Alla kortkunder på Nordea kommer inför julhandeln att erbjudas att koppla sina kort till mobilappen Wrapp. Det är konsekvensen av ett nytt samarbete mellan de båda bolagen.
"Vi körde igång den nya versionen av Wrapp tillsammans med Entercard. Det enda sättet att få tillgång till det har varit genom att ansöka om ett kreditkort. Nu kan Nordeakunder koppla sina kort till Wrapp direkt", säger Aage Reerslev, vd för Wrapp.
Samarbetet är ett potentiellt jättelyft för Wrapp. Nordea är Nordens största bank och en möjlighet för Wrapp att nå ut brett med sitt erbjudande.
"Det är miljontals som har kort från Nordea. Nu får vi se hur många procent som ansluter sig", säger Aage Reerslev.
Aage Reerslev, vd för Wrapp.
Wrapp har en tuff period bakom sig efter en misslyckad USA-lansering 2012. Sedan dess har bolaget lagt om sin affärsmodell, skurit i kostnaderna och nyligen tagit in Klarna och H&M som nya investerare.
”Det har aldrig varit roligare att vara på Wrapp än nu. Vi har en massa erfarenhet, en sådan här omsvängning som vi har gjort har krävt enormt mycket. Investerarna har slitit sitt hår. Men nu är alla pusselbitar på plats", säger Aage Reerslev.
Läs mer: De svenska riskkapitalisternas sämsta IT-investeringar
De kunder som kopplar sina kort till Wrapps mobilapplikation kan ta del av riktade erbjudanden från handlare, till exempel olika rabatter baserat på kundens köpmönster. I dag finns drygt 100 varumärken kopplade till appen, tanken är att det ska växa till 300 till årsskiftet.
För Nordea är det första gången som de testar den här typen av kringtjänster för sina kortkunder.
"Det är nytt territorie för oss. Jag är övertygad om att det kommer att komma mer på det här området framöver, men exakt vad det blir återstår att se", säger Anna Storåkers, Sverigechef för Nordeas bankrörelse.
"Vi kommer att lansera tjänsten tillsammans med Wrapp inför julhandeln. Jag är säker på att många av våra kunder kommer att tycka att det här är relevant", säger hon.
Aage Reerslev hyllar Nordea för bankens beslut att satsa på dem.
"Bankerna måste våga testa nya saker. Ska de hänga med måste de hålla sig vakna. Nordea vågar", säger han.
Pratar ni med flera banker om samarbeten?
"Entercard som vi samarbetar med ägs av Swedbank och Barclays så vi har kontakt med banker även utanför Sverige. Samtidigt måste vi ta ett steg i taget."
Wrapp omsatte i fjol 2,9 Mkr och gjorde en förlust på 42 Mkr. Det innebär att bolaget på tre år förlorat 147 miljoner kronor.
När kan Wrapp visa vinstsiffror?
"Det kommer att ta ett tag. Även om vi kortsiktigt skulle kunna visa vinst så skulle vi antagligen istället öka farten eftersom potentialen är så stor."