1515

Noterade bolaget bygger varumärken åt influerare – har gjort över 100 lanseringar

Spotlight-noterade Hubso lanserar e-handelsvarumärken med influerare. Bolaget har nu tagit sig ut i Europa med Emelie Lindmark som har 1,4 miljoner följare på Instagram och har även en ny värvning i USA. Under årets första tre kvartal ökade omsättningen med 57 procent.

Influeraren Emelie Lindmark har 1,4 miljoner följare i Europa, Josefine Abrahamsson är vd för Hubso som driver influerares e-handelsvarumärken och influeraren Sanne Alexandras e-handel är numera ett dotterbolag till Hubso.
Influeraren Emelie Lindmark har 1,4 miljoner följare i Europa, Josefine Abrahamsson är vd för Hubso som driver influerares e-handelsvarumärken och influeraren Sanne Alexandras e-handel är numera ett dotterbolag till Hubso.

Det har hunnit bli nio profiler som har startat egna e-handelsvarumärken via Hubsos plattform sedan starten 2017. Alice Stenlöf, Rebecca Stella och Linn Ahlborg är tre av de stora namnen. 

De senaste tillskotten är Emelie Lindmark som släppte sitt varumärke Le Capsole i september i år. Hon är svensk men bor i Barcelona och har en internationell publik med 1,4 miljoner följare på Instagram. Amerikanskan Mara Teigen med 853 000 följare har precis anslutit till Hubso och kommer att lansera ett e-handelsvarumärke i början av nästa år.

”De är våra första internationella varumärken”, säger Hubsos medgrundare och vd Josefine Abrahamsson.

Under årets tre första kvartal omsatte Hubso, ett dotterbolag till Hubso Group där influerarverksamheten ligger, drygt 23,4 miljoner kronor. Det innebär en tillväxt med 57 procent under årets första tre kvartal jämfört med samma period i fjol, och med 22 procent jämfört med kvartalet innan. Verksamheten gjorde ett resultat på 224.000 kronor, att jämföras med en förlust på 342.000 kronor under samma kvartal i fjol.

På koncernnivå omsatte Hubso Group 7,7 miljoner kronor och gjorde en förlust på 4,42 Mkr som bolaget hänvisar till så kallade goodwill-avskrivningar på 4,3 Mkr som kan härröras till uppköpet av Hubso i april i fjol.

”Vi har haft en fin tillväxttakt, men vill alltid växa snabbare och har haft vissa leveransutmaningar i samband med pandemin”, säger Josefine Abrahamsson.

Hubso har hittills framför allt växt organiskt, säger hon. I slutet på augusti i år tog bolaget in 7,8 Mkr genom teckningsoptioner för att investera mer i tillväxt.

Tanken bakom Hubso är att lansera varumärken till en redan upparbetad kundgrupp, nämligen influerares följare. 

”Det finns redan lojala och engagerade följare och ett förtroende för influeraren”, säger Josefine Abrahamsson.

Hubso investerar med sin tid och kompetens – influeraren går in med sitt personliga varumärke. I dag jobbar det elva personer på Hubso tillsammans med ett nätverk av frilansare och tredjepartslösningar. Totalt har teamet gjort över hundra lanseringar av nya e-handelsprodukter.

”Vi producerar utifrån efterfrågan och vänder lagret snabbt.”

Att vara influerare i dag är ett heltidsarbete i sig, menar Josefine Abrahamsson, och därför behövs Hubsos team. Bolaget står för allt bortsett från den initiala marknadsföringskanalen.

”Vi hjälper till att ta fram varumärket, med marknadsstrategi, hittar leverantörer, säkrar produktion och kvalitet, sätter upp e-handel, säkerställer lager, jobbar med logistiken och står för kundtjänst. Det är en helhetslösning vi står för”, säger hon.

Produkterna, som kan vara klädesplagg, accessoarer och hudvård, släpps ofta i en mindre skala med utvalda produkter för att snabbt kunna komma ut på marknaden. 

Josefine Abrahamsson vill gärna framhålla entreprenörskapet som skapas genom Hubsos lösning och att det är ett yrke att vara influerare. 

