1515
Annons

Nordisk Film Games investerar 13 miljoner i dansk spelstudio

Nordisk Film Games går in med upp till 13 miljoner kronor i den danska spelstudion Flashbulb Games. Det är den Egmontägda spelenhetens första investering. 

Bakom den nya fonden står mediejätten Egmont. Nordisk Films Mikkel Weider (tv) och Martin Walfisz kommer att leta spelinvesteringar i Norden. Foto: Daniel Nilsson
Bakom den nya fonden står mediejätten Egmont. Nordisk Films Mikkel Weider (tv) och Martin Walfisz kommer att leta spelinvesteringar i Norden. Foto: Daniel Nilsson

Flashbulb Games grundades i april förra året av de tre danska spelutvecklarna Ole Teglbjærg, Rune Dittmer och Mikkel Thorsted. Tillsammans låg de bakom den danska spelstudion Press Play, som 2012 köptes upp av Microsoft. Studion släppte fem titlar innan Microsoft lade ner Press Play i mars 2016. 

”Normalt ska vi inte investera i startups som är i ett så pass tidigt skede, men det är ett erfaret gäng som kommer från ett bra bolag och de har flera speltitlar med sig”, säger Martin Walfisz, senior partner på Nordisk Film Games.

Läs mer: Jättefond ska hitta nästa nordiska spelsuccé

Nordisk Film Games investering i Flashbulb Games är uppdelad i två steg och innebär en sammanlagd investering på upp till 10 miljoner danska kronor, motsvarande närmare 13 Mkr. Flashbulb Games äger rättigheterna till flera av de spel som Press Play utvecklade, bland annat “Tentacles”, “Max: The Curse of Brotherhood” och “Kalimba”. 

”Det har så klart varit en viktig parameter för oss. Vi är långsiktiga investerare och rättigheter till titlarna är en viktig del av värdet i bolaget”, säger Martin Walfisz.

Nordisk Film Games är mediekoncernen Egmonts affärsenhet som bildades förra hösten för att investera i nordiska spelutvecklare som har hunnit släppa något eller några spel och som har mellan tio och upp till ett par hundra anställda. Nordisk Film Games har en kassa på flera hundra miljoner kronor till sitt förfogande och investerar minst 5 Mkr, men kan gå in med mycket mer kapital än så.

Pioneers beskrivs som ett Minecraft-liknande spel där spelaren ska bygga fordon.

Just nu arbetar Flashbulb Games på ett spel med arbetstiteln ”Pioneers", som beskrivs som ett Minecraft-liknande spel där spelaren ska bygga fordon. ”Pioneers" ska i ett första steg släppas till PC och tanken är att spelaren ska kunna bygga vidare på sina skapelser under flera års tid. Investeringen gör det möjligt för bolaget att kunna anställa fler  utvecklare och arbeta vidare med produktionen.

”Nu kan vi fokusera all vår energi på att utveckla vårt nya spel så att det kan nå upp till den internationella nivå som vi konkurrerar på. Samtidigt är det goda nyheter för hela branschen att Nordisk Film börjar investera i spelindustrin, som har saknat en seriös investerare i den här klassen”, säger Rune Dittmer, vd för Flashbulb Games.

Hur stor andel av spelstudion som Nordisk Film Games får för sina närmare 13 Mkr vill ingen av parterna kommentera, men Nordisk Film Games ambition är att få en ägarandel på mellan 20 och 40 procent av bolaget de investerar i.

”Vi vill inte bli majoritetsägare. Vi vill att grundarna fortfarande ska känna att de äger sin skapelse och att de kan dra bolaget åt det håll de vill”, säger Martin Walfisz.

Han räknar med att Nordisk Film Games göra flera investeringar under 2017.

”En av de investeringar som vi tittar på nu är mycket större än vår första”, säger Martin Walfisz.

Innehåll från Synology IncAnnons

Därför är effektiv datalagring nyckeln till effektiva arbetsmodeller efter COVID

Inget företag kommer att gå oskatt ur Covid-19-pandemin. En enorm del av den globala arbetskraften skickades hem i mars 2020; förutom vissa mindre förändringar av restriktionerna har distansarbete sedan dess blivit det nya normala för de flesta, och så förväntas det fortsätta.

Det omfattande skiftet i våra arbetssätt har accelererat den digitala utvecklingen på alla plan och sporrat verksamheter till att anamma nya tekniker och system som klarar att möta förändringarna. Vissa av dessa förändringar handlar om kommunikation och cybersäkerhet, medan andra har kretsat kring kritiska aspekter såsom datalagring, fildelning och samarbete. 

