1515

NHL-proffset investerar i växtbaserad fisk: ”Nästa nya trend”

Foodtech-bolaget Hooked Seafood tar in 5 miljoner kronor i en finansieringsrunda för att lansera den första svenska växtbaserade tonfiskprodukten. Bland investerarna finns tidigare NHL-proffset Mattias Weinhandl. 

Till vänster: Hooked Seafoods Tom Johansson och Emil Wasteson. Till höger tidigare hockeyproffset Mattias Weinhandl.
Till vänster: Hooked Seafoods Tom Johansson och Emil Wasteson. Till höger tidigare hockeyproffset Mattias Weinhandl.
Foto:Henrik Lenngren

Under våren 2021 lanseras Hooked Seafoods första produkt, tonfiskersättaren 'toona', som består av sojabönor, solrosolja och alger, på flera restauranger i Sverige. Det rör sig om kafékedjor, salladsbarer och sushirestauranger.

Bland investerarna finns det svenska investmentbolaget Pluscap, grundat av bland andra före detta hockeyproffset Mattias Weinhandl.

”Som tidigare elitatlet har jag alltid varit väldigt intresserad av hur maten påverkar vår hälsa. Växtbaserad fisk är nästa stora trend när det gäller alternativ till animaliska produkter, och Hooked har förutsättningarna att bygga något stort, som bidrar till att driva matsystemet i en bättre riktning”, kommenterar NHL-veteranen.

Bolaget kommer även lansera ersättare för lax, calamari och räkor.
Bolaget kommer även lansera ersättare för lax, calamari och räkor.

Hooked Seafood startades för drygt två sedan av Tom Johansson och Emil Wasteson. Medgrundare är även bolagets forskningschef, Peter Liu.

Idén växte fram när duon såg vilka utmaningar den ökade fiskkonsumtionen har som delvis bidragit till att en tredjedel av världens fiskbestånd i dag är överfiskade. 

En stor del av den ökande efterfrågan handlar dock om odlad lax. 

”82 procent av all lax vi äter i Europa kommer från farmerna i Norge, som nu är så maximerade och täta att de behöver bekämpningsmedel för att hållas rena. Samtidigt släpper de ut mycket koldioxid och fiskavföring som är skadligt för våra hav”, kommenterar Tom Johansson. 

För Tom Johansson, som är uppvuxen i Stockholms skärgård, var det en yngre syster som gjorde honom mer uppmärksam på problemet.

”Vi har alltid ätit mycket fisk men när min syster blev vegan började hon ifrågasätta vad vi åt, och hon hade mycket kunskaper om fiskens miljö- och hälsopåverkan”, berättar han.

De få fisksubstitut som syskonen hittade på marknaden höll dock inte måttet i varken smak eller näring.

Läs mer: Food tech-bolaget tar in 10,5 miljoner kronor för att odla grönkål 

Samtidigt såg Tom Johansson under sin tid på konsumentvarujätten Procter & Gamble hur marknaden alltmer skiftade mot en en mer växtbaserad diet.

Med de två insikterna föddes idén till Hooked Foods, efter att ha blivit ihopkopplad med Emil Wasteson som då jobbade med ett startup-bolag inom matsvinn. 

Tillsammans med Peter Liu, som forskat inom livsmedelsutveckling och näring, satte trion igång med att utveckla produkterna i samarbete med ledande forskningsinstitut inom området i Göteborg. 

En viktig ingrediens är soja, en råvara som ibland utpekas som en miljöbov då regnskog skövlas.

”Soja är ett fantastiskt bönprotein som är hållbart när det kommer från rätt ställen. Majoriteten av problemen med soja härstammar från djurföda som storföretag vill producera så billigt som möjligt. Eftersom klimatet är grunden i allt vi gör är vår soja hållbart producerad utan någon koppling till skogsskövling”, kommenterar Tom Johansson. 

Den första produkten till lansering är tonfisk, men substitut för lax, calamari och räkor är också på gång.

”Proteinnivån i vår 'toona' är hög på 17 procent, vilket är i linje med tonfisk. Med algerna har vi inte riktigt lyckats komma upp i samma omega 3-nivåer, så där har vi lite att jobba på. Men toonan har bra näring och riktigt god smak så vi är glada över att äntligen få lansera den i Sverige.”


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?