1515
Annons

Norrsken startar accelerator för bolag som ska rädda världen

Tjugo utvalda bolag från hela världen bjuds i sommar in till Stockholm och en nystartad accelerator som ska hjälpa dem att lösa globala samhällsproblem. Bakom initiativet står bland andra Klarnagrundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken.

Funda Sezgi blir vd för Norrsken Impact Accelerator och en av dess medgrundare.
Funda Sezgi blir vd för Norrsken Impact Accelerator och en av dess medgrundare.Foto:Morgan Ekner
Klarna-grundaren Niklas Adalberts stiftelse Norrsken investerar 100.000 dollar vardera i de 20 bolag som väljs ut till den nya impact-acceleratorn.
Klarna-grundaren Niklas Adalberts stiftelse Norrsken investerar 100.000 dollar vardera i de 20 bolag som väljs ut till den nya impact-acceleratorn.Foto:Amanda Lindgren
Erik Engellau-Nilsson, vd för Norrsken Foundation.
Erik Engellau-Nilsson, vd för Norrsken Foundation.Foto:Evelina Carborn

Hundratusen dollar (motsvarande drygt 800.000 kronor) i fickan och åtta veckors skräddarsytt program med tillgång till mentorer i form av entreprenörer från en rad framgångsrika tech-bolag. Så ser Norrskens recept ut för den accelerator som stiftelsen nu drar igång.

Siktet är inställt på att bidra till affärsutvecklingen av så kallade impact-bolag, som arbetar med att lösa en rad olika globala hållbarhetsutmaningar – från fattigdom och klimatförändringar till cancer och mentala hälsoproblem inom ramen för de 17 FN-målen i Agenda 2030.

”Acceleratorn har tillgång till ett 50-tal mentorer som är grundare av bolag som är eller är på god väg att bli unicorn-bolag”, säger Funda Sezgi, som blir vd för impact-acceleratorn och är en av dess medgrundare.

Förutom kända tech-entreprenörer kan deltagarna i programmet även få råd av andra experter, till exempel Ericssons tidigare hållbarhetschef Elaine Weidman-Grünewald som idag driver AI Sustainability Center.

Accelerator-programmet inleds i början juli och anpassas efter de olika deltagarnas önskemål. Bolag från hela världen är välkomna att söka, men Norrsken räknar med att de som väljs ut framför allt kommer från Europa, USA och Afrika.

”De tjugo bolag som bjuds in till Norrsken House får berätta om sina behov och sedan kommer vi koppla samman dem med rätt personer, istället för att sätta upp ett färdigt program som vi tvångsmatar dem med”, säger Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson.

Allt avslutas med en ”Demo day” den 25 augusti, dit ett hundratal svenska och internationella riskkapitalistbolag bjudits in. Bland dem som redan tackat ja till att delta finns Atomico, Accel, Northzone och Creandum.

Förhoppningen är att impact-bolagen förutom affärsutvecklingen under veckorna i acceleratorn också kan resa hem med en investering i bagaget. Redan från start utlovas dock en finansiering 100.000 dollar från Norrsken i utbyte mot fem procent av ägandet.

”Historiskt har så mycket kapital gått till fel saker. Det är till den här typen av bolag som kapitalet borde flöda och det är där det kan göra skillnad”, säger Erik Engellau-Nilsson.

Bakom acceleratorn står förutom Norrsken även en handfull startup-profiler, bland andra Fredrik Jung-Abbou som är medgrundare till Kry och Lendo. Han räknar med att kunna bidra med råd om hur bolagen ska tackla regelhinder de kommer stöta på, baserat på erfarenheter han har med sig från utvecklingen av digitala hälsotjänster.

”Det finns många unga entreprenörer som inte är redo att börja samla konst eller bli filantroper, där det här med impact-investeringar slår an en sträng. Så tiden är rätt och Norrsken är rätt plattform för att jag ska engagera mig”, säger Fredrik Jung-Abbou.

