1515
Annons

Notering stundar – då fyller techdoldisen kassan i sin p-app och sitt nätapotek

First North-aktuella techbolaget Epti har genomfört finansieringsrundor för sina två portföljföretag Parkamo och Apotekamo.

”Eftersom båda bolagen är grundade inom Epti sänder det en särskilt stark signal”, säger vd och grundare Arli Mujkic.

Arli Mujkic är vd på ”venture builder”-bolaget Epti, där bolagen Parkamo och Apotekamo finns i portföljen.
Arli Mujkic är vd på ”venture builder”-bolaget Epti, där bolagen Parkamo och Apotekamo finns i portföljen.

Innan året är slut förväntas svenskgrundade Epti börja handlas i eget namn på First North. Detta efter ett omvänt förvärv av Invajo, där bland annat Stenbeckarvingen Felix Granander och Harald Mix är delägare.

Invajo kommer då att ta plats som portföljbolag inom Epti, som i dag har ägande i över 25 verksamheter. Två av dem har nyligen gjort större kapitalanskaffningar.

Det handlar dels om parkeringsapp Parkamo, vilken samlar olika parkeringsleverantörer i en och samma app och låter kunden jämföra och välja efter behov.

Bolaget har i veckan tagit in 21,4 miljoner kronor från bland annat Aggregate Media, som tidigare investerat i Readly och Leo Vegas. En annan storinvesterare i rundan är det familjeägda svenska investeringsbolaget Allanova.

Pengarna ska enligt Parkamo användas för att växa sig starkare på sina två stora marknader, Sverige och Tyskland. Företaget kommer även att använda pengarna till att utöka sitt team och fördjupa sina partnerskap med garage och parkeringsleverantörer.

Även nätapoteket Apotekamo tar in 23 miljoner i en separat finansieringsrunda. Apotekamo har beskrivits ”Balkans Apotea”, och är i dag störst i länder som Serbien och Bosnien. Bolaget har framtida planer på expansion i central och östeuropa vilket pengarna bland annat kommer användas till, uppger Epti.

Det europeiska bolaget Schoeller Group är ledinvesterare tillsammans med Angelgate AG – ett europeiskt nätverk av affärsänglar som Epti även är medlem i.

Epti beskriver sig som en ”venture builder” – en blandning av ett riskkapitalbolag och en accelerator. Inom Epti startas dels egna verksamheter men bolaget förvärvar också startups utifrån, vilka sedan inkorporeras och tar del av Eptis servicetjänster.

”Vi är väldigt nöjda med resultatet i de båda finansieringsrundorna i Apotekamo och Parkamo. Eftersom båda bolagen är grundade inom Epti sänder det en särskilt stark signal att det var så stort intresse, att de fylldes snabbt och dessutom övertecknades”, säger Arli Mujkic, vd och grundare för Epti.

Han menar att rundorna bekräftar bilden bolaget, tillsammans med rätt entreprenörer, kan bygga framgångsrika verksamheter som också attraherar externa investerare. 

”Vi ser fortsatt positivt på framtiden för bolagen och med mer resurser finns nu goda förutsättningar för dem att accelerera sina tillväxtresor och ta marknadsledande positioner.”

Läs mer: Började koda med penna och papper – nu noterar han sin techutmanare


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?