1515
Annons

Nordisk Film Games investerar 13 miljoner i dansk spelstudio

Nordisk Film Games går in med upp till 13 miljoner kronor i den danska spelstudion Flashbulb Games. Det är den Egmontägda spelenhetens första investering. 

Bakom den nya fonden står mediejätten Egmont. Nordisk Films Mikkel Weider (tv) och Martin Walfisz kommer att leta spelinvesteringar i Norden. Foto: Daniel Nilsson
Bakom den nya fonden står mediejätten Egmont. Nordisk Films Mikkel Weider (tv) och Martin Walfisz kommer att leta spelinvesteringar i Norden. Foto: Daniel Nilsson

Flashbulb Games grundades i april förra året av de tre danska spelutvecklarna Ole Teglbjærg, Rune Dittmer och Mikkel Thorsted. Tillsammans låg de bakom den danska spelstudion Press Play, som 2012 köptes upp av Microsoft. Studion släppte fem titlar innan Microsoft lade ner Press Play i mars 2016. 

”Normalt ska vi inte investera i startups som är i ett så pass tidigt skede, men det är ett erfaret gäng som kommer från ett bra bolag och de har flera speltitlar med sig”, säger Martin Walfisz, senior partner på Nordisk Film Games.

Läs mer: Jättefond ska hitta nästa nordiska spelsuccé

Nordisk Film Games investering i Flashbulb Games är uppdelad i två steg och innebär en sammanlagd investering på upp till 10 miljoner danska kronor, motsvarande närmare 13 Mkr. Flashbulb Games äger rättigheterna till flera av de spel som Press Play utvecklade, bland annat “Tentacles”, “Max: The Curse of Brotherhood” och “Kalimba”. 

”Det har så klart varit en viktig parameter för oss. Vi är långsiktiga investerare och rättigheter till titlarna är en viktig del av värdet i bolaget”, säger Martin Walfisz.

Nordisk Film Games är mediekoncernen Egmonts affärsenhet som bildades förra hösten för att investera i nordiska spelutvecklare som har hunnit släppa något eller några spel och som har mellan tio och upp till ett par hundra anställda. Nordisk Film Games har en kassa på flera hundra miljoner kronor till sitt förfogande och investerar minst 5 Mkr, men kan gå in med mycket mer kapital än så.

Pioneers beskrivs som ett Minecraft-liknande spel där spelaren ska bygga fordon.

Just nu arbetar Flashbulb Games på ett spel med arbetstiteln ”Pioneers", som beskrivs som ett Minecraft-liknande spel där spelaren ska bygga fordon. ”Pioneers" ska i ett första steg släppas till PC och tanken är att spelaren ska kunna bygga vidare på sina skapelser under flera års tid. Investeringen gör det möjligt för bolaget att kunna anställa fler  utvecklare och arbeta vidare med produktionen.

”Nu kan vi fokusera all vår energi på att utveckla vårt nya spel så att det kan nå upp till den internationella nivå som vi konkurrerar på. Samtidigt är det goda nyheter för hela branschen att Nordisk Film börjar investera i spelindustrin, som har saknat en seriös investerare i den här klassen”, säger Rune Dittmer, vd för Flashbulb Games.

Hur stor andel av spelstudion som Nordisk Film Games får för sina närmare 13 Mkr vill ingen av parterna kommentera, men Nordisk Film Games ambition är att få en ägarandel på mellan 20 och 40 procent av bolaget de investerar i.

”Vi vill inte bli majoritetsägare. Vi vill att grundarna fortfarande ska känna att de äger sin skapelse och att de kan dra bolaget åt det håll de vill”, säger Martin Walfisz.

Han räknar med att Nordisk Film Games göra flera investeringar under 2017.

”En av de investeringar som vi tittar på nu är mycket större än vår första”, säger Martin Walfisz.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?