1515

Nio av tio techinvesteringar går (fortfarande) till män

Nio av tio riskkapitalinvesteringar i techbolag går till manliga grundare, visar Di Digitals granskning. Trots olika jämställdhetsprojekt och vackert formulerade ambitioner får kvinnor bara en bråkdel av pengarna.

 

Investeringar i svenska it-bolag har slagit rekord i år. Under årets tre första kvartal har riskkapitalbolag och affärsängelinvesterare satsat cirka 13 miljarder kronor i sektorn, och den summan väntas öka till 15 miljarder i slutet av året, enligt databasen Nordic Tech List.

De senaste åren har investerarna varit ivriga med att få fler kvinnor till branschen och det har startats initiativ som Women In Tech och Geek Girl Meetup. Men snacket om jämställdhet har inte fått stor effekt i praktiken.

Majoriteten av riskkapitalet i startupvärlden går fortfarande till män.

Di Digital har granskat 377 investeringar som gjorts i 336 olika bolag i tech- och internetsektorn under 2016, utifrån information i databasen Nordic Tech List.

82 procent av investeringarna har gått till bolag med enbart manliga grundare. Endast 4 procent har gått till bolag med enbart kvinnliga grundare och 14 procent till bolag med både manliga och kvinnliga medgrundare.

Av alla grundare som tagit in pengar är 90 procent män. Det beror på att i bolag med både kvinnliga och manliga medgrundare finns ofta en kvinna och flera män.

”Vad som skulle ge störst effekt är en kvinnlig Daniel Ek.”

När Di Digital i fjol granskade ett mindre urval av investeringar fick vi liknande resultat.

”Utmaningen är att det är så få tjejer som startar techföretag. Riskkapital går främst till den typen av företag”, säger Marie Wall, startup-ansvarig på Näringsdepartementet.

”Vi ser samma mönster över hela världen. Varför satsar inte tjejer på tech?” frågar hon sig.

Läs mer: Här är kvinnorna som formar tech-Sveriges framtid

Marie Wall säger att de statliga riskkapitalbolagen för statistik över de sökandes kön och att pengarna fördelas proportionerligt till manliga och kvinnliga sökanden. Av statliga Vinnovas investeringar i år har 60 procent minst en kvinnlig medgrundare, vilket gör Vinnova bäst på jämställdhet i granskningen.


De statliga bolagen har en större andel kvinnligt grundade bolag än de privata riskkapitalbolagen.

Läs mer: Här är riskkapitalbolagen som satsar mest på kvinnor

När det kommer till det privata riskkapitalet kan regeringen inte göra mycket mer än att föra en dialog med branschen.

Staffan Helgesson, partner på riskkapitalbolaget Creandum, tror på kraften i förebilder.

”Vad som skulle ge störst effekt är en kvinnlig Daniel Ek, som bevisar att det är möjligt för en kvinnlig grundare att bygga den typen av bolag”, säger han.

Läs mer: Kommentar: Bolagen finns – nu gäller det att hitta dem

Foto:
”De kvinnliga grundarna finns därute. Nu gäller det bara att hitta dem”, skriver Di Digitals Mimi Billing i sin kommentar.

Läs mer: Nio av tio riskkapitalinvesteringar går till en manFoto:
93 procent av de svenska riskkapitalbolagens techinvesteringar görs i bolag med manliga grundare, visade Di Digitals granskning 2015.

Om nordictechlist.com:
Nordictechlist.com är Di Digitals databas över den nordiska techsektorn. I databasen, som lanserades sommaren 2016, ingår personer, bolag och investeringar. 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?