1515
Annons

Norrsken storsatsar på stamceller: ”Kan bota flera folksjukdomar”

Norrsken, Sven Hagströmer, Susanna Campbell, Avito-grundarna och Voi:s Fredrik Hjelm investerar när nystartade Cellcolabs tar in 64 miljoner kronor. Bolaget riktar in sig på industriell produktion av stamceller, en teknik som sägs kunna bota flera stora folksjukdomar. 

Mitten: Erik Engellau-Nilsson, vd för Norrsken, flankerad av Cellcolabs laboratorium vid Karolinska, Campus Solna.
Mitten: Erik Engellau-Nilsson, vd för Norrsken, flankerad av Cellcolabs laboratorium vid Karolinska, Campus Solna.

”Dessa stamceller används vid behandlingar som kostar mellan 500.000 kronor och en miljon kronor styck. Kan vi minska kostnaderna med mellan 90 och 99 procent så kan de användas vid miljontals behandlingar och bli Sveriges nya stora export”, säger Erik Engellau-Nilsson, vd för Norrsken, som är en av två huvudinvesterare.

Cellcolabs startades våren 2021 av Takura, ett svenskt bolag som jobbar med att kommersialisera cellforskning. Vd är Mattias Bernow, känd som en av grundarna bakom det digitala vårdbolaget Doctrin.

”Cellterapier har potentialen att bota och lindra ett flertal av de stora folksjukdomarna”, säger han.

”Dessa celler tas från benmärg av friska individer 18-30 år och tekniken är inte kontroversiell.”

Bolaget består för närvarande av ett tiotal medarbetare i Stockholm. I mitten av februari invigde man sitt laboratorium vid Campus Solna vid Karolinska. 

”Nu söker vi tillstånd från Läkemedelsverket med målet att börja producera stamceller redan i år”, säger vd Mattias Bernow. 

De stamceller han syftar på är så kallade mesenkymala stamceller (se faktaruta). De ska inte förväxlas med embryonala stamceller, celler från den tidiga embryonalutvecklingen, som är en teknik som väckt etisk debatt under åren. 

”Dessa celler tas från benmärg av friska individer 18–30 år och tekniken är inte kontroversiell över huvud taget. Jag har både lämnat celler personligen, och dragit celler som läkare”, förklarar Mattias Bernow, som utbildad som både civilekonom och läkare.

Mesenkymala stamceller (MSC) uppges ha ”antiinflammatoriska, regenerativa och immunmodulerande funktioner” som gör dem intressanta för behandling av flera globala folksjukdomar. Cellerna har bland annat visat klinisk effekt vid artros, diabetes typ 1 och åldersskörhet, enligt Cellcolabs.

Med bas i 20 år av svensk forskning tror sig bolaget nu ha hittat ett sätt med vilken de kan skala upp produktionen av MSC. Därigenom kan man sänka priset och öka tillgängligheten på högkvalitativa celler för både forskning och behandling i stor skala.

Nu tar Cellcolabs alltså in 64 miljoner kronor i riskkapital med Takura och Norrsken som största investerare. Parterna investerar lika mycket, men Takura, som startat Cellcolabs, kvarstår som största ägare. 

”Vi hoppas komma igång med produktionen i år och vara kassaflödespositiva redan om några år.”

Bland de mindre investerare som deltar i rundan nämns näringslivsprofilerna Sven Hagströmer, Susanna Campbell och John Hedberg, samt Avito-grundarna Filip Engelbert och Jonas Nordlander och Voi:s vd och medgrundare Fredrik Hjelm. 

Maria Rankka, arbetande styrelseordförande, och Mattias Bernow, vd på Cellcolabs.
Maria Rankka, arbetande styrelseordförande, och Mattias Bernow, vd på Cellcolabs.

Hur stort Cellcolabs kan bli på sikt är svårt att säga. Men målet är att vara 20–25 medarbetare i Stockholm innan årsskiftet och expandera med produktionshubbar internationellt. 

”Vår ambition är att bygga ett riktigt stort bolag”, säger Maria Rankka, arbetande styrelseordförande på Cellcolabs.

Hon är tidigare känd för sin roll som vd för Stockholms Handelskammare, men har sedan 2019 arbetat med kommunikation och affärsutveckling på Takura. 

”När vi vi passerar miljarden är inget vi kan sia om i dagsläget. Men detta bygger på produktion så det är annorlunda från andra biofarmabolag som behöver genomgå validering och tillstånd i många led. Vi hoppas komma igång med produktionen i år och vara kassaflödespositiva redan om några år”, säger Maria Rankka.

Stiftelsen Norrsken startades av Klarnas ena grundare Niklas Adalberth och har som mål investera i så kallade ”impact-bolag”, eller bolag som kan få en positiv inverkan på världen. 

 


Innehåll från LitiumAnnons

Ingående undersökning visar på starka trender inom digital B2B-handel

Malin Bodolla, CMO Litium och ansvarig för rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2022.
Malin Bodolla, CMO Litium och ansvarig för rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2022.

