1515

Northzone investerar i gammal mat

Den snabbväxande matsajten Matsmart.se tar in 30 Mkr i nytt kapital från bland annat riskkapitalbolaget Northzone. 

Ulf Skagerström och Kalle Andersson, matsmart.se
Ulf Skagerström och Kalle Andersson, matsmart.se

Matsmart startade för knappt två år sedan och har som affärsidé att sälja överskottslager av mat över nätet. Bolaget som grundats av Ulf Skagerström, Erik Södergren och Kalle Andersson har vuxit snabbt och räknar med att omsätta mellan 20 och 30 Mkr i år. 

“Hela idén är att hjälpa leverantörer och producenter att bli av med sina lager. ICA och de andra tar inte emot torrvaror som har ett kortare bäst-före-datum än 90 dagar, till exempel. Vi köper direkt från leverantörerna och hjälper dem att bli av med varor som de annars hade behövt slänga bort”, sa Kalle Andersson till Di Digital tidigare i höstas

Läs mer: Nya miljoner till Matsmart.se

I oktober tog Matsmart in 5 Mkr i nytt kapital från affärsänglarna Robert Ahldin och David Frykman. Nu tar bolaget in ytterligare 30 Mkr från bland annat riskkapitalbolaget Northzone, rapporterar SVD/Breakit.

"Vi är bara i början av e-handelsrevolutionen när det gäller mat och livsmedel. I många branscher sker ungefär 10 procent av handeln online, men för mat är det bra en procent", säger Jessica Nilsson, investment manager på Northzone.

Även GP Bullhound kommer in som investerare, även Robert Ahldin gör en följdinvestering, rapporterar SVD/Breakit.

Läs mer: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen

Enligt Jessica Nilsson är planen för Matsmart nu att växla upp tillväxten och även börja titta på nya marknader. 

"Matsmart har bevisat att affärsmodellen fungerar i Sverige och nu handlar det om att skala upp verksamheten. Sett till försäljningen de senaste månaderna är man nu uppe i 50 miljoner i årstakt. Men det finns fortfarande stor tillväxtpotential. Det nya kapitalet kommer att hjälpa bolaget att skala upp verksamheten både i Sverige och på den internationella marknaden", säger hon.


Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?