1515

Norrskens Doctrin vann Health Tech Pitch Day

Fyra bolag pitchade på Health Tech Pitch Day på Epicenter i Stockholm. Publiken röstade fram Doctrin som vinnare och bolaget direktkvalificerar nu till Startup Tour som inleds den 27 september. ”Det är så häftigt att det har gått så snabbt”, säger medgrundaren Magnus Ljungman.

Magnus Ljungman, vd och medgrundare av Doctrin, pitchade på Health Tech Pitch Day.
Magnus Ljungman, vd och medgrundare av Doctrin, pitchade på Health Tech Pitch Day.Foto:Amanda Lindgren.

Doctrin grundades 2016 och utvecklar smarta e-hälsoverktyg som är enkla att använda, ökar patienternas delaktighet, och utgår från vårdens behov. Ambitionen är att hjälpa sjukvården förbättra vårdkvaliteten, korta vårdköer och förbättra resursutnyttjandet.

”Om tre år kommer så gott som alla kunna få hjälp inom en halvtimme. Inte bara i Sverige men även i Europa”, säger Doctrins medgrundare Magnus Ljungman när en i publiken frågar var de är om tre år. 

Foto: Amanda Lindgren.

Delar av Doctrins team firar på scenen efter att ha vunnit omröstningen. Foto: Amanda Lindgren.

Juryn fick välja ut två av fyra pitchande bolag på Health Tech Pitch Day för att publiken skulle rösta fram en vinnare som går vidare till Startup Tour senare i höst. Av de två finalisterna, Coala Life och Doctrin (NTL), fick det sistnämnda bolaget flest röster.

”Det känns jättebra och jag är jättestolt. Det är så häftigt att det har gått så snabbt och att man får det här erkännandet efter så kort tid. För 16 månader sedan var det här bara en idé”, säger Magnus Ljungman.

Läs även: Fyra bolag tävlar på Health Tech Pitch Day 

Från att ha varit fyra personer för ett halvår sedan har Doctrin numera 20 medarbetare med en mix av läkare, forskare, it-utvecklare och processexperter. Bolaget som hittills suttit på Norrsken men har nu vuxit ut ur Klarna-grundarens startuphub. Niklas Adalberths stiftelse Norrsken Foundation har även varit med och investerat i Doctrin, som sammanlagt har tagit in 30 miljoner kronor i riskkapital.

Doctrin har just skrivit avtal med Capio, som även de har investerat i bolaget. Avtalet ger bolaget möjligheten att nå Capios 750 000 patienter. 

”Det betyder att vi kommer att förändra vårdupplevelsen för nästan en tiondel av Sveriges befolkning, vilket känns helt enormt för oss. Vi vill rädda vården. Patienten är en del men det är även kvalitén och pengarna är andra. Det är hela paketet”

Hur känns det inför Startup Tour som drar igång om ett par veckor?

”Det har jag inte hunnit reflektera över. Nu ska jag bara njuta av det här och fira med mina kollegor”, säger Magnus Ljungman.

Se hela sändningen av Health Tech Pitch Day här.


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?