Ap-avatarerna från ”Bored Ape Yacht Club” som säljs som så kallade NFT:er, ett slags unika platshållare kopplad till en blockkedja, har varit del i att göra sektorn välkänd. Det anrika auktionshuset Sotheby's har sålt av aporna i omgångar där en såldes för 3,5 miljoner dollar i oktober. När dess skapare Yuga Labs nyligen skulle släppa virtuella landbitar i metaversum-projektet Otherside kraschade det blockkedjan Ethereum i tre timmar på grund av högtrycket.
Men allt är inte guld och gröna skogar. Det trycks ut många NFT-projekt och när ägaren till världens första tweet försöka sälja den nyligen rasade värdet.
Tesla-grundaren Elon Musk har i dagarna bytt ut sin Twitter-profil till ett kollage av Bored Apes som Sotheby's gjort inför en av sina försäljningar. Det fick ap-myntet APE, som används inom Bored Apes communtiy för att rösta, att först stiga. När han sedan twittrade ”I dunno... seems kinda fungible” (fungible betyder i princip utbytbar) så ansågs det som en kritik och fick APE på fall.
Enligt siffror från datasiten Nonfungible som Wall Street Journal rapporterar om nådde NFT:er rekord i transaktioner på 225.000 per vecka i september men låg på 14.000 förra veckan.
Enligt en kvartalsrapport från Nonfungible, som Di Digital har tagit del av, föll antalet transaktioner under första kvartalet med 45 procent jämfört med fjärde kvartalet 2021 till 7,5 miljoner. Samtidigt ska värdet på kvalificerade transaktioner ha minskat med 4,6 procent till 7,8 miljarder dollar, enligt rapporten. Den totala volymen visar dock på en motstridig trend med en ökning på 13,3 procent till 16,5 miljarder dollar, men där ingår ”misstänkta eller osäkra volymer”.
WSJ rapporterar också att det ska synas en skillnad i marknaden där projekt kopplade till större konstnärer lockar mer än avatar-karaktärer. Jeff Koons, känd för sina stora ballongdjur, ska sälja NFT-paket för 2 miljoner dollar styck på löpande band.