1515
Annons

Nordea kopplar Wrapp till betalkort

Det tidigare uträknade startupbolaget Wrapp har fått nytt liv. Nu lanserar storbanken Nordea möjligheten att koppla ihop Wrapp med alla bankens kredit- och betalkort. 

Anna Storåkers, strategichef på Nordea.
Anna Storåkers, strategichef på Nordea.Foto:Jack Mikrut.

Alla kortkunder på Nordea kommer inför julhandeln att erbjudas att koppla sina kort till mobilappen Wrapp. Det är konsekvensen av ett nytt samarbete mellan de båda bolagen.

"Vi körde igång den nya versionen av Wrapp tillsammans med Entercard. Det enda sättet att få tillgång till det har varit genom att ansöka om ett kreditkort. Nu kan Nordeakunder koppla sina kort till Wrapp direkt", säger Aage Reerslev, vd för Wrapp. 

Samarbetet är ett potentiellt jättelyft för Wrapp. Nordea är Nordens största bank och en möjlighet för Wrapp att nå ut brett med sitt erbjudande. 

"Det är miljontals som har kort från Nordea. Nu får vi se hur många procent som ansluter sig", säger Aage Reerslev. 

Foto:

Aage Reerslev, vd för Wrapp.

Wrapp har en tuff period bakom sig efter en misslyckad USA-lansering 2012. Sedan dess har bolaget lagt om sin affärsmodell, skurit i kostnaderna och nyligen tagit in Klarna och H&M som nya investerare.

”Det har aldrig varit roligare att vara på Wrapp än nu. Vi har en massa erfarenhet, en sådan här omsvängning som vi har gjort har krävt enormt mycket. Investerarna har slitit sitt hår. Men nu är alla pusselbitar på plats", säger Aage Reerslev. 

Läs mer: De svenska riskkapitalisternas sämsta IT-investeringar

De kunder som kopplar sina kort till Wrapps mobilapplikation kan ta del av riktade erbjudanden från handlare, till exempel olika rabatter baserat på kundens köpmönster. I dag finns drygt 100 varumärken kopplade till appen, tanken är att det ska växa till 300 till årsskiftet. 

För Nordea är det första gången som de testar den här typen av kringtjänster för sina kortkunder. 

"Det är nytt territorie för oss. Jag är övertygad om att det kommer att komma mer på det här området framöver, men exakt vad det blir återstår att se", säger Anna Storåkers, Sverigechef för Nordeas bankrörelse.

"Vi kommer att lansera tjänsten tillsammans med Wrapp inför julhandeln. Jag är säker på att många av våra kunder kommer att tycka att det här är relevant", säger hon. 

Aage Reerslev hyllar Nordea för bankens beslut att satsa på dem. 

"Bankerna måste våga testa nya saker. Ska de hänga med måste de hålla sig vakna. Nordea vågar", säger han. 

Pratar ni med flera banker om samarbeten?

"Entercard som vi samarbetar med ägs av Swedbank och Barclays så vi har kontakt med banker även utanför Sverige. Samtidigt måste vi ta ett steg i taget."

Wrapp omsatte i fjol 2,9 Mkr och gjorde en förlust på 42 Mkr. Det innebär att bolaget på tre år förlorat 147 miljoner kronor. 

När kan Wrapp visa vinstsiffror?

"Det kommer att ta ett tag. Även om vi kortsiktigt skulle kunna visa vinst så skulle vi antagligen istället öka farten eftersom potentialen är så stor." 

Läs mer: Wrapp tar in 25 Mkr - H&M och Klarna nya storägare

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera