1515

Nordnet ska investera i startups

Nätmäklaren Nordnet lanserar en investeringsdel, Nordnet Ventures, som ska investera i teknikbolag i finanssektorn.

Håkan Nyberg, vd för Nordnet.
Håkan Nyberg, vd för Nordnet.Foto:Jack Mikrut

 De stora finansiella aktörerna i Sverige har hittills inte varit särskilt aktiva när det gäller investeringar i startup-bolag. Men det håller på att ändras. Nordea investerade till exempel i rabattkortsbolaget Wrapp tidigare i år. Nu meddelar nätmäklaren Nordnet att de startar en ny investeringsdel, Nordnet Ventures.

”Vi har konstaterat att vi vill vara mer aktiva på startupscenen för fintech. Nordnet Ventures är vårt initiativ för att samarbeta och investera i nya bolag”, säger Håkan Nyberg, vd för Nordnet.

Nordnet har tidigare bara gjort en investering i ett startupbolag, vilket var när man 2013 köpte den sociala spartjänsten Shareville.

”Vi snubblade över dem och investerade i bolaget. Vi är jättenöjda med det och tror att den ansatsen vi gjorde i Shareville går att replikera”, säger Håkan Nyberg.

Nordnet Ventures kommer att vara en del av Nordnets verksamhet och inte en fristående fond. Målsättningen är att investera i startups som passar att integrera i Nordnet.

”Vi har ingen ambition att bli en ren investerare. Vi vill hitta bra grejer för våra kunder och som en del i de samarbeten vi hittar vill vi också kunna investera”, säger han.

Läs mer: Nordnet värvar Klarnas produktchef

Nordnet kommer att leta potentiella investeringar i de nordiska länderna. Hur mycket pengar bolaget kommer att investera beror helt på vilka möjligheter som uppstår enligt Håkan Nyberg, som också framhåller att Nordnet kan tillföra mer än pengar.

”Vi har ambitionen att hitta bolag att samarbeta med i tidiga skeden. Nordnet har ett starkt varumärke, en halv miljon kunder och är en bank med allt vad det innebär. Vi har mycket att föra till bordet speciellt för bolag i tidiga skeden”.

Är det några sektorer som är extra intressanta?

”Vår kärnverksamhet är sparande och investeringar så vi tittar självklart inom det området. Sen händer mycket kring rådgivning men vi kommer att kolla brett och utesluter ingenting.”

Är det här ett steg mot att Nordnet blir en plattform för fintechbolag?

”Det kan bli en av konsekvenserna men det är inte det vi är ute efter. Det kan bli mer åt men vi vill inte lämna över våra kundrelationer. Utgångspunkten är att hitta företag som har produkter och tjänster som våra kunder kan tänkas gilla.”

Läs mer: Avanzas vd Martin Tiveus om framtiden för fintech


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?