1515
Annons

Nordea skissar på fintech-plattform – ”ska bli som App Store”

EU-direktivet PSD2 tvingar bankerna att öppna upp sin data för fintech-utmanare. Nu lovar Nordeas Gunnar Berger att banken ska bli ett App Store och öppna upp för samarbeten med hundratals fintech-bolag redan 2020. 

Gunnar Berger, chef för betalningskanaler på Nordea
Gunnar Berger, chef för betalningskanaler på NordeaFoto:Oskar Omne

Bankvärlden står inför en omvälvande förändring. Det menar Gunnar Berger, chef för betalningskanaler på Nordea och syftar på är EU-direktivet PSD2 som införs i januari 2018. Direktivet tvingar banker att lämna ut sina kunders data till tredjepartsbolag om kunden ber om det.

Läs mer: Nordea lanserar plattform för crowdfunding

”Det här är det största som hänt bankvärlden sedan internet. Kanske är det till och med större”, sa han vid Dagens Industris fintech-konferens under torsdagen.

Jag gissar att vi har 100 samarbeten 2020

I klartext innebär detta att små fintechbolag som sparappen Tink, pensionsappen Kollektiva eller aktieappen som Sigmastocks kan sälja in sina tjänster till Nordeas 11 miljoner kunder – och få all Nordeas data om dem om de lyckas värva dem.

”Vi äger inte kundens data längre. Det är kunden som äger sin data”, säger Gunnar Berger.

Han menar att många banker kommer försöka motverka effekterna av PSD2. Men på Nordea är man fast besluten om att omfamna framtiden.

”Apple konkurrerade ut Nokia inte genom sin Iphone. Det var App Store som gjorde att Nokia slogs ut! Vi måste lära oss av det”, säger han.

Vi kan erbjuda dem tillgång till Nordeas 11 miljoner kunder

Tanken är alltså att Nordea ska bygga ett App Store för banktjänster. Exakt hur detta ska se ut vet inte Gunnar Berger i dagsläget. Men oavsett måste man anpassa sina API:er för dessa små konkurrenter. Poängen är att Nordea ska göra allt för att hitta olika typer av samarbeten med dagens och morgondagens fintechbolag.

”Vi kan erbjuda dem tillgång till Nordeas 11 miljoner kunder, stor kunskap om regleringar och en fantastiskt bra säkerhet”, säger han.

Hur man ska tjäna pengar på detta är inte heller klart. Det kan handla om att dela på intäkter, men lika gärna om att Nordea får använda fintechbolagen för att sälja in sina produkter.

”Säg att vi samarbetar med en app som säljer resor. Vi har jättebra produkter för valutaväxling till exempel”, säger han.

Nordea kommer även att investera i fintechbolag, enligt Gunnar Berger. Banken har redan idag egna acceleratorprogram för startupbolag. Men han är ändå övertygad att merparten av ”Nordeas App Store” kommer utgöras av externa bolag.

”Jag gissar att vi har 100 samarbeten 2020”, säger han.

Han tror att Nordea har stora möjligheter att växa med dessa avtal.

”Vi når ju nya kunder. Dessutom tror jag folk vill ha sina pengar på ett enda, säkert ställe och det är banken”, säger han.

Debatt: Dags för Riksbanken att starta en fintech-accelerator

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera