1515

Nordic Capital lanserar miljardkoncern inom betalningar

En blandning mellan en giraff och en zebra. Så ser loggan ut för Sveriges nya miljardkoncern Bambora. Nu ska det märkliga djuret ta sig an den globala betalbranschen.

Johan Tjärnberg är vd för Bambora, riskkapitalbolaget Nordic Capitals nya betalkoncern
Johan Tjärnberg är vd för Bambora, riskkapitalbolaget Nordic Capitals nya betalkoncernFoto:Viktor Ström

Johan Tjärnberg, vd för Bambora, visar nöjt loggan på en av väggarna. Bambora? Nej, det betyder inget särskilt, förklarar han. Riskkapitalbolaget Nordic Capitals åttonde fond har under några år varit ute och shoppat betalföretag. Euroline, DK Online, Keycorp, MPS och ytterligare två bolag har köpts upp. Nu har de fogats samman till vad Johan Tjärnberg kallar ”världens största startup”. Med en omsättning som redan överstiger en miljard kronor och 400 anställda är det ingen tvekan om att det i alla fall handlar om ett stort bolag. Men startup?

”Det finns saker som är karakteristiska för startups som vi vill få in. Våra ledord är enkelhet och innovation i allt vi gör”, säger Johan Tjärnberg.

En förebild är det amerikanska bolaget Stripe som startades för fyra år sedan och tagit in riskkapital från kända teknikinvesterare som Sequoia Capital, Peter Thiel och Andreessen Horowitz. Men i Bamboros fall är det alltså det betydligt mindre teknikorienterade riskkapitalbolaget Nordic Capital som ligger bakom.

Det är lite ’Silicon Valley of payments’ här i Norden

I samband med att namnet Bambora blir officiellt i dag lanserar koncernen också sin första produkt: Bambora one. En lösning som fångar alla delar av fysiska betalningar i en och samma produkt.

”En butik på hörnet behöver i dag ett inlösenavtal med en bank en terminalleverantör en bredbandsleverantör för bankkopplingen och vill de ha bonuskort behövs en fjärde leverantör. Vi löser allt med Bambora one”, säger Johan Tjärnberg.

Målgruppen är handlare med högre omsättning än för till exempel svenska Izettle och lanseringen sker i Sverige, Norge och Danmark.

En annan fördel enligt Johan Tjärnberg är att Bambora tar kostnaden för alla kortavgifter. Handlaren har en fast månadsavgift och en rörlig som beror på omsättning, hur folk väljer att betala i butiken spelar ingen roll för kostnaden.

”Vi vill förenkla betalningarna. I dag vet 40 procent av handlarna inte hur mycket de betalar för transaktionerna. Fakturorna kan ha upp till 40 olika prispunkter”, säger han.

Distributionen av lösningen kommer i första hand att ske till de 50 000 kunder som är anslutna till något av de förvärvade bolagen. Bambora samarbetar också med SEB som kommer att rekommendera lösningen till sina företagskunder.

Bambora one är lösningen för fysiska butiker. Nästa steg blir motsvarande lösning för ehandlare. Målsättningen är att kunna leverera all betalningsinfrastruktur som en handlare behöver såväl fysiskt som digitalt.

Bambora one

I dag lanserade Nordic Capitals betalkoncern Bambora sin första produkt "Bambora One".

I dag hanterar Bambora transaktioner för runt 120 miljarder kronor årligen, vilket i sin tur ger en omsättning strax över miljarden för koncernen. Efter att nu lansera i Norden står Australien näst på tur. Genom attrahera så mycket nya kunder som möjligt går det att nå stordriftsfördelar och sänka kostnaderna.

”Det är ingen hemlighet att det här är ett volymspel”, säger Johan Tjärnberg. Samtidigt efterlyser han mer samarbeten mellan de svenska betalaktörerna.

”Det är lite ’Silicon Valley of payments’ här i Norden. Vi har bolag som Klarna, Trustly och Izettle, vi vill vara ödmjuka och lära oss av varandra. Mycket handlar om att ta en position globalt och där kan vi hjälpas åt”.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?