1515
Annons

Nordea grundar blockchain-plattform: ”Milstolpe”

Nordea och flera tunga utländska banker satsar på en plattform för blockkedjeteknik som ska göra handel enklare och som ska finnas tillgänglig för deras kunder i hela Norden. En milstolpe för blockkedjan, menar banken.

Nordeas nuvarande huvudkontor på Smålandsgatan i Stockholm.
Nordeas nuvarande huvudkontor på Smålandsgatan i Stockholm.Foto:Jonas Ekströmer/TT

Nordea blir grundande partner i konsortiet we.trade som tillsammans med IBM utvecklar en plattform baserad på så kallad distribuerad databasteknik som ska göra inhemsk och internationell handel enklare. 

Läs även: Ex-banktopp dissar startupbolagens banksamarbeten 

Det framgår av ett pressmeddelande där storbanken kallar det för "den första blockkedjebaserade plattformen av sitt slag för handelsfinansiering, och därmed en milstolpe när det gäller praktisk tillämpning av blockkedjeteknik i finanssektorn."

Förutom Nordea ingår också Banco Santander, Deutsche Bank, HSBC, KBC, Natixis, Rabobank, Société Générale och UniCredit i konsortiet.

Läs även: Han satsar 8 miljoner på hennes blockchain för småföretag

"Bland dagens alla satsningar på blockkedjeteknik inom handelsfinansiering tycker vi att we.trade sticker ut genom sitt fokus och sin realistiska strategi för genomförandet. Vi ser fram emot att bidra med ett nordiskt perspektiv till framtidens handelsfinansiering", säger Ville Sointu, chef för blockkedjan på Nordea.

Lansering väntas under andra kvartalet 2018 och då ska andra banker kunna ansluta sig till den öppna plattformen, men vissa kunder hos de grundande bankerna kan få testa plattformen innan lanseringen. Nordea planerar att införa we.trade för sina kunder i hela Norden. 

Läs även: Kartläggning: Här är storbankernas fintech-investeringar

"Med we.trade får små och medelstora företag en säkrare och snabbare process från order till betalning, eftersom det går fortare än vid traditionell dokumenthantering, och med den spårbarhet som behövs. Den öppenhet som lösningen skapar i hela processen kommer att ge dessa företag förtroende att börja handla med nya företag i hemlandet och utomlands", säger Patrik Zekkar, chef för Trade & Working Capital Management Sales i Nordea.

Läs även: Axel Johnson-gruppen vill ta blockkedjan till fruktdisken

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera