1515

Nischbanken satsar på AI: ”Det är ett nytt Nordnet vi bygger”

Förra hösten köptes Nordnet ut från börsen för att rustas för framtiden. Nu lanserar bolaget en AI-medarbetare och flaggar för att en robotrådgivare är på gång. "Jag ser Nordnet som ett stort fintechbolag", säger vd:n till Di Digital.

Peter Dahlgren, vd på Nordnet sedan i maj. Foto: Jonas Eng
Peter Dahlgren, vd på Nordnet sedan i maj. Foto: Jonas Eng

”Vi har en bra kundbas idag men tror att vi kan få fler. Men då måste vi investera, och där är AI en av de mest kritiska byggstenarna. Det är ett nytt Nordnet vi bygger”, säger Peter Dahlgren till Di Digital.

Han är vd på Nischbanken Nordnet som i höst lanserar den digitala medarbetaren Amelia, som ska hjälpa nya kunder att registrera sig på plattformen. Kundtjänstroboten är resultatet av ett partnerskap med det amerikanska bolaget IPSoft.

Jag ser Nordnet som ett stort fintechbolag

Förra hösten köptes Nordnet ut från börsen av riskkapitalbolagen Öhmangruppen och Nordic Capital. Börsen ansågs inte vara rätt miljö för att göra bolaget digitalt konkurrenskraftigt på längre sikt.

Läs även: "Därför kan Nordnet vinna på att lämna börsen"

Redan när Peter Dahlgren tillträdde vd-posten i maj berättade han för DI att han ville att nätmäklaren skulle bli bättre på att anamma ny teknik, däribland artificiell intelligens.

Läs även: Peter Dahlgren ny vd på Nordnet

Nu börjar alltså resultatet av strategin kunna skönjas. För Peter Dahlgren är Nordnet inte längre en nätmäklare eller nischbank.

 ”Jag ser Nordnet som ett stort fintechbolag. Vi har 620 000 kunder och ett starkt varumärke. Det vi gör nu är att höja ambitionsnivån”, säger han. 

Inom en snar framtid kommer vi att lansera vår robotrådgivningsupplevelse

Han beskriver Amelia som en kognitiv teknologi som lär sig processer och kan kommunicera utan att följa ett manus.

”Tanken är att hon ska jobba sida vid sida med människor för att komplettera erbjudandet. Människor kommer alltid vara bättre än AI på relationer, men en AI kan jobba 24 timmar om dygnet.”

Läs även: "Därför vill vi ha kvinnliga AI-betjänter"

Vid lanseringen i höst kommer Amelia att hjälpa nya kunder som registrerar sig. 

”Det kan vara bökigt för kunden eftersom lagstiftningen av goda skäl trycker på att många frågor behöver ställas och saker dokumenteras. Här kan Amelia förbättra upplevelsen genom att vara ett interaktivt stöd.”

Men tanken är att Amelia i takt med att hon lär sig nya saker framöver ska lära sig fler processer och vara med kunden längre fram i upplevelsen.

Nordnets vd ser AI som ett kritiskt verktyg för att förbättra kundupplevelsen i finansbranschen.

”Kunderna förändras. Kundbehovet förändras. Alla upplevelser som finns på mobilen och på nätet gör att kunderna vänjer sig vid en helt annan upplevelse och ställer rättmätiga krav på en annan service än den vi har idag.”

En robotrådgivare, en sorts AI som hjälper kunderna att investera, är på gång, berättar Nordnet-vd:n.

”Givetvis kommer vi att använda AI för finansiell rådgivning när vi känner att vi är mogna för det. Den framtiden är inte speciellt långt borta. Inom en snar framtid kommer vi att lansera vår robotrådgivningsupplevelse.”

Läs mer: Svenska robotrådgivare på väg ur startgroparna

Det nya draget skulle göra Nordnet, med drygt 600 000 kunder, till det i särklass största bolaget som bedriver robotrådgivning i Sverige.

En rad robotrådgivare har redan tagit sina första steg ut på den svenska marknaden, däribland Lysa som backas upp av förre Avanza-vd:n Nicklas Storåkers och Opti vars medgrundare är finansprofilen Ann Grevelius. 

Läs även: Nu slåss robotarna om dina sparpengar – här är bolagen


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?