Lyckligtvis har många företag under senare år redan anammat till exempel molntjänster och fildelning, inte minst för att de medför ett tydligare arbetsflöde och minskad risk för missförstånd. Delar man flera versioner av samma dokument i en mejlslinga är det som bäddat för kaos och förvirring – olika kollegor kanske arbetar på olika versioner av dokumentet samtidigt som viktiga tillägg eller revideringar tappas bort under arbetets gång. Kan alla istället arbeta utifrån samma dokument direkt minimeras risken för sådana misstag, vilket skapar en strömlinjeformad och effektiv approach till kollaborativt arbete. Det är således lätt att förstå att många företag redan ser dylika arbetssätt som självklara. 

Historiskt har sådana system och tekniker varit användbara och praktiska, men inte nödvändiga. I och med pandemin transformerades de till affärskritiska aspekter av de allra flesta verksamheter. Möjligheten att arbeta sida vid sida, att släntra tvärs över kontoret och småsnacka med kollegan eller att i grupp sitta och diskutera ett dokument finns inte längre. Majoriteten av allt samarbete sker nu istället via fildelning och molnbaserade lösningar, tjänster som idag är oumbärliga.   

Med detta sagt är inte alla system för fildelning i pandemins kölvatten lika effektiva. De företag som förlitade sig på datalagring on-premise för digital samverkan insåg snabbt att deras distansarbetare inte längre hade tillgång till nödvändigt material. Det finns emellertid on-premise-alternativ som erbjuder pålitlig och säker fjärraccess; nedan diskuteras hur dessa alternativ står sig i jämförelse med offentliga molntjänster. 

Under de rådande omständigheterna är det centralt för företag att se till att medarbetarna lagrar data och filer på rätt plats. Fjärrarbete medför alltid en fara för att känsliga filer och data sparas lokalt hos medarbetaren – kanske till och med på en privat enhet – eller i en offentlig molnlösning som verksamheten inte kan komma åt. Detta kan medföra brister i regelefterlevnad och kan i förlängningen både leda till böter eller att företagets rykte skadas. Kan den interna IT-avdelningen dessutom inte komma åt datan, kan den heller inte säkerhetskopieras ordentligt. Då uppstår en risk för att viktig information försvinner permanent, till exempel om något går fel med den enhet där den finns sparad. 

Välj rätt lagringsmetod

Molnbaserad datalagring har förståeligt nog ökat i popularitet. Jämför man med traditionell datalagring som oftast skett on-premise medför molnlagring möjlighet för de anställda att komma åt och samverka runt filer och information oavsett var de är, så länge de kan koppla upp sig till nätet. Detta har bidragit till att bana väg för mer agila arbetsmetoder, något som varit helt essentiellt under de gångna två åren. 

Leverantörer av offentliga molnlösningar erbjuder värdefull flexibilitet som tillåter företag att skala upp eller ner efter behov, vilket i sin tur betyder att man inte blir tagen på sängen om man plötsligt behöver extra lagringskapacitet. Eftersom hårdvaran hanteras av en tredjepartsleverantör behöver man dessutom inte tänka på att ha ett IT-team redo att rycka ut för att ta itu med eventuella fel. Som grädde på moset kan säkerhetskopiering av dina data ofta ingå som en del av tjänsten.

Det offentliga molnet är dock inte den enda lagringslösning som tillåter access på distans – och den är heller inte alltid den bästa. Network Attached Storage (NAS) är en on-premise-lösning som både tillåter fjärraccess och erbjuder många fördelar, till stor nytta för verksamheten. 

NAS är en lösning som både är praktisk och enkel att implementera, och som dessutom är relativt billig. Medan offentliga moln är väldigt flexibla kan de också utgöra ett dyrt alternativ när man behöver öka sin kapacitet. Med NAS återfår IT-avdelningen kontrollen över datan. Planerar man i förväg är det lika enkelt att öka kapaciteten på NAS som det är att sätta in ytterligare hårddiskar eller SSD-diskar. Eftersom det kommer till en fast kostnad kan det därtill vara ett billigare val. Synology erbjuder en rad NAS-modeller - inklusive Plus-serien, XS+-serien och SA-serien - samt ytterligare stöd och tjänster för att skapa säkerhetskopior och låta kunderna skapa sina eget privata moln på lokala lagringslösningar.

NAS är särskilt användbart för organisationer som hanterar stora mängder data. Ett exempel på detta är Synologys kund The Media Bunker, ett videoproduktionsföretag som regelbundet hanterar 2-3 inspelningar på 500GB-1TB data vardera, i veckan. Med hjälp av NAS kunde de skapa ett lagringssystem som möjliggjorde överföring av stora filer, att flera anställda kunde arbeta på samma videoprojekt på olika platser och att kunderna enkelt kunde få tillgång till data vid behov. Samtidigt kunde de vara trygga i vetskapen om att allt var ordentligt säkerhetskopierat.

