När sociala medie-jätten Facebook bytte namn till Meta och berättade om sin satsning på metaversum blev begreppet känt för allt fler. Inom spelvärlden är det redan utbrett att vi umgås i virtuella världar med digitala kopior av oss själva genom så kallade avatarer.
Sedan tidigare finns det en stor marknad inom dataspel för så kallade ”skins” där kläder och särskilt skal till vapen säljs för miljonbelopp. enligt flera spelsajter så är det högst värderade skalet till en kniv i Counterstrike Go, CSGO. ”Karambit case hardened blue gem” ska ha sålts till en kinesisk samlare för 600.000 dollar, motsvarande 5,5 miljoner kronor, enligt flera spelsajter.
Lyxmärket Gucci har sedan tidigare samarbete med spelet Roblox där en väska kan kosta nära 40.000 kronor.
Läs mer: Digitala skal säljs för miljoner – nu även på anrikt auktionshus
Nu vill Nike även tjäna pengar på trenden. Enligt CNBC har skojätten i oktober ansökt om olika patent kopplade till virtuella skor och metaversum.
Och nu har Nike meddelat att det köpt RTFKT som har fokus på virtuella skor. Bolaget, som grundades 2020, har ofta samarbeten med kreatörer och varumärken.
I februari ska RTFKT ha sålt skor för 3,1 miljoner dollar, motsvarande 28,3 miljoner kronor, på sex minuter i ett samarbete med den 18-åriga konstnären Fewocious enligt nyhetssajten The Verge. Fewocious konst är baserat på tekniken kring NFT, den blockkedje-baserade tekniken som möjliggör att digitala varor blir unika för köparen. Konstnärens verk har gått för mångmiljonbelopp och sålts bland annat på det anrika auktionshuset Christie's.