1515

Niklas Zennström ökar i Automile som värderas till en halv miljard

Skype-grundaren Niklas Zennström och amerikanska Salesforce är med när techprofilen Jens Nylander tar in ytterligare 12 miljoner kronor till sitt bolag Automile. Bolaget värderas nu till nära 500 miljoner kronor.

Automiles grundare Jens Nylander och Skype-grundaren Niklas Zennström
Automiles grundare Jens Nylander och Skype-grundaren Niklas Zennström

I slutet av 90-talet var Jens Nylander främst känd för sina Mp3-spelare med varumärket ”Jens of Sweden”. Sedan dess har han startat det numera börsnoterade hörlursföretaget Jays.

Men de senaste tre åren har techprofilen varit upptagen med en helt annan satsning, nämligen företaget Automile (NTL). Bolaget har utvecklat ett system, med tillhörande mjukvara, som kopplar upp bilar mot nätet för att mäta förarens vanor och bilens skick i en digital körjournal.

I fjol tog Automile in motsvarande 45 Mkr i finansiering och flyttade samtidigt sitt huvudkontor till Silicon Valley.

I somras kunde Di Digital rapportera att Automile tagit in ytterligare 55 Mkr i en runda som leddes av Echosign-grundaren Jason Lemkin. Med på tåget var även Skype-grundaren Niklas Zennström (NTL), tillsammans med, Loopia- och Pingdom-grundaren Sam Nurmi (NTL) och Justin Kan, grundare av streamingtjänsten Twitch.

”Redan i somras fanns ett stort intresse men vi kunde inte få plats med alla investerare på den värdering Jason erbjöd. Den var maximerad till 55 miljoner kronor och jag kunde inte ta in ytterligare kapital”, säger Jens Nylander.

Han har nu fått grönt ljus för att ta in ytterligare 12 Mkr (1,25 miljoner dollar) från Niklas Zennström, den amerikanska techjätten Salesforce samt andra befintliga investerare.

Jens Nylander visar upp Automiles dosa.

Jens Nylander uppger att investeringen sker till en värdering på cirka en halv miljard kronor, vilket är dubbelt så högt som vid kapitalrundan i juli.

Salesforce har tidigare investerat i exempelvis Box och Docusign och fokuserar huvudsakligen på att investera i så kallade ”software as a service”-bolag. Automile blir nu det senaste exemplet på detta.

Automile erbjuder så kallade fleet-management tjänster för företag med fordonsflottor. Tjänsten används för att öka produktiviteten, uppfylla lagar och krav och reducera kostnaden för tidsspill, bränsleförbrukning och skador i trafiken. Bolaget har idag över 6000 företag med tiotusentals abonnenter och några av bolagets svenska kunder är Ambea, Ricoh och Ragnsells.

”Vi har redan idag en stark kassasituation med över 60 miljoner i kontanter med har av strategiska skäl valt att ta in dessa ytterligare 12 miljoner. Kombination av kapitalstarka investerare som tror på oss gör att kan öka takten på marknadsföring och utveckling i fler länder”, säger Jens Nylander.

Han betonar att intresset för bolag som Automile är stort i USA just nu. En av Automiles konkurrenter, Fleetmatics, köptes exempelvis upp från börsen nyligen av telekom-operatören Verizon i en affär värd cirka 22 miljarder kronor. Marknaden för de tjänster Automile och Fleetmatics erbjuder beräknas vara värd cirka 230 miljarder kronor under 2016, enligt Nylander.

”Cirka 84 procent av alla kommersiella fordon i USA som används av företag har inget fleet management system idag vilket lämnar oss en omfattande möjlighet att bli en stor aktör. Automile erbjuder en lösning som installeras själv av kunden och passar företag med allt från några få bilar upp till tusentals bilar”, säger Jens Nylander.

De 12 miljoner kronorna ska användas för ytterligare rekryteringar inom utveckling samt ytterligare nyinvesteringar i marknadsföring.

Bolagets verksamhet i Sverige och USA beräknas för 2016 omsätta cirka 35 Mkr, en ökning från 8,5 Mkr 2015. Förlusten för 2015 uppgick till cirka 10 Mkr och beräknas för 2016 uppgå till cirka 25 miljoner för bägge verksamheterna.

”Jag tror vi når positivt kassaflöde i slutet av 2017, eller början av 2018”, säger Jens Nylander.

Automile huserar numera i en ombyggd bilverkstad på Alma Street i Palo Alto, runt hörnet från bland andra Peter Thiels miljardvärderade Palantir Technologies och riskkapitalbolag som Accel Partners och svenska Creandum.

Automiles kontor i Silicon Valley.

Totalt jobbar 16 personer idag på Automiles Silicon Valleykontor, medan cirka 25 personer jobbar på kontoret i Stockholm. Man ska även öppna kontor i Olso inom kort.

Automile har hittills tagit in cirka 112 miljoner kronor i kapital från en rad investerare som Dawn Capital, Point Nine Capital, Jason Lemkin, Niklas Zennström, Salesforce, samt affärsänglarna Sam Nurmi och Justin Kan.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?