1515

Norrsken och Axel Johnson går in i Matsmart

Nätbutiken Matsmart.se växer i raketfart. Nu tar bolaget in 75 miljoner kronor i kapital från Norrsken och Axel Johnson-sfärens D-Ax.

Matsmarts grundare. Från vänster: Ulf Skagerström, Karl Andersson och Erik Södergren.
Matsmarts grundare. Från vänster: Ulf Skagerström, Karl Andersson och Erik Södergren.Foto:Press

Matsmart lanserades tidigt 2014 med ambitionen att köpa upp livsmedel som annars skulle ha slängts och sälja det på nätet till ett lägre pris än i kedjornas butiker.

Försäljningen har ökat fort. 2016 omsatte Matsmart 69 miljoner kronor. I september i år rapporterade Di Digital att bolaget omsatte 200 Mkr på årsbasis.

Nu står det klart att Axel Johnson-sfärens investeringsarm D-Ax och nybildade Norrsken investerar 75 Mkr i Matsmart (NTL).

”Nu fortsätter vi expandera i Norden och vänder samtidigt blickarna mot resten av Europa”, säger Matsmarts vd Karl Andersson i ett pressmeddelande.

Läs mer: Karma har "räddat" 140 000 måltider – rekryterar startup-profil 

Sedan lanseringen har Matsmart också expanderat till Norge och Finland. Förlusten stannade i fjol vid 32 Mkr.

”Vi fortsätter att satsa på ökad tillväxt. Dels finns det ofantligt stora mängder mat att rädda, dels ser vi ett fortsatt ökat intresse för vår idé från både kunder och leverantörer. Parallellt med detta ska vi också intensifiera arbetet med att ta steget in på nya marknader, säger Karl Andersson.

I nyemissionen värderas Matsmart till 415 Mkr, enligt handlingar från Bolagsverket.

Norrsken (NTL), som bildades 2016 av Klarna-grundaren Niklas Adalberth, investerar i bolag med positiv påverkan på antingen människor eller miljö.

”Matsvinn är en viktig miljöfråga och vi tycker att Matsmart adresserar problemet på ett väldigt bra sätt”, säger Tove Larsson, investeringsansvarig på Norrsken.

Läs mer: Klarna-grundaren lägger en halv miljard på Norrsken 

”Dels angrips problemet här och nu genom att rädda mat som i många fall annars skulle slängas. Men kanske ännu mer intressant är hur Matsmart långsiktigt kan påverka de strukturer som driver matsvinn genom att både hjälpa leverantörer att synliggöra och minska svinnet samt att informera sina kunder om innebörden av bäst före-datumet”, fortsätter hon.

Det framgår inte vad Matsmart värderas till i samband med transaktionen.

”För Axel Johnson är det här en strategisk investering: det är inom mat, det är e-handel, det är lågpris och det är hållbar verksamhet. Vi hoppas kunna följa med Matsmart under lång tid framöver”, säger Axel Johnsons vd Mia Brunell Livfors.

Bland Matsmarts befintliga ägare finns bland andra Northzone, Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert och Inbox Capital.


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?