”Vi tar den affären till nästa nivå tillsammans”, säger hon.

Hubso tar också den finansiella risken och investerar i e-handeln. Intäkterna fördelas mellan båda parter men Hubso är majoritetsägare. När det gäller Sanne Alexandras shop håller det på att göras om till ett dotterbolag som Hubso äger 50,1 procent av.

”Det är också en aspekt av att starta ett e-handelsmärke. Mycket handlar om att du ska massproducera, men vi jobbar istället att snabbt gå till marknaden med mindre släpp”, säger Josefine Abrahamsson.

Ett exempel är Youtube-profilen Linn Ahlborg med varumärket LXA Label. Det lanserades i augusti förra året och efter de tre första timmarna såldes kollektionen slut.

Läs också: Vinstmarginaler på 90 procent – så mycket tjänar Sveriges influerare

Ett av de andra varumärkena är Sanne Alexandra shop som efter ett par försök på egen hand slog sig ihop med Hubso 2018. Sanne Josefson, som står bakom varumärket, började blogga redan 2008 och gick över till Instagram 2013. 

”Vi testade först med en jacka som sålde slut jättesnabbt och sen har varumärket utvecklats över tid med hjälp av följarna”, säger Sanne Josefson, som har sin främsta följarskara på Instagram med 204 000 följare.

Hon är gift med ishockeyspelaren Jacob Josefson och deltog i dokusåpan Playmakers om kvinnor som lever med idrottsmän. Det var då hennes influerarkarriär tog ordentlig fart. 

”Vi har utformat mitt varumärke utifrån hur jag har levt och Hubso har samtidigt växt över tid. Nu börjar allt bli väldigt strukturerat och det börjar kännas som det jag har drömt om”, säger Sanne Josefson.

Hon följer inte trender, säger hon, utan vill skapa enkla, sköna och feminina kläder.

En lansering som Hubso har gjort i år är Le Capsole med influeraren Emelie Lindmark i september. Hennes två största marknader finns i dag i Spanien och USA.

”Mode är en av de största miljöbovarna vi har i dag och vi satsar på ekologisk bomull och plastfria kläder som produceras i Turkiet och Portugal”, säger Emelie Lindmark.

Hon började sin bana med att posta ”dagens outfit” och är även stor på Youtube där hon gör styling-klipp.

”Jag har jobbat med Hubso sedan i mars i år och jag är den som kommer med idéerna, och teamet där hjälper mig att förverkliga dem, till exempel genom att säkra leverantörer, kvalite, webbdesign och ekonomi”, säger Emelie Lindmark.

Josefine Abrahamsson har en bakgrund från kommunikationsbranschen startade först Hubso 2017 tillsammans med influencer marketing-företaget Tourn. I april 2020 köpte it-företaget Orgo Tech upp Hubso för drygt 86 miljoner kronor, som då blev ett helägt dotterbolag i den nya koncernen som fick namnet Hubso Group. Josefine Abrahamsson fick rollen som koncern-vd för Hubso Group som är noterat på Spotlight-listan.

Hon vill lyfta fram att Hubso vill vara en del i att lyfta kvinnors företagande och inspirera till att ta sig in på börsen. Själv har hon lärt sig mycket under resan och har funderat en del på ägarfrågor då hon i dag är minoritetsägare i Hubso.

”Det är lätt att vara efterklok, men det är baserat på den kunskap jag har i dag. Nu handlar det om hur vi förändrar den här situationen och kommer vidare”, säger Josefine Abrahamsson.

Utöver de åtta varumärken som Hubso har lanserat med influerare har bolaget även startat sitt första egna varumärke – Frö. 

”Frö är baserat på vad vi har dragit för lärdomar hittills och bygger på hållbara produkter. Vi har till exempel producerat en handväska av läder gjort från kaktus”, säger Josefine Abrahamsson.

I år har Hubso Groups aktie gått upp med cirka 50 procent och ligger på 1,20 kronor. Den senaste veckan har dock bolaget backat med 11 procent.  Koncernen värderas till 126 miljoner kronor på Spotlight Stock Market.

Läs också: De ligger bakom influerarnas snabbsäljande märken


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?