1515

Nordea investerar i Wrapp

Storbanken Nordea går in som investerare i rabattbolaget Wrapp. Nu finns Klarna, H&M och Nordea alla med som ägare i det nysatsande bolaget.

Lojalitetsappen Wrapp återlanserades för två månader sedan. En av nyheterna är ett samarbete med storbanken Nordea om att koppla samman bolagets app med Nordeas betalkort. Nu står det också klart att Nordea går in som investerare i Wrapp.

”Vi hade en runda i höstas där vi tog in pengar från H&M och Klarna. Nu har vi fullföljt den rundan och tagit in Nordea”, säger Aage Reerslev, vd för Wrapp. 

Totalt tar Wrapp in drygt 40 Mkr i rundan där alla tre investerare tar i princip lika stora andelar av Wrapp.

”För oss är det en styrka att inte bara ha Nordea som partner utan också som delägare. Det gör att våra intressen linjerar ännu mer”, säger Aage Reerslev.

Wrapp grundades 2011 av bland annat Hjalmar Winbladh, numera investerare på riskapitalbolaget EQT Ventures. Bolaget tog in runt 130 miljoner kronor i riskkapital och värderades till nästan 400 miljoner kronor. Men stora förluster tvingade bolaget att byta affärsmodell och det är nu ett på många sätt nytt bolag som går under samma namn.

Läs mer: Hjalmar Winbaldh om EQT Ventures första investering

Wrapp lanserade sin nya uppdaterade app med kopplingen till Nordeas kortkunder strax innan julhandeln. Enligt Aage Reerslev har en miljon transaktioner hunnit registreras i appen men hur många användare appen har vill han inte avslöja.

”Vårt fokus är att se till att det blir en bra upplevelse för de som använder oss i dag. Vi har inget mål vad gäller användartillväxt för i år”, säger Aage Reerslev. 

Att de svenska storbankerna ska börja investera i startupbolag är något som Di Digital tidigare skrivit om. Aage Reerslev tror att det kommer fler affärer från det hållet under året.

”Bankerna måste börja röra sig i den här riktningen. Jag tror säkert att vi kommer att se fler banker som går vidare med investeringar. Men det hänger också på att vi på startupsidan måste släppa in dem”, säger han.

Läs mer: De svenska riskkapitalisternas sämsta IT-investeringar

För Wrapp är det ett naturligt steg nu att börja samarbeta med fler av storbankerna. Aage Reerslev säger att han ”inte kan utesluta” att det också sker i form av att ta in dem som delägare.

”Om de är modiga nog att vara med och utveckla verksamheten är det rimligt att de kan ta en del av uppsidan”, säger Aage Reerslev. 

Lyssna på Podcasten Digitalpodden om Nordeas investering här:

http://embed.acast.com/digitalpodden/soundcloud-bookatableochnordeasforstastartup-investering


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?