1515

Nordisk Film köper Avalanche Studios i jätteaffär

Egmontägda Nordisk Film köper Avalanche Studios. Affären värderar spelutvecklaren till 1,2 miljarder kronor.

Avalanche Christofer Sundberg en av grundarna och Vd Pim Holfve.
Avalanche Christofer Sundberg en av grundarna och Vd Pim Holfve.Foto:Jack Mikrut

Redan i april i fjol köpte Nordisk Film en minoritetspost på 20 procent i Avalanche Studios för 100 miljoner kronor. Nu tar de över samtliga resterande aktier för 912 Mkr, kontant betalning.

Säljare är de tre grundarna Christofer Sundberg, som ägt drygt 24 procent privat och via bolag, Linus Blomberg och Viktor Blomberg (vardera drygt 22 procent) samt ett tiotal nyckel- personer och tidigt anställda på företaget som tillsammans haft 12 procent av aktierna.

”Det här är jättekul även om det fortfarande känns märkligt att man byggt upp någonting som detta och nu säljer det. Men jag fortsätter som chief creative officer och kan fokusera på nya spelidéer och vår roll som förläggare”, säger Christofer Sundberg.

Både han och teknikchefen Linus Blomberg har förbundit sig att stanna i minst två år.

”Men vi har inga planer på att lägga av. Den här förändringen är bara till det bättre för företaget. Med hjälp av Nordisk Film kan vi bredda oss”, säger Christofer Sundberg.

Avalanche Studios grundades 2003 och har 320 anställda. Senaste årsredovisningen från 2016 visade ett rörelseresultat på 30,2 Mkr på en omsättning på drygt 333 Mkr. Bolaget summerar just nu fjolåret.

Läs mer: Avalanche ska öppna ny svensk studio: ”Ett antal städer med potential” 

”Vi kan inte gå ut med några siffror ännu, men så mycket kan jag säga att vi stänger böckerna för det bästa året i Avalanches historia”, säger Pim Holfve, vd på Avalanche Studios.

Så sent som för några veckor sedan köpte Nordisk Film Games en minoritetspost i Stockholmsbaserade Star Stable Entertainment för 160 Mkr.

Avalancheaffären är den sjätte spelinvesteringen på två år. Samtidigt är det bolagets överlägset största investering under dess 111-åriga historia och befäster koncernens snabba intåg i spelindustrin.

Läs mer: Egmonts jättefond ska hitta nästa nordiska spelsuccé  

”Vi är jättenöjda att det här har kommit på plats och ser en ljus framtid för bolaget. Vi har pengar kvar att göra fler investeringar och förvärv. Vi ska fortsätta att växa och bygga en stor och stark spelportfölj med utgångspunkt i Norden. Avalanche är spjutspetsen i den satsningen”, säger Mikkel Weider, vd på Nordisk Film Games.

Mikkel Weider, direktör för Nordisk Film Games och Martin Walfisz, senior partner Nordisk Film Games berättar om Egmonts satsning på spel.
Mikkel Weider, direktör för Nordisk Film Games och Martin Walfisz, senior partner Nordisk Film Games berättar om Egmonts satsning på spel.Foto:KRISTIAN SEPTIMIUS KROGH, @imageAuthorName

Parterna skrev på avtalet i mitten av maj, men affären slutförs först när årsredovisningen godkänts i juni.

”Det är en ren formalitet. Vi känner bolaget och personerna i det väldigt bra”, säger Mikkel Weider.

Avalanche har kontor i Stockholm och New York och är på väg att öppna en ny studio i Malmö som ska ha drygt 30 anställda.

Avalanche Studios vd Pim Holfve är noga med att poängtera att företaget kommer att fortsätta vara en kreativt oberoende studio som utvecklar egna spelkoncept, men också arbetar på uppdrag av externa förläggare.

Läs mer: Nordisk Film fortsätter satsa digitalt – öppnar VR-accelerator 

”Det är väldigt mycket ’business as usual’, både för personalen och spelarna. Enda skillnaden är att aktier bytt ägare. Vi får en stabil ägare med större finansiella muskler än grundarna kanske hade. Nordisk Film är en kunnig ägare som förstår vår företagskultur och inser att vårt oberoende är viktigt”, säger Pim Holfve.

Han pekar också på att Nordisk Film varit representerat i Avalanche styrelse det senaste året vilket stärkt affärsmässigheten i bolaget.

”De har varit väldigt bra bollplank för mig som vd. Att ta in kapital är bra, men att få in folk som gör bolaget bättre är desto viktigare. Vi har mognat som företag.”

Avalanche har tidigare gjort spelserien ”Just Cause”, ”Mad Max” samt två egenfinansierade jaktspel, som utvecklats till kassakor. Nyligen släpptes nyheten att man ska göra actionspelet ”Rage 2” åt amerikanska förläggarjätten Bethesda Softworks, som kommer ut 2019.

Just Cause 3 är ett spel från Avalanches katalog och släpptes 2015.
Just Cause 3 är ett spel från Avalanches katalog och släpptes 2015.Foto:@imageAuthorName

Totalt har Avalanche sex spelprojekt på gång, inklusive två live-jaktspel. På den kommande spelmässan E3 i Los Angeles om ett par veckor lär fler saker avslöjas.

”Jo, vi kan tänkas komma med nyheter där”, säger Pim Holfve.

Christofer Sundberg, som efter försäljningen av sina aktier kammat hem nära 290 Mkr före skatt, har inga omedelbara planer på att bli riskkapitalist och investera i nya spelbolag.

”Jag har redan gjort en investering i Ark Sports som gör proffsvåtdräkter för swimrunidrottare. Det får räcka så länge”, säger han.

Läs mer: Avalanche-grundaren om tuffa träningssatsningen 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?