1515

Niklas Zennström in i Jens Nylanders Automile

Entreprenörsprofilen Jens Nylander har fått ordentlig fart på sitt nya bolag Automile, som kopplar upp bilar mot nätet. Nu tar han in 55 miljoner kronor från bland andra Skype-grundaren Niklas Zennström. 

Automile, med grundaren Jens Nylander, tar in 55 Mkr från bland andra Skype-grundaren Niklas Zennström.
Automile, med grundaren Jens Nylander, tar in 55 Mkr från bland andra Skype-grundaren Niklas Zennström.

Entreprenörsprofilen Jens Nylander (NTL) är kanske mest känd för sina bravader under 90-talet, då han grundade det en gång mycket framgångsrika mp3-spelarmärket Jens of Sweden. Han ligger även bakom det numera börsnoterade hörlursföretaget Jays. 

De senaste två åren har han varit upptagen med en helt annan satsning. Företaget Automile (NTL), grundat år 2014, har utvecklat ett system som kopplar upp bilar mot nätet för att mäta förarens vanor och bilens skick i en digital körjournal.

I fjol tog Automile in motsvarande 45 Mkr i finansiering och flyttade samtidigt sitt huvudkontor till Silicon Valley. Numera huserar bolaget i en ombyggd bilverkstad på Alma Street i Palo Alto, runt hörnet från bland andra Peter Thiels miljardvärderade Palantir Technologies och riskkapitalbolag som Accel Partners och svenska Creandum. 

Foto: Jens Nylander

Nu fyller Jens Nylander på kassan ytterligare. I den nya finansieringsrundan på 55 Mkr deltar Skype-grundaren Niklas Zennström (NTL), tillsammans med Echosign-grundaren Jason Lemkin, Loopia- och Pingdom-grundaren Sam Nurmi (NTL) samt Justin Kan, grundare av streamingtjänsten Twitch. 

“Vi hade egentligen tänkt att vänta till slutet av året med att ta in mer pengar. Men det dök upp ett antal erbjudanden som vi tyckte var tillräckligt bra för att gå vidare med”, säger Jens Nylander. 

Särskilt glad är han över att knyta Jason Lemkin till bolaget.

“Det var viktigt för oss att få in en välkänd amerikansk delägare och han har ett starkt rennomé här borta. Att rekrytera från hans nätverk är en helt annan sak än att rekrytera från mitt nätverk”, säger han. 

Investeringen görs på en värdering av hela Automile om ungefär 250 Mkr, enligt Jens Nylander. 

Han räknar med en omsättning på ungefär 35 Mkr år 2016, en rejäl ökning från fjolåret då motsvarande siffra var 6 Mkr. Automile får alla sina intäkter från betalande kunder, som betalar mellan 49 och 199 kronor i månaden för varje Automile-låda de installerar i sina fordon. 

Bolaget redovisar dock fortfarande förluster. 

“Vi är lönsamma i Norden men inte i USA. Kassaflödesproblematik är alla hårdvarubolags akilleshäll, men för oss handlar det framförallt om personalkostnader. Jag har jobbat med hårdvara tidigare så jag vet att man måste vara försiktig med lager- och komponenter”, säger Jens of Sweden. 

Den typiska Automile-kunden är ett företag med mellan 2 och 250 fordon i trafik, säger Jens Nylander. Det handlar om allt från städföretag och larm- och låsinstallatörer till trädgårdsarbetare och byggarbetare. 

Bland konkurrenterna finns jättar som Tomtom Telematics, med en omsättning på drygt 1,3 miljarder kronor år 2015, samt börsnoterade Fleetmatics, med ett börsvärde på drygt 14 miljarder kronor. 

Automiles fördelar, enligt Jens Nylander, är dess litenhet, enkelhet och användarvänlighet. 

“Det handlar om gamla bolag som grundades för tio-femton år sedan. Det finns inga publika priser, du kan inte köpa produkterna över nätet. Hårdvaran är komplex och apparna är horribla”, säger han. 

Pengarna han nu tar in ska gå till att skala upp bolagets marknadsföring och försäljning. Under året ska Automile expandera med produkter för andra fordonskategorier, som grävmaskiner och trailers. Nästa produkt heter Anytrack och är en liten dosa som gör att ägaren kan spåra sitt fordon via mobilnätet, i stöldskydds- och försäkringssyfte.

Slutmålet med Automile är en börsnotering, säger Jens Nylander.

“Vi har valt en växande marknad som är värd ca 150 miljarder kronor idag. Vad kan då ett litet startupbolag åstadkomma där? Åtminstone ett par miljarder, skulle jag tro. Mitt mål har alltid varit att notera ett större bolag. Sen får vi se hur lång tid det tar”, säger han. 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?