1515
Annons

NFT-hajpen verkar mattas av

Sura teknikaktier, billigare kryptovalutor och nu rapporterar WSJ om att ”NFT-marknaden kollapsar”. Den hajpade sektorn visar exempel på motiga affärer, färre försäljningar och minskat värdet på transaktioner under första kvartalet.

Ap-avatarerna från ”Bored Ape Yacht Club” som säljs som så kallade NFT:er, ett slags unika platshållare kopplad till en blockkedja, har varit del i att göra sektorn välkänd. Det anrika auktionshuset Sotheby's har sålt av aporna i omgångar där en såldes för 3,5 miljoner dollar i oktober. När dess skapare Yuga Labs nyligen skulle släppa virtuella landbitar i metaversum-projektet Otherside kraschade det blockkedjan Ethereum i tre timmar på grund av högtrycket.

Men allt är inte guld och gröna skogar. Det trycks ut många NFT-projekt och när ägaren till världens första tweet försöka sälja den nyligen rasade värdet. 

Tesla-grundaren Elon Musk har i dagarna bytt ut sin Twitter-profil till ett kollage av Bored Apes som Sotheby's gjort inför en av sina försäljningar. Det fick ap-myntet APE, som används inom Bored Apes communtiy för att rösta, att först stiga. När han sedan twittrade ”I dunno... seems kinda fungible” (fungible betyder i princip utbytbar) så ansågs det som en kritik och fick APE på fall.

Enligt siffror från datasiten Nonfungible som Wall Street Journal rapporterar om nådde NFT:er rekord i transaktioner på 225.000 per vecka i september men låg på 14.000 förra veckan. 

Enligt en kvartalsrapport från Nonfungible, som Di Digital har tagit del av, föll antalet transaktioner under första kvartalet med 45 procent jämfört med fjärde kvartalet 2021 till 7,5 miljoner. Samtidigt ska värdet på kvalificerade transaktioner ha minskat med 4,6 procent till 7,8 miljarder dollar, enligt rapporten. Den totala volymen visar dock på en motstridig trend med en ökning på 13,3 procent till 16,5 miljarder dollar, men där ingår ”misstänkta eller osäkra volymer”.

WSJ rapporterar också att det ska synas en skillnad i marknaden där projekt kopplade till större konstnärer lockar mer än avatar-karaktärer. Jeff Koons, känd för sina stora ballongdjur, ska sälja NFT-paket för 2 miljoner dollar styck på löpande band.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?