1515

NFT Ventures satsar på pensionsappen Nowo

NFT Ventures och ett antal entreprenörer går in med 18Mkr i Andreas Bonniers pensionsapp Nowo. Genom Nowos nylanserade Master Card ska användarna kunna spara till pensionen genom att handla på kredit.

Nowo lanserar sin app och kreditkort för att få fler att pensionsspara.
Nowo lanserar sin app och kreditkort för att få fler att pensionsspara.Foto:Nowo.

Sparekonomer varnar ständigt för att vi sparar för lite till våra pensioner. Nu lanserar det Stockholmsbaserade bolaget Nowo en lösning som ska få dig att spara samtidigt som du handlar. Genom ett samarbete med Resurs Bank har Nowo tagit fram ett nytt Master Card kreditkort där en procentandel av kortköpens värde förs över till en pensionsfond förvaltad av Alfred Berg kapitalförvaltning. 

”Idén till Nowo fick jag på stan när jag såg alla unga som obekymrat drog sina kort på barer, caféer och i affärer. Jag vet att många funderar på sin pension men har inte hittat ett enkelt sätt att komma igång. Då slog det mig att man borde hitta ett sätt att pensionsspara varje gång man använder sitt kort”, säger grundaren Andreas Bonnier.

Enligt uppgifter till Di Digital har Nowo tagit in 18 Mkr av ett antal entreprenörer och NFT Ventures. Riskkapitalbolaget har investerat i ett antal unga fintechbolag och investerar med en kombination av reda pengar och kapital som är öronmärkt för annonsköp inom Bonnierkoncernen. Enligt Di Digitals källor är den genomsnittliga uppdelningen ungefär femtio-femtio.

”Vi har tagit in pengar för att kunna sjösätta projektet och kunna driva det framåt”, säger Andreas Bonnier.

Entreprenören Andreas Bonnier är grundare till pensionsappen Nowo.

Entreprenören och affärsängeln Andreas Bonnier är grundare till pensionsappen Nowo. Foto: Nowo.

Att spara genom att konsumera kan ses som motsägelsefullt av vissa, men den synen delar inte Andreas Bonnier. 

”Alla konsumerar, det kan man inte komma bort ifrån. Med Nowo har vi gett marknaden ett verktyg som gör att medan man konsumerar så avsätter man en del pengar till sin framtid”, säger han.

I Nowos app kan man själv bestämma hur stor procentandel man vill sätta av och man kan följa sitt sparande genom appen efter att ha handlat med kreditkortet.

Det finns redan ett antal olika sparappar, pensionslösningar och kreditkortssamarbeten på marknaden idag, men enligt Andreas Bonnier är det här den första i sitt slag. 

”Jag tror att vi är de enda som jobbar med att spara utifrån vad du konsumerar i dag.”

I styrelsen sitter förutom ordföranden Andreas Bonnier även Sven Estwall, rådgivare för NFT Ventures och vd på Nowo, Spotify-veteranen Öjje Holt och ATG:s marknadsdirektör Sten Andersen. Enligt Sven Estwall kommer intäkterna bygga på ersättning som Nowo erhåller från sina samarbetspartners.

Efter ett ha testat sin produkt på ett par hundra personer lanserar nu bolaget sin tjänst för allmänheten.

”Produkten som vi lanserar tycker vi är väldigt bra men det finns områden som vi vill utveckla vidare. Det vi kommer att prioritera de närmaste månaderna är att titta på den feedbacken vi får från våra användare för att göra produkten ännu bättre och få fler att pensionsspara”, säger Andreas Bonnier.

Läs även: Investeringarna minskar i fintech


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?