Nu när restriktionerna har börjat avskaffas är det också viktigt att komma ihåg att en lokal NAS-lösning är särskilt användbar för on-premise, dataintensiva uppgifter såsom videoredigering – här skulle molnet sakta ner saker och ting avsevärt.

I slutändan är det så att en lösning inte passar alla vad gäller datalagring. Både offentliga moln och NAS har fördelar, vilket innebär att en hybridmolnstrategi – där den bästa lösningen tillämpas i varje situation – många gånger kan vara det bästa valet. Med hjälp av NAS-enheter tillgängliga både on premise och på distans, och samarbetstjänster i molnet, kan man skapa den perfekta kombinationen så att de anställda har den åtkomst de behöver, var de än befinner sig.

Ta kontakt med Synology för att få veta mer

 

Mer från Synology Inc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

Torsten Jansson: ”Många bolag är lågt värderade”

Detaljhandelsbolaget New Wave är dagens vinnare på Stockholmsbörsen efter en urstark rapport. Vd:n Torsten Jansson ser heller ingen anledning till oro för efterfrågan framöver och berättar också för Di att han ser flera köplägen på börsen i dag.

”Jag tycker att det finns många bolag som är lågt värderade”, säger han och pekar ut sina favoriter. 

Foto:SUVAD MRKONJIC

Inflationsoro, ränteuppgång och rekorddeppiga hushåll verkar inte påverka New Waves försäljning av sport- och profilkläder. Omsättningen för hela bolaget ökade med hela 36 procent det andra kvartalet och resultatet med 45 procent. Det betyder att New Wave för sjätte kvartalet i rad når all time high för både intäkter och resultat. 

Enligt Torsten Jansson är en viktig förklaring till siffrorna att bolaget vinner marknadsandelar i snabb takt.  Det i sin tur är, enligt New Waves vd, ett resultat av en rad viktiga lanseringar under åren 2017–2019. Inte minst från bolagets sportvarumärke Craft. 

”En satsning på klubbkläder bär nu frukt ordentligt. Även lanseringen av Crafts löparskor slår nu igenom på marknad efter marknad. De här sortimenten byggdes upp före pandemin, sedan blev det ett hack i kurvan men nu kan vi skörda.”

New Waves viktigaste marknader är Nordamerika och Europa. Att de ekonomiska indikatorerna där pekar på extremt svag framtidstro bland hushållen är inget som bekymrar New Waves vd särskilt mycket. 

”Jag känner ingen större nervositet utan tycker att det ofta blir överreaktioner och överdrifter, i alla riktningar. Det är klart att vi kan drabbas om det blir en allvarlig lågkonjunktur men jag är samtidigt ganska säker på att vi samtidigt kan fortsätta att vinna marknadsandelar.”

Läs mer: Lagerkungen levererar – igen

Torsten Janssons framtidstro understryks av att bolaget fortsatt att bygga lager under året. Enligt rapporten ökade kapitalbindningen i varulager från 2,9 miljarder vid årsskiftet till 3,6 miljarder kronor vid halvårsskiftet. 

”Det är svårt med dagens kvartalsrapport att inte vara positiv och vi måste driva bolaget baserat på det vi vet. Ligger man för lågt i lager riskerar man dessutom att skapa sin egen lågkonjunktur.”

Hur menar du då?
”Vi har sex månaders leveranstid från Asien. Om vi tror på en försäljningsnedgång men det inte slår in så kommer vi till slut inte att ha något att sälja. Då blir en dyster framtidssyn självuppfyllande, jag tror många bolag gör det misstaget. Så jag för min del har hellre för högt lager och justerar det undan för undan än har för lågt lager.”

Enligt Torsten Jansson har New Wave tittat på upp emot 200 bolag för eventuella förvärv de senaste åren. Men på grund av höga värderingar har bolaget backat ur alla affärer. Nu, när värderingarna kommit ned, ser han större möjligheter till att växa genom förvärv. 

Den börsintresserade Torsten Jansson följer också med intresse hur värderingarna på börsen rasat, något som han tycker är motiverat. 

”Jag tycker att det var svårt att förstå den höga värderingen i många börsbolag före nedgången. Så korrigeringen är generellt sund. Sedan finns det bolag som inte förtjänat kursrasen. Det blir som alltid panik och överdrifter där alla dras med.”

Det låter som du tycker att det är köpläge på börsen?
”Jag tycker att det finns många bolag som är lågt värderade. Till exempel bankerna. Även Volvo känns rimligt värderat.”

Köper du själv?
”Det gör jag faktiskt. Jag sålde något enstaka innehav när värderingarna var i topp. Men generellt försöker jag vara långsiktig i mina investeringar och nu ökar jag andelen på börsen igen.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera