1515

Nordnet-ägare investerar i botjänsten Qasa

Finansmannen Claes Dinkelspiel och entreprenören Bo Mattsson går in som investerare i bostadssajten Qasa, som sedan tidigare har Hemnet på ägarlistan. ”Vi har aldrig känt oss starkare”, säger vd:n Matti Tosti.

Qasa, som blivit 11 medarbetare sedan starten.
Qasa, som blivit 11 medarbetare sedan starten.

Qasa har tagit fram en tjänst inriktad på andrahandsuthyrning av rum och lägenheter. Till skillnad från till exempel Airbnb så handlar det om uthyrning under längre tidsperioder.

I somras kunde Di Digital rapportera att Hemnet gick in som investerare med 3 miljoner kronor i Qasa. Nu tar bolaget återigen in 3 miljoner kronor från en handfull välkända affärsänglar.

Bland investerarna finns Claes Dinkelspiel, styrelseordförande och storägare i nätmäklaren Nordnet och Bo Mattsson, som nyligen sålde sitt bolag Cint till Nordic Capital.

”Det här är precis den sortens innovationer vi behöver idag, och jag känner igen mig i utmaningen Qasa står inför – det vi gjorde med Nordnet för aktiehandeln, kommer vi med Qasa göra för bostadsbranschen”, säger Claes Dinkelspiel.

Dessutom investerar styrelseproffset Charlotte Strömberg och grundaren av svenska riskkapitalföreningen, Lars Lindgren, i Qasa liksom Handelsfonden DHS Venture Partners.

”I den här investerargruppen har vi allt. Teknisk kompetens, erfarenhet av att bygga storbolag från scratch och orimligt spännande nätverk inom både svenskt och internationellt näringsliv”, säger Qasa:s vd och medgrundare Matti Tosti.

Läs mer: Den 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetsektorn

Qasa startades 2014 och affärsidén är att matcha bostadssökande med personer som vill hyra ut boenden. Men till skillnad från exempelvis Blocket tjänar man inte pengar på annonser utan på själva uthyrningarna.

Det handlar om att vi vill ta betalt där vi skapar värde.

”Det handlar om att vi vill ta betalt där vi skapar värde. Vi hittar rätt hyresgäst, garanterar hyran och ordnar med försäkringar och annat som behövs”, säger Matti Tosti.

Hur relationen till Hemnet kommer att se ut framöver hänger än så länge i luften, inte minst då Hemnet befinner sig i en uppköpsprocess.

”Köp, sälj och uthyrning har varit åtskilda i Sverige så här långt. Vi ser massor av möjligheter framåt, till exempel för att ordna en smärtfri försäljning utan dubbla hyror. Där finns det ett givet samarbete”, säger Matti Tosti.

Läs mer: Bonnier köper bosajten Hittahem

Omsättningen är än så länge obefintlig och Qasa finns idag endast i Stockholm. Men planen är att expandera till andra städer, och så småningom även utanför Sverige.

”Vi har aldrig känt oss starkare, vi har stora planer” säger Mattia Tosti, medgrundare och VD på Qasa. 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?