1515

Nouvago Capital investerar i digitalt inköpssystem: ”Vi siktar på en global marknad”

Investmentbolaget Nouvago Capital investerar 3,5 miljoner kronor i Foodflow som lanserat en digital plattform för dagligvarubutikers och restaurangers externa beställningar.  

Frank Bonn, vd för Nouvago Capital.
Frank Bonn, vd för Nouvago Capital.Foto:Ivan da Silva/Zap PR, Hasse Holmberg/TT

Startup-bolaget Foodflow tar nu in 8 miljoner kronor efter att vid årsskiftet ha lanserat tjänsten Stockfiller, som fungerar som en länk mellan butiker och externa leverantörer. Bland användarna finns bland annat Coop, Ica och Urban Deli. 

En av investerarna är svenska Nouvago Capital som går in med cirka 3,5 miljoner kronor. I och med det fick man två styrelseplatser i Foodflow. Investmentbolaget som är ett dotterbolag till Servisen Investment Management, har tidigare främst investerat i film- musik- och nöjesindustrin.  

Läs mer: Ica vill digitaliseras – startar innovationsbolag 

”Det som fick oss att titta på det här, är att den digitala infrastrukturen är intressant. I dag sker många beställningar analogt och med det digitala verktyget Stockfiller blir det lättare för alla parter”, säger Frank Bonn som är vd för Nouvago Capital.  

”Den här produkten är otroligt spännande och vi ser fram emot att vara delaktiga i denna resa. Även i butikerna tycker folk 'wow', vilken produkt.” 

Genom den digitala plattformen, Stockfiller, kan affärer, restauranger och hotell beställa från sina externa leverantörer i ett och samma köp– istället för att göra inköp från varje leverantör var för sig. 

Tanken är att effektivisera och automatisera orderläggningar och på så sätt spara tid, minska det administrativa arbetet samt skapa en bättre kommunikation mellan inköpare och leverantörer. I dagsläget är tjänsten gratis för inköparna och kostar producenterna ungefär en procent i provision. 

Läs mer: Explosiv tillväxt för Matsmart – omsätter nu 200 miljoner

”Vi ser att fler kunder vill gör aktiva val, vilket i sin tur gör att en större del av dagligvaruhandelns sortiment kommer från externa leverantörer. Sveriges marknad på dagvaror ligger på 250 miljarder kronor och 15 till 20 procent är beställningar som inte kommer från stora centrallager. Så det här är en enorm marknad”, säger Frank Bonn. 

Sedan lanseringen för mindre än ett år sedan har användarna ökat snabbt. Enligt Frank Bonn har Foodflow 4 miljoner kronor i transaktioner per månad.  

”Vi ser också att transaktionerna ökar med fem till tio procent månad till månad”, säger Frank Bonn. 

Läs mer: Icas vd: ”Enorm tillväxt inom e-handel”

I dag används Stockfiller av drygt 100 leverantörer och av 350 inköpare. Frank Bonn tror att tjänsten även kan bli aktuell på en global marknad.  

”Vi tror absolut att detta kan bli en global produkt för systemet ser ungefär likadant ut i andra länder. Men först ska vi sätta Foodflow på den svenska kartan”, säger Frank Bonn och fortsätter:  

”Vi ser inte heller någon direkt konkurrens från andra aktörer, eftersom vi är ganska ensamma om att vara så nischade. Sen måste vi upplysa om varför producenter och inköpare vinner på att använda vår tjänst. Nu ska vi springa så fort vi kan.” 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?