1515

Nordnet lanserar robotrådgivare: ”Helt ny affärsmodell”

En ny spar-robot kommer att svänga om nätmäklarens verksamhet ordentligt och branschen kommer att behöva anpassa sig, spår Nordnets vd. ”Alla kommer att behöva förhålla sig till det vi gör”, säger Peter Dahlgren till Di Digital.

Peter Dahlgren, vd på Nordnet
Peter Dahlgren, vd på Nordnet

Från och med torsdag kommer Nordnets kunder få tillgång till den egenutvecklade robotrådgivaren Robosave, som automatiskt investerar i så kallade ETF:er, eller börshandlade fonder. 

Med drygt 300 000 svenska kunder blir Nordnet i ett slag den största svenska aktören i fältet robotrådgivning. Där råder sedan en tid tillbaka viss trängsel. Bolag som Lysa, Sigma Stocks, Waizer, Primepilot och Opti har alla nyligen gett sig ut på den gryende marknaden.

Läs mer: Svenska robotrådgivare på väg ur startgroparna

Att kundernas egen handel på plattformen utökas med en robotrådgivare innebär en omvälvning enligt vd:n Peter Dahlgren.

”Nordnet gör nu det största skiftet i affärsmodell sedan vi startade företaget för 20 år sedan", säger han till Di Digital.

Läs även: Nischbanken satsar på AI: ”Det är ett nytt Nordnet vi bygger”

”Det finns väldigt stora kundgrupper som inte vill eller har tid att handla själva. Det är därför rådgivningsbranschen är så stor som den är. Nu när vi adderar robotrådgivning så skakar det om marknaden och det är också en helt ny affärsmodell.”

Den stora fördelen är enligt Nordnet-vd:n att robotrådgivning är betydligt billigare än mänsklig rådgivning. Förvaltningen är diskretionär, vilket innebär att roboten, eller Nordnet, löpande fattar placeringsbeslut inom vissa ramar.

”Vi jagar inte marknadstajming eller de hetaste aktierna. Roboten sparar långsiktigt byggt på finansiell teori.”

Startbeloppet är minst 5 000 kronor och det lägstna månadssparandet 500 kronor. Avgiften för Robosave blir 0,5 procent per år, sedan tillkommer avgifter till fondbolagen för ETF:erna på 0,15 - 0,23 procent.

Rådgivningen är individuell och baseras bland annat på kundens sparhorisont, riskprofil och andra parametrar som påverkar kundens portfölj. 

Roboten balanserar automatiskt kundens innehav så att portföljen löpande stämmer överens med riskprofilen, enligt nätmäklaren.

Hur många av Nordnets kunder som kan tänkas börja robotspara vill vd:n inte spekulara kring, annat än att ”det kommer vara en betydande del av vår kundgrupp.”

Förra hösten köptes Nordnet ut från börsen av riskkapitalbolagen Öhmangruppen och Nordic Capital för att rustas för framtiden. Peter Dahlgren, som tillträdde sin tjänst i maj, ser nätmäklaren som ett stort fintechbolag.

Under sommaren har man öppnat för kunderna att swisha in pengar på sitt konto och lanserat en AI-assistent för kundtjänsten.

Läs även: Nu kan Nordnets kunder swisha in pengar på kontot

”Vi har ett totalpaket som ligger i framkant på global basis”, säger Peter Dahlgren.

Hösten 2017 ligger robotrådgivare helt rätt i tiden eftersom både marknaden och tekniken är redo, enligt vd:n.

”Den representerar framtiden. Vi tror att en effektiv rådgivning i framtiden kommer att ske helt genom robotar och AI, kompletterat med en viss mänsklig rådgivning.”

Han tror att andra aktörer kommer att följa efter.

”Vi kommer att leda branschen in i framtiden när det gäller att använda teknik för att ge högklassig rådgivning. Alla kommer att behöva förhålla sig till det vi gör.”

Läs mer: Robotrådgivaren Opti når ny milstolpe


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?