooks fall skulle det kunna innebära böter på 1,6 miljarder dollar respektive 4,4 miljarder dollar för Googles moderbolag Alphabet, baserat på 2017 års siffror.

Samtliga fyra anmälningar rör techbolagens metoder för att få användarnas medgivanden. GDPR kräver att alla aktörer som hanterar privatdata har berörda personers välinformerade och specifika medgivande. Det är på den punkten som techdrakarna brister, menar Max Schrems, aktivist och grundare av None Of Your Business.

”De vet absolut att de bryter mot lagen, de försöker inte ens gömma det”, säger han till Financial Times.

Läs mer: Nu är de nya reglerna här – så tacklar techjättarna GDPR 

Enligt anmälningarna tvingar Google och Facebook fram medgivanden, då det inte går att fortsätta att använda bolagens tjänster om man inte går med på deras policys.

Erin Egan, chef för integritetsfrågor på Facebook, uppger att den sociala medie-jätten har spenderat de senaste 18 månaderna med att skapa sekretesspolicys som är ”tydligare och lättare att hitta, samt bättre verktyg för användarna att få tillgång till, ladda ner och radera sin information”, rapporterar Financial Times. 

Google har inte kommenterat anmälningarna.

Under den nya lagen behöver anmälan inte längre lämnas in till dataskyddsmyndigheter i det land där det aktuella bolaget har sitt högkvarter, därför har de fyra anmälningarna registrerats i fyra olika länder – Österrike, Tyskland, Belgien och Frankrike.

Läs mer: Datainspektionen efter GDPR: "Viktigt att statuera exempel"

Även organisationen Privacy International förbereder sig att ställa ett antal tech- och reklambolag till svars gällande hanteringen av persondata. Om bolagen inte lyckas ge godtagbara förklaringar till varför och hur de samlar in viss data, tänker organisationen gå vidare med anmälningar, skriver Financial Times. 


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?