Trenden att allt fler företag satsar på ökad digital handel fortsätter. I en undersökning av B2B-företag, som presenterades av Litium 18 maj uppgav över två tredjedelar av de svarande att de har digital försäljning och hela 73 procent av dessa förutspår att den digitala handeln kommer att öka kraftigt de kommande åren. Men vilka utmaningar medför den snabba utvecklingen?

Läs Litiums rapport här 

Det är ingen nyhet att pandemin orsakade kraftiga framsteg inom digitaliseringen av många branscher och verksamheter, och utvecklingen inom digitala handelslösningar är inget undantag. 44 procent av de företag som tillfrågades i Litiums undersökning rapporterade att Covid-19 hade en inverkan på deras beslut att påbörja eller påskynda övergången till digital försäljning. Tydligt är dock att långt ifrån alla har en organisation som är mogen att anamma övergången. 

– Ett exempel är att de som ansvarar för digital försäljning ofta också har andra roller inom organisationen. De kan alltså inte fokusera fullt ut på sitt digitala erbjudande. De företag som vill positionera sig bättre för att uppnå digital mognad och verkligen ta sig framåt i transformationen av den digitala försäljningen är de med en dedikerad resurs för digital handel, ibland kallad e-handelschef, som också har fullt ägarskap av frågan, såväl som mandat och stöd från ledningsgrupp, förklarar Malin Bodolla, Chief Marketing Officer hos Litium. 

Möjlighet till ökad automatisering

Undersökningen visade vidare att den digitala handeln tveklöst kommer att fortsätta öka för köp som passar digitala kanaler, såsom snabba beställningar med produkter kunden känner till, eller återkommande inköp. Här finns möjlighet att driva en utveckling mot ökad automatisering, beroende på produkt och affärsmodell. När det gäller mer komplexa produkter förväntar sig Malin emellertid att det också i framtiden kan behövas personlig kontakt för att guida genom köpprocessen. Hon är dock övertygad om att nästa steg blir att paketera även mer komplexa produkter och tjänster för onlineförsäljning, med hjälp av olika digitala verktyg.

– Alla är överens om att den digitala handeln kommer att fortsätta växa, men det är ännu oklart hur. Komplexa produkter, såsom stora maskiner, lär vi i hög grad fortsätta att köpa ansikte mot ansikte, medan utvecklingen går mot att vi gärna köper reservdelar och service på ett enkelt, digitalt sätt. 

Skalbarhet och tillgänglighet

Litium står i begrepp att addera ytterligare tjänster som underlättar för kunden att hitta det de behöver, när det behöver, så att de kan lösa många olika affärer på en och samma gång. En internationell expansion kan traditionellt vara både tidskrävande och dyr, men med skalbarheten och tillgängligheten hos en modern lösning för digital handel kan man snabbare och enklare nå andra marknader.

Förenklad administration en stor drivkraft

Utvecklingen mot en sömlös internationell handel går helt i linje med den trend som pekar på att B2B-kunder i allt större utsträckning förväntar sig samma upplevelse och valmöjligheter inom B2B-handel, som inom B2C-handel. Litiums undersökning visar nämligen att den största drivkraften för digital försäljning är att förenkla och effektivisera administration och försäljning. Övergripande plattformar för digital handel, som samlar olika typer av affärer på samma plats och erbjuder tillgänglighet 24/7, öppnar för att lättare kunna uppfylla kundernas behov, förbättra sin varumärkesposition och erbjuda snabbare leveranser.

– Kundupplevelsen börjar till och med bli en konkurrensdifferentierande faktor. De företag som har nått den insikten ser längre än till att förbättra organisationens effektivitet och använder kundens resa som ett sätt att stärka relationer och öppna för merförsäljning. Ett bra exempel är det så kallade digitala säljrummet – en plats där B2B-köpare och säljare kan träffas och interagera digitalt för att upprätthålla personliga relationer och samtidigt ge en mer digitaliserad köparresa och en bekvämare upplevelse. 

Kan göra underverk för kundnöjdhet

Sett ur detta perspektiv är det tydligt att digitaliseringen har alla förutsättningar för att leda till ökade kundservicenivåer och kundtillfredsställelse, något som bekräftades av Litiums undersökning. Nästan över hela linjen hade frågorna som rörde kundupplevelsen bättre resultat än förväntat. 

– Slutsatsen är att digital försäljning kan göra underverk för ökad kundnöjdhet, konkurrenskraft och försäljning – på samma gång. B2B-företag som är redo att investera i en digital försäljningsstrategi måste därför inse att detta går långt utöver att implementera en ny teknisk lösning. Det är en organisatorisk förändring och metoder för förändringshantering bör spela en avgörande roll i formuleringen och genomförandet av den nya digitala försäljningsstrategin, avslutar Malin.

Läs Litiums rapport här 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?