1515
Annons

Nordeas vd: Bitcoin är en absurd konstruktion

Nordeas vd Casper von Koskull totalsågar bitcoin. Han menar att valutan omgärdas av ren spekulation och frågar sig varför den tillåts. Samtidigt hyllar han blockkedjan.

Nordeas vd Casper von Koskull
Nordeas vd Casper von KoskullFoto:Jessica Gow/TT

Bitcoin är en "absurd" konstruktion som trotsar logik men blockkedjetekniken är "superviktig".

Det säger Nordeas vd Casper von Koskull i en intervju med Bloomberg News.

"När du tittar på bitcoin visar historien att nya valutor har kommit och gått", sade han.

Casper von Koskull säger att han inte kan se var bitcoin passar in när man ser till finansiella brott och all reglering.

Läs: Nordea grundar blockchain-plattform: ”Milstolpe”

"Om du på något sätt tillåter den att leva utan kontroller, så givet de miljarder vi lägger på finansiella regleringar som ett finansiellt system tycker jag att det är lite av ett skämt att låta något som bitcoin leva… jag förstår det inte - det är absurt", sade han.

Han menar att det är "ren spekulation" och drar liknelser till tulpanlökar.

Läs mer: Nobelpristagaren: "Bitcoin borde vara förbjuden" 

"Det är som om vi, om samhället var ett hus, har lagt enorma summor på att låsa huvudingången och installerar säkerhetssystem och sen lämnar vi köksdörren öppen. Det finansiella systemet är bara så starkt som sin svagaste länk", sade han.

"Givet att det finns mycket bevis på att bitcoin används för ekonomiska brott, vad är poängen?", sade Casper von Koskull.

Läs även: Studie: Bitcoin för 350 miljarder kronor är på vift


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?