1515

Nio av tio riskkapitalinvesteringar går till en man

Över 90 procent av de svenska riskkapitalbolagens techinvesteringar görs i bolag med manliga grundare, visar Di Digitals granskning. Andelen kvinnliga entreprenörer som får in riskkapital är försvinnande liten.

Över 90 procent av det senaste årets riskkapitalinvesteringar i svenska techbolag går till bolag med manliga grundare, visar Di Digitals granskning.
Över 90 procent av det senaste årets riskkapitalinvesteringar i svenska techbolag går till bolag med manliga grundare, visar Di Digitals granskning.Foto:Grafik: Anna Byström

Under årets tre första kvartal investerades över 8 miljarder kronor i den glödheta svenska internet- och startupsektorn, enligt en sammanställning från Industrifonden. Jämställdhet har länge varit en brännande fråga i branschen, och initiativ som Techeq och Geek Girl Meetup får stöd och sponsorpengar från några av sektorns mest tongivande företag och organisationer.

Men när det kommer till riskkapitalet, den ekonomiska motorn bakom den senaste tidens kraftiga tillväxt, är verkligheten en annan. Halva Sveriges befolkning finns nästan inte representerad alls i statistiken.

I en granskning har Di Digital gått igenom samtliga investeringar i svenska tech- och internetbolag som gjorts sedan årsskiftet av riskkapitalbolagen Northzone, Creandum, Moor och GP Bullhound, samt statliga Almi Invest, Vinnova och Industrifonden.

Vi har även granskat samtliga investeringar som gjorts inom ramen för acceleratorprogrammen hos Sting, The Springfield Project och Chalmers Ventures.

Bland de 106 företag som tagit in kapital från investerarna i vår granskning är 93 procent av grundarna män. 94 bolag har enbart manliga grundare. Endast tolv bolag har en eller flera kvinnliga grundare.

Bara tre av bolagen har enbart kvinnliga grundare. Av sammanlagt 227 grundare är enbart 15 kvinnor.

Bland de 106 företag som tagit in kapital från investerarna i vår granskning är 93 procent av grundarna män. Bara tre av bolagen har enbart kvinnliga grundare.

Skevheten är påtaglig inte bara bland de privata aktörerna. Även de statliga riskkapitalfonderna gör den övervägande majoriteten av sina investeringar i bolag med manliga grundare, visar vår granskning.

Bara ett av de 20 techbolag som statliga Almi Invest investerat i har en kvinnlig grundare. Statliga Vinnova har den högsta andelen kvinnliga medgrundare i bolagen de investerat i. Av 30 techbolag har sex av dem en kvinnlig medgrundare.

”Det är så här det ser ut. Vi jobbar både långsiktigt och kortsiktigt med hur vi fördelar stöd till företag. Långsiktigt ser vi över våra bedömningsprocesser och vår kommunikation och vilka förebilder vi lyfter fram. Kortsiktigt har vi sett till att våra bedömningspaneler alltid består av 40/60 andelar män och kvinnor”, säger Jenni Nordborg, avdelningschef på Vinnova.

STING, som delvis finansieras av offentliga medel, investerar via ängelnätverket Propel Capital mellan 250 000 och 300 000 kronor i en stor andel av de bolag som antas till acceleratorprogrammet STING Accelerate. STING är också partner till flera jämställdhetsinitiativ i branschen.

Men organisationens eget facit i år är långt ifrån smickrande. Av de 15 tech- och internetrelaterade bolag som har fått kapital inom ramen för acceleratorprogrammet i år har endast ett – det sociala nätverket Happytail för hundälskare – ett kvinnligt grundarteam. Ytterligare en kvinnlig medgrundare finns med i bolaget Market2Member.

”Det finns en kraftig dominans av manliga innovatörer. Det kan vi även se på andelen kvinnor som läser till programmerare och utvecklare på universiteten. Redan där finns det ett jätteproblem”, säger Pär Hedberg, grundare och vd på STING.


Riskkapitalbolagen Northzone och Creandum – två av de mäktigaste aktörerna på den svenska techscenen – har satsat pengar i totalt 17 svenska bolag sedan årsskiftet. Samtliga grundare i samtliga bolag är män.

”Vi försöker göra något åt det genom att jobba med våra egna fördomar. Samtidigt behöver vi titta på 100 bolag för att göra en investering och vi saknar en volym av kvinnliga entreprenörer. Sållningen är väldigt hård”, säger Pär-Jörgen Pärson, partner på Northzone.

Pär-Jörgen Pärson tillägger dock att Northzone investerat i flera framgångrika startups ledda av kvinnor, dock utanför Sverige.

Riskkapitalbolaget Moor har sedan årsskiftet investerat i sex svenska bolag. Bara ett av dem har en kvinnlig medgrundare. Kerstin Cooley, partner på Moor, påpekar dock att fördelningen ser annorlunda ut över tid. I fjol fanns kvinnliga medgrundare i två av de fem svenskgrundade bolag som Moor gick in i. 

Riskkapitalbolagen Northzone och Creandum – två av de mäktigaste aktörerna på den svenska techscenen – har satsat pengar i totalt 17 svenska bolag sedan årsskiftet. Samtliga grundare i samtliga bolag är män.

Sofia Falk är grundare av Wiminvest och en av initiativtagarna till Battle of the numbers, som syftar till att öka mångfalden i företag. Hon anser att skevheten till stor del kan kopplas till vem som väljer ut vilka bolag det är värt att satsa på.

”Vem har tolkningsföreträde kring vad som är kompetens, potential och vad som är en bra idé? Vi jobbar mycket med omedvetna fördomar ute på företag. Att inte ha perspektivet av att vara kvinna eller de behov eller möjligheter det innebär när man värderar nya idéer, då tror jag att man missar många bra affärer”.

Läs även: Kommentar: "Sämre könsfördelning betyder sämre affärer"

(Rättelse) Tidigare uppgavs felaktigt att Moor enbart investerat i bolag med manliga grundare under 2015. Det stämmer inte. Bolaget har gjort sex investeringar i svenska bolag sedan årsskiftet, varav en i ett bolag med en kvinnlig medgrundare. 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?