1515

Nicklas Storåkers utmanar branschen med ny robotrådgivare

Nu tar den förre börs-vd:n och investeraren Nicklas Storåkers sats för att utmana finansbranschen. Inom kort lanseras robotrådgivaren Lysa.

Samtidigt trycker konkurrenten Opti på gasen.

Henrik Littecke, Bo Becker, Emilie Andersson, Nicklas Storåkers, Ingrid Lindquist och Patrik Adamson (vd).
Henrik Littecke, Bo Becker, Emilie Andersson, Nicklas Storåkers, Ingrid Lindquist och Patrik Adamson (vd).Foto:Jonas Eng.

Det är inte bara nätmäklare och digitala betal- och fakturatjänster som pressar finansbranschen. Internationellt har så kallade robotrådgivare börjat ta marknadsandelar från en lukrativ del av branschen, den ofta provisionsdrivna rådgivningen.

Läs mer: Fyra nya robotfirmor startar i Sverige 

Efter bara 18 månaders utvecklingsarbete lanserar nu ett gäng erfarna teknik- och finansproffs robotrådgivaren Lysa i Sverige. Alla nödvändiga tillstånd är på plats och bolaget är godkänt som värdepappersbolag av Finansinspektionen.

”Det här är den bästa sparprodukten som jag har stått bakom. Till ett mycket lågt pris får man den bästa riskjusterade avkastning som går att få”, säger Nicklas Storåkers.

Som tidigare vd under drygt ett decennium för nätmäklaren Avanza har han en gedigen erfarenhet av hur fajten med storbankerna tas.

I dag är Nicklas Storåkers vd för Pricerunner samt gör investeringar med Karl-Johan Persson och Nordstjernan i bolaget NS Intressenter. Tillsammans med grundarna Patrik Adamson, Henrik Littecke och Emilie Andersson har Nicklas Storåkers skjutit till riskkapital i Lysa. Samtliga åtta anställda i bolaget är delägare.

De vill inte uppge hur mycket pengar det handlar om, men enligt Bolagsverket tog Lysa in 20 Mkr i kapital så sent som i vintras.

Några förebilder för Lysa?

”Vi har bland annat tittat på stora amerikanska aktörer som Wealthfront och Betterment. De växer mycket snabbt nu”, säger Nicklas Storåkers.

Läs mer: Så ska Kinneviks robotrådgivare Betterment utmana bankerna 

Lysa är en investeringstjänst för alla sparare. Minsta insättning är en tusenlapp.

Den största poängen är att spararen, med eller utan rådgivningsstöd, anger vilken risknivå som är lämplig. Därefter hålls samma risknivå över tiden, exempelvis 70 procent aktier och 30 procent räntebärande tillgångar.

Läs mer: Kinnevik investerar halv miljard i robotrådgivare

”Jag är övertygad om att det här är framtidens kapitalförvaltning. Men skiftet går inte över en natt, vi står inför ett maratonlopp.”

Avgiften för att spara i Lysa ligger mellan 0,29 och 0,39 procent av kapitalet, och avgiften anges alltid i kronor.

”Även avgifter i underliggande fonder är inkluderade. De rabatter vi får av fondbolagen för att vi är en stor aktör går direkt in på kundens konto”, säger Patrik Adamson, vd och grundare.

”Vi har inga intressekonflikter med kunden och letar reda på bra produkter, som vi bara väljer om av- gifterna är låga”, säger han.

Lysas vd beskriver bolagets marginaler som lövtunna.

”På sikt behöver vi få in mycket pengar för att bli lönsamma”, säger han.

Hur gör ni fondurvalet?

”Fonderna utvärderas efter flera kriterier. De viktigaste är låga avgifter, följsamhet mot index och att de samspelar med övriga fonder så att kundens totala risk blir lägre.”

Fondurvalet görs tillsammans med Lysas investeringsråd, där en av medlemmarna är Bo Becker, professor i finansiell teori vid Handelshögskolan.

En konkurrent inom robotrådgivning är Opti (NTL), med finansprofilen Ann Grevelius (NTL) som en av medgrundarna. I bolagets mobilapp kan kunderna kostnadsfritt utvärdera sina fonder efter både pris och prestation. 80 procent av användarna sänker sina fondkostnader till bibehållen kvalitet, enligt Opti.

I slutet av sommaren räknar Opti med att lansera en portföljprodukt.

”Intresset är mycket stort, men det tar tid att bygga långsiktiga relationer. Med tanke på det låga förtroende som kunderna har för banker och rådgivare är vi övertygade om att marknaden är redo för nya aktörer och lösningar”, säger Ann Grevelius.


Innehåll från ChessITAnnons

Med en CPQ får ni stöd på digitaliseringsresan

Medan det inte är någon nyhet att det senaste året kraftigt har drivit på den digitala utvecklingen, är det ännu svårt att överblicka hur det fortsatta digitaliseringsracet ser ut – och hur man som företag bör hantera det.

– Ju mer komplex digitalisering och automatisering, desto större erfarenhet och expertis behövs, konstaterar Christian Sjögren, medgrundare och utvecklingsansvarig för ChessIT.

Läs mer om effektivisering med CPQ  

– Att digitalisera tjänster kan förenklat beskrivas som att den kunskap och erfarenhet som krävs för att leverera tjänsten byggs in i ett systemstöd. Först samlas beslutsunderlaget in, och därefter beräknas vad som krävs för att leverera tjänsten. I många fall kan man effektivisera upp till 80 eller 90 procent, det ger en mycket god effekt till en rimlig insats, betonar Christian.

Satsa på en CPQ

Så vilken typ av funktionalitet bör man satsa på i sin digitalisering? Christian rekommenderar att satsa på en CPQ, vilken kan automatisera både komplexa och tidskrävande arbetsuppgifter. CPQ:ns regelmotorer och avancerade algoritmer gör att användarna kan halvera tiden som läggs på att beräkna och ta fram underlag och paketera dessa till erbjudanden.

– En central komponent i en CPQ är dokumentgeneratorn; denna används för att generera de dokument som behövs, exempelvis offerter, avtal och specifikationer. Kopplar man därtill samman sin CPQ med kringsystem som är intressenter av resultatet, exempelvis affärssystem, ekonomisystem och tidsrapporteringssystem, får man ett väsentligt mervärde. Resultatet blir ytterligare effektivisering och reducerade felmarginaler.

Så underlättar ni säljprocess och offerthantering  

Har många användningsområden

Christian förklarar att det vanligaste tillämpningsområdet för CPQ fortfarande är offert- och avtalsgenerering, men belyser flera övriga användningsområden, från kundkännedom och riskberäkning till hållbarhetsklassning och att finna optimala resurser utifrån behov. Att gå från kalkylering i Excel till en CPQ. ChessIT erbjuder en CPQ som täcker alla dessa områden – och fler än så.

– Vi har funktionalitet som många saknar. Det inkluderar stöd för tjänster och produkter, dynamisk prissättning, årliga prisjusteringar samt processtöd för att genomföra och godkänna ändringar i en konfiguration även efter påskriven affär. Det gör oss helt unika på marknaden.

En modern och flexibel produkt

CPQ:ns främsta fördel är dock att det är en modern och flexibel produkt som tillåter användarna att affärsutveckla sin verksamhet.

– Systemstöden behöver kunna hänga med i svängarna när verksamheten vidareutvecklas och anpassas till marknaden, inte minst för att nya tjänster ställer nya krav. Här hjälper vi gärna till, avslutar Christian.

Skala upp – utan att nyanställda  

Mer från ChessIT

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChessIT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?