1515

Nordeas Stockholmskontor blir nytt startupcentrum

AMF Fastigheter satsar 100 miljoner kronor på att bygga om Nordeas gamla kontor i centrala Stockholm till ett centrum för snabbväxande teknik- och internetbolag. iZettle, Fishbrain, Resolution Games och Google står redan på kundlistan.

I Nordeas gamla lokaler i centrala Stockholm växer ett nytt centrum för teknik- och internetbolag fram.
I Nordeas gamla lokaler i centrala Stockholm växer ett nytt centrum för teknik- och internetbolag fram.Foto:Jack Mikrut

Mats Hederos, vd på AMF Fastigheter, navigerar vant förbi vindorna med elkabel och pallarna med isoleringsmaterial. Fastigheten på Malmskillnadsgatan 44 liknar idag mest en byggplats, men var fram till i fjol en del av storbanken Nordeas huvudkontor i staden.

Vid årsskiftet ska huset vara redo att välkomna de första nya hyresgästerna.

“När folk flyttar på sig uppstår det möjligheter. Det gav oss en chans att tänka annorlunda”, säger Mats Hederos.

Mats Hederos (tv), vd AMF Fastigheter och Patrick Mesterton (th), vd Epicenter. Foto: Jack Mikrut.

Tillsammans med Epicenter, som sedan tidigare driver fastigheten med samma namn ett par kvarter bort, storsatsar nu AMF Fastigheter på att profilera adressen som centrum för Stockholms snabbväxande teknik- och internetsektor.

Företaget satsar ungefär 100 miljoner kronor på att renovera den 30 000 kvadratmeter stora kontorsytan. Drygt 11 000 kvadratmeter fördelat på fyra våningsplan vigs åt kontorsplats för snabbväxande teknik- och startupföretag.

Fyra våningsplan på totalt 11 000 kvadratmeter vigs åt snabbväxande teknik- och internetföretag. Foto: Jack Mikrut.

Huset görs klart i etapper fram till hösten 2016. På kundlistan finns redan flera bekanta namn för den som följer den svenska startupscenen: Betalföretaget iZettle har redan flyttat sitt huvudkontor till fastigheten. Vid årsskiftet flyttar även King-avhopparen Tommy Palms spelföretag Resolution Games och det sociala nätverket Fishbrain in.

I förra veckan meddelade internetjätten Google att Epicenter blir centrum för den svenska armen av bolagets startup-program Google for Entrepreneurs. Sedan tidigare är storbolag som SEB, Telia, Microsoft, IBM och Tieto medlemmar hos Epicenter.

Enligt uppgift till Di Digital är även Spotify intresserat av plats i lokalerna, jämte det nya huvudkontoret som är under uppbyggnad längre ned på Malmskillnadsgatan. Både AMF och Epicenter avböjer dock att kommentera den uppgiften. 

Förutom kontorsyta så får ”medlemmar” i Epicenter regelbundna föreläsningar och aktiviteter, tillgång till konferenslokaler och annat. “Nätverket och mötesplatsen är en del av värdet”, säger vd Patrick Mesterton. Foto: Jack Mikrut.

Epicenter är noga med att man erbjuder “medlemskap” snarare än regelräta hyresavtal. Förutom kontorsyta ingår regelbundna föreläsningar och aktiviteter, tillträde till konferenslokaler och annat.

“Nätverket och mötesplatsen är en del av värdet. Vi vänder oss dels mot digitala tillväxtbolag, dels mot storbolag som står inför någon form av digital utmaning. Det är gynnsamt för dem att mötas och jobba sida vid sida”, säger Patrick Mesterton, vd och medgrundare för Epicenter.

“Det finns ett behov av ett mer flexibelt förhållningssätt till kontorslokaler. Det handlar om bolag som kanske inte vet om de är 50 eller 100 anställda i ett år, och som inte vet om de kommer ha huvudkontor i Stockholm eller San Francisco. I den struktur vi är vana vid har det varit svårt att få ihop erbjudanden till dem”, säger Mats Hederos.

Det handlar om bolag som kanske inte vet om de är 50 eller 100 anställda i ett år, och som inte vet om de kommer ha huvudkontor i Stockholm eller San Francisco.

Liksom renoveringsprojektet Urban Escape, som pågår ovanpå köpcentrumet Gallerian i centrala Stockholm, är förhoppningen att Malmskillnadsgatan 44 ska ge en av huvudstadens mest förbisedda delar ett ansiktslyft. Klart är också att antalet arbetsplatser för unga startupföretag har mångdubblats i staden på bara ett par år.

Patrick Mesterton vill dock ogärna jämföra Epicenter med rena kontorshotell, ej heller med satsningar som till exempel SUP46, som snabbt etablerat sig som en viktig knutpunkt för Stockholms unga teknikbolag.

“Det handlar om etablerade bolag som har försäljning, efterfrågan och en ambition att växa. Stockholm är en av Europas mest snabbväxande regioner och det pågår en slags frilansrevolution där fler och fler väljer bort traditionella anställningar. Vi vill samla de bolagen och ge dem möjlighet att samarbeta, även med det traditionella näringslivet,” säger Patrick Mesterton.


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?