1515

Niklas Zennström ökar i Automile som värderas till en halv miljard

Skype-grundaren Niklas Zennström och amerikanska Salesforce är med när techprofilen Jens Nylander tar in ytterligare 12 miljoner kronor till sitt bolag Automile. Bolaget värderas nu till nära 500 miljoner kronor.

Automiles grundare Jens Nylander och Skype-grundaren Niklas Zennström
Automiles grundare Jens Nylander och Skype-grundaren Niklas Zennström

I slutet av 90-talet var Jens Nylander främst känd för sina Mp3-spelare med varumärket ”Jens of Sweden”. Sedan dess har han startat det numera börsnoterade hörlursföretaget Jays.

Men de senaste tre åren har techprofilen varit upptagen med en helt annan satsning, nämligen företaget Automile (NTL). Bolaget har utvecklat ett system, med tillhörande mjukvara, som kopplar upp bilar mot nätet för att mäta förarens vanor och bilens skick i en digital körjournal.

I fjol tog Automile in motsvarande 45 Mkr i finansiering och flyttade samtidigt sitt huvudkontor till Silicon Valley.

I somras kunde Di Digital rapportera att Automile tagit in ytterligare 55 Mkr i en runda som leddes av Echosign-grundaren Jason Lemkin. Med på tåget var även Skype-grundaren Niklas Zennström (NTL), tillsammans med, Loopia- och Pingdom-grundaren Sam Nurmi (NTL) och Justin Kan, grundare av streamingtjänsten Twitch.

”Redan i somras fanns ett stort intresse men vi kunde inte få plats med alla investerare på den värdering Jason erbjöd. Den var maximerad till 55 miljoner kronor och jag kunde inte ta in ytterligare kapital”, säger Jens Nylander.

Han har nu fått grönt ljus för att ta in ytterligare 12 Mkr (1,25 miljoner dollar) från Niklas Zennström, den amerikanska techjätten Salesforce samt andra befintliga investerare.

Jens Nylander visar upp Automiles dosa.

Jens Nylander uppger att investeringen sker till en värdering på cirka en halv miljard kronor, vilket är dubbelt så högt som vid kapitalrundan i juli.

Salesforce har tidigare investerat i exempelvis Box och Docusign och fokuserar huvudsakligen på att investera i så kallade ”software as a service”-bolag. Automile blir nu det senaste exemplet på detta.

Automile erbjuder så kallade fleet-management tjänster för företag med fordonsflottor. Tjänsten används för att öka produktiviteten, uppfylla lagar och krav och reducera kostnaden för tidsspill, bränsleförbrukning och skador i trafiken. Bolaget har idag över 6000 företag med tiotusentals abonnenter och några av bolagets svenska kunder är Ambea, Ricoh och Ragnsells.

”Vi har redan idag en stark kassasituation med över 60 miljoner i kontanter med har av strategiska skäl valt att ta in dessa ytterligare 12 miljoner. Kombination av kapitalstarka investerare som tror på oss gör att kan öka takten på marknadsföring och utveckling i fler länder”, säger Jens Nylander.

Han betonar att intresset för bolag som Automile är stort i USA just nu. En av Automiles konkurrenter, Fleetmatics, köptes exempelvis upp från börsen nyligen av telekom-operatören Verizon i en affär värd cirka 22 miljarder kronor. Marknaden för de tjänster Automile och Fleetmatics erbjuder beräknas vara värd cirka 230 miljarder kronor under 2016, enligt Nylander.

”Cirka 84 procent av alla kommersiella fordon i USA som används av företag har inget fleet management system idag vilket lämnar oss en omfattande möjlighet att bli en stor aktör. Automile erbjuder en lösning som installeras själv av kunden och passar företag med allt från några få bilar upp till tusentals bilar”, säger Jens Nylander.

De 12 miljoner kronorna ska användas för ytterligare rekryteringar inom utveckling samt ytterligare nyinvesteringar i marknadsföring.

Bolagets verksamhet i Sverige och USA beräknas för 2016 omsätta cirka 35 Mkr, en ökning från 8,5 Mkr 2015. Förlusten för 2015 uppgick till cirka 10 Mkr och beräknas för 2016 uppgå till cirka 25 miljoner för bägge verksamheterna.

”Jag tror vi når positivt kassaflöde i slutet av 2017, eller början av 2018”, säger Jens Nylander.

Automile huserar numera i en ombyggd bilverkstad på Alma Street i Palo Alto, runt hörnet från bland andra Peter Thiels miljardvärderade Palantir Technologies och riskkapitalbolag som Accel Partners och svenska Creandum.

Automiles kontor i Silicon Valley.

Totalt jobbar 16 personer idag på Automiles Silicon Valleykontor, medan cirka 25 personer jobbar på kontoret i Stockholm. Man ska även öppna kontor i Olso inom kort.

Automile har hittills tagit in cirka 112 miljoner kronor i kapital från en rad investerare som Dawn Capital, Point Nine Capital, Jason Lemkin, Niklas Zennström, Salesforce, samt affärsänglarna Sam Nurmi och Justin Kan.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?