1515

Niklas Zennström in i Jens Nylanders Automile

Entreprenörsprofilen Jens Nylander har fått ordentlig fart på sitt nya bolag Automile, som kopplar upp bilar mot nätet. Nu tar han in 55 miljoner kronor från bland andra Skype-grundaren Niklas Zennström. 

Automile, med grundaren Jens Nylander, tar in 55 Mkr från bland andra Skype-grundaren Niklas Zennström.
Automile, med grundaren Jens Nylander, tar in 55 Mkr från bland andra Skype-grundaren Niklas Zennström.

Entreprenörsprofilen Jens Nylander (NTL) är kanske mest känd för sina bravader under 90-talet, då han grundade det en gång mycket framgångsrika mp3-spelarmärket Jens of Sweden. Han ligger även bakom det numera börsnoterade hörlursföretaget Jays. 

De senaste två åren har han varit upptagen med en helt annan satsning. Företaget Automile (NTL), grundat år 2014, har utvecklat ett system som kopplar upp bilar mot nätet för att mäta förarens vanor och bilens skick i en digital körjournal.

I fjol tog Automile in motsvarande 45 Mkr i finansiering och flyttade samtidigt sitt huvudkontor till Silicon Valley. Numera huserar bolaget i en ombyggd bilverkstad på Alma Street i Palo Alto, runt hörnet från bland andra Peter Thiels miljardvärderade Palantir Technologies och riskkapitalbolag som Accel Partners och svenska Creandum. 

Foto: Jens Nylander

Nu fyller Jens Nylander på kassan ytterligare. I den nya finansieringsrundan på 55 Mkr deltar Skype-grundaren Niklas Zennström (NTL), tillsammans med Echosign-grundaren Jason Lemkin, Loopia- och Pingdom-grundaren Sam Nurmi (NTL) samt Justin Kan, grundare av streamingtjänsten Twitch. 

“Vi hade egentligen tänkt att vänta till slutet av året med att ta in mer pengar. Men det dök upp ett antal erbjudanden som vi tyckte var tillräckligt bra för att gå vidare med”, säger Jens Nylander. 

Särskilt glad är han över att knyta Jason Lemkin till bolaget.

“Det var viktigt för oss att få in en välkänd amerikansk delägare och han har ett starkt rennomé här borta. Att rekrytera från hans nätverk är en helt annan sak än att rekrytera från mitt nätverk”, säger han. 

Investeringen görs på en värdering av hela Automile om ungefär 250 Mkr, enligt Jens Nylander. 

Han räknar med en omsättning på ungefär 35 Mkr år 2016, en rejäl ökning från fjolåret då motsvarande siffra var 6 Mkr. Automile får alla sina intäkter från betalande kunder, som betalar mellan 49 och 199 kronor i månaden för varje Automile-låda de installerar i sina fordon. 

Bolaget redovisar dock fortfarande förluster. 

“Vi är lönsamma i Norden men inte i USA. Kassaflödesproblematik är alla hårdvarubolags akilleshäll, men för oss handlar det framförallt om personalkostnader. Jag har jobbat med hårdvara tidigare så jag vet att man måste vara försiktig med lager- och komponenter”, säger Jens of Sweden. 

Den typiska Automile-kunden är ett företag med mellan 2 och 250 fordon i trafik, säger Jens Nylander. Det handlar om allt från städföretag och larm- och låsinstallatörer till trädgårdsarbetare och byggarbetare. 

Bland konkurrenterna finns jättar som Tomtom Telematics, med en omsättning på drygt 1,3 miljarder kronor år 2015, samt börsnoterade Fleetmatics, med ett börsvärde på drygt 14 miljarder kronor. 

Automiles fördelar, enligt Jens Nylander, är dess litenhet, enkelhet och användarvänlighet. 

“Det handlar om gamla bolag som grundades för tio-femton år sedan. Det finns inga publika priser, du kan inte köpa produkterna över nätet. Hårdvaran är komplex och apparna är horribla”, säger han. 

Pengarna han nu tar in ska gå till att skala upp bolagets marknadsföring och försäljning. Under året ska Automile expandera med produkter för andra fordonskategorier, som grävmaskiner och trailers. Nästa produkt heter Anytrack och är en liten dosa som gör att ägaren kan spåra sitt fordon via mobilnätet, i stöldskydds- och försäkringssyfte.

Slutmålet med Automile är en börsnotering, säger Jens Nylander.

“Vi har valt en växande marknad som är värd ca 150 miljarder kronor idag. Vad kan då ett litet startupbolag åstadkomma där? Åtminstone ett par miljarder, skulle jag tro. Mitt mål har alltid varit att notera ett större bolag. Sen får vi se hur lång tid det tar”, säger han. 


Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?