 

Innehåll från WintAnnons

Därför väljer IT-konsulten automatiserad ekonomihantering

Företagande ska vara superenkelt. Det ska helst också vara tidseffektivt. Tyvärr finns det dock flera moment i en konsults vardag som bidrar till allt annat än effektivitet. Moment såsom ekonomihantering och administration kan ses som riktiga tidstjuvar. Tid som inte går att debitera för. Och Wint vet att tid är pengar, inte minst för konsulter. Därför är det inte konstigt att allt fler väljer att skaffa deras automatiserade ekonomitjänsten.

Den automatiserade bokföringstjänsten Wint är tjänsten för dig som vill ha ett tryggt företagande med full koll på ekonomin. Konceptet är inte svårt att förstå. Wint ersätter den traditionella redovisningsbyrån och automatiserar bolagets ekonomi och administration. Som kund hos Wint har du allt i ett, löpande bokföring, effektivare ekonomihanteringen och professionell rådgivning. 

– Vi på Wint har lång erfarenhet av att hjälpa just konsultbolag. Vi insåg för länge sedan att merparten av de uppgifter som en traditionell redovisningsbyrå gör, kan automatiseras och skötas helt digitalt. Därför har vi utvecklat en tjänst som är utformad för att svara upp mot vanliga behov och utmaningar som just konsulter har, förklarar Elin Rautio, produktägare på Wint.

Tidrapportering, en värdefull funktion

Det finns de som upplever ekonomihantering som ett onödigt ont och anlitar en redovisningskonsult för att hantera vissa delar av den. Den stora skillnaden mellan dem och Wint är att Wint hanterar allt som rör ekonomi och administration. Inte bara en liten del. Du får alltså hela bolagets administration under ett tak till ett fast pris utan dolda avgifter.

Under våren lanserades Wints senaste funktion, tidrapportering. Att tidrapportera har många fördelar, men att ha ett tidrapporteringssystem som synkar med saker som fakturering och övrig administration är en riktig tidsbesparare.

– För IT-konsulter är det viktigt med funktionell tidrapportering. Det ska vara enkelt att fakturera sin tid. I Wint får du en bra överblick över dina projekt samt rapporter som ger möjlighet till bättre uppföljning på projektnivå. Det är särskilt värdefullt för dig som vill kunna se på lönsamheten i varje enskilt uppdrag. Vi är glada över att tidrapporteringsfunktionen nu är up and running, den kommer att spara ännu mer tid för våra kunder, berättar Elin. 

Wints tidrapportering är helt integrerad med fakturering, lönehantering, bokföring och i slutänden även bokslutet.

– Det finns så mycket mer att vinna om du har allt strukturerat på ett tydligt sätt - på samma ställe. Målet är såklart att spara tid som kan spenderas på roligare saker, men också få möjlighet att kunna följa upp din bokföring. När du kan följa företagets rapporter i realtid blir det lättare att fatta genomtänkta beslut för verksamheten, menar Elin.

Läs också: Så fungerar Wints tidrapportering 

Helheten är den stora WOW-faktorn

– Många av våra kunder är just IT-konsulter, kanske för att våra funktioner passar dem så väl. Till skillnad från en traditionell redovisningsbyrå tar vi hand om allt från betalning, fakturering, löner och bokföring till just tidrapportering. Jag skulle säga att det är helheten med Wint som är den stora WOW-faktorn och det som verkligen förenklar livet för dig som konsult, säger Elin.

Personlig support

Även om Wint är en automatiserad tjänst betyder det inte att det inte finns människor bakom skärmen. De har en support av såväl ekonomer, utvecklare och olika specialister som är redo att svara på dina frågor. Och du kan alltid vara trygg med att du får rätt hjälp. När du kontaktar supporten blir du snabbt kopplad till en ekonom med expertis inom just dina frågor.

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera