1515

NFT Ventures satsar på pensionsappen Nowo

NFT Ventures och ett antal entreprenörer går in med 18Mkr i Andreas Bonniers pensionsapp Nowo. Genom Nowos nylanserade Master Card ska användarna kunna spara till pensionen genom att handla på kredit.

Nowo lanserar sin app och kreditkort för att få fler att pensionsspara.
Nowo lanserar sin app och kreditkort för att få fler att pensionsspara.Foto:Nowo.

Sparekonomer varnar ständigt för att vi sparar för lite till våra pensioner. Nu lanserar det Stockholmsbaserade bolaget Nowo en lösning som ska få dig att spara samtidigt som du handlar. Genom ett samarbete med Resurs Bank har Nowo tagit fram ett nytt Master Card kreditkort där en procentandel av kortköpens värde förs över till en pensionsfond förvaltad av Alfred Berg kapitalförvaltning. 

”Idén till Nowo fick jag på stan när jag såg alla unga som obekymrat drog sina kort på barer, caféer och i affärer. Jag vet att många funderar på sin pension men har inte hittat ett enkelt sätt att komma igång. Då slog det mig att man borde hitta ett sätt att pensionsspara varje gång man använder sitt kort”, säger grundaren Andreas Bonnier.

Enligt uppgifter till Di Digital har Nowo tagit in 18 Mkr av ett antal entreprenörer och NFT Ventures. Riskkapitalbolaget har investerat i ett antal unga fintechbolag och investerar med en kombination av reda pengar och kapital som är öronmärkt för annonsköp inom Bonnierkoncernen. Enligt Di Digitals källor är den genomsnittliga uppdelningen ungefär femtio-femtio.

”Vi har tagit in pengar för att kunna sjösätta projektet och kunna driva det framåt”, säger Andreas Bonnier.

Entreprenören Andreas Bonnier är grundare till pensionsappen Nowo.

Entreprenören och affärsängeln Andreas Bonnier är grundare till pensionsappen Nowo. Foto: Nowo.

Att spara genom att konsumera kan ses som motsägelsefullt av vissa, men den synen delar inte Andreas Bonnier. 

”Alla konsumerar, det kan man inte komma bort ifrån. Med Nowo har vi gett marknaden ett verktyg som gör att medan man konsumerar så avsätter man en del pengar till sin framtid”, säger han.

I Nowos app kan man själv bestämma hur stor procentandel man vill sätta av och man kan följa sitt sparande genom appen efter att ha handlat med kreditkortet.

Det finns redan ett antal olika sparappar, pensionslösningar och kreditkortssamarbeten på marknaden idag, men enligt Andreas Bonnier är det här den första i sitt slag. 

”Jag tror att vi är de enda som jobbar med att spara utifrån vad du konsumerar i dag.”

I styrelsen sitter förutom ordföranden Andreas Bonnier även Sven Estwall, rådgivare för NFT Ventures och vd på Nowo, Spotify-veteranen Öjje Holt och ATG:s marknadsdirektör Sten Andersen. Enligt Sven Estwall kommer intäkterna bygga på ersättning som Nowo erhåller från sina samarbetspartners.

Efter ett ha testat sin produkt på ett par hundra personer lanserar nu bolaget sin tjänst för allmänheten.

”Produkten som vi lanserar tycker vi är väldigt bra men det finns områden som vi vill utveckla vidare. Det vi kommer att prioritera de närmaste månaderna är att titta på den feedbacken vi får från våra användare för att göra produkten ännu bättre och få fler att pensionsspara”, säger Andreas Bonnier.

Läs även: Investeringarna minskar i fintech


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?