1515
Annons

NFT går in i nytt leasingbolag

Riskkapitalbolaget NFT Ventures investerar mellan 7-10 Mkr i Leaseonline, som förmedlar leasade bilar på nätet. Bolaget startades av två avhoppare från Toyota Sweden.

Johan Lundberg, vd NFT Ventures
Johan Lundberg, vd NFT VenturesFoto:Joey Abrait

NFT Ventures fortsätter att utmärka sig som en av Sveriges främsta investerare inom det växande området för ”fintech”, eller finansiell teknik. Efter investeringar i lån- och finansbolag som Lånbyte, Toborrow och Tessin har man nu vänt blicken mot branschen för leasade bilar.

Under onsdagen stod det klart att NFT köper in sig i nystartade Leaseonline.se, som jobbar i gränslandet mellan bil- och finansbranschen. Bolaget grundades for ett år sedan och tjänsten lanseras i mars. Hur mycket NFT går in med är hemligt, men enligt Di:s källor rör det sig om 7-10 Mkr för 20-30 procent av bolaget.

”Vi ser att privatleasing utgör cirka 10 procent av den svenska marknaden idag, mot 44 procent i Tyskland. Trenden går från att köpa, till att leasa, låna eller dela bil”, säger Johan Lundberg, vd för NFT Ventures.

Läs mer: Sajten som gör dig till fastighetsmogul

Bakom Leaseonline står Sverker Andersson och Sverker Carlsson, som fram till i fjol var kollegor på Toyota Sweden.

Bägge grundarna har lång erfarenhet från både bilmarknaden och it-branschen. Sverker Andersson var vd för Bilweb.se i slutet av 90-talet och Sverker Carlsson har en bakgrund från it-bolag som Icon Medialab, Abel & Baker och Hyper Island.

Målet med Leaseonline är att hjälpa kunder att söka, jämföra och välja privatleasingbil på nätet. Bolaget äger inga egna bilar utan tjänar pengar på olika förmedlingsavgifter. Närmaste konkurrenten är Carplus.

Läs mer: Ny utmanare inom digitala lån

”Carplus ägs av ett bilbolag som heter Hedin Bil. Vi är oberoende och hoppas erbjuda ett bredare erbjudande än de gör, med fler märken att välja på. På sikt ska man kunna hitta alla märken hos oss”, säger Sverker Andersson.

NFT Ventures startades i september 2014 med pengar från Bonnier News, som även äger Dagens Industri. Första fonden består av cirka 200 Mkr, varav hälften redan investerats i 14 portföljbolag, varav nio är officiella.

”Vi investerar bara i fintech. Vi vill ta en position i nästa generations banktjänster”, säger vd Johan Lundberg.

NFT Ventures reser just nu pengar till sin andra fond, som man hoppas ska innehålla lika mycket som den första.

”Inom en snar framtid ska vi resa en fond av samma storlek som vår första. Vem som investerar är inte klart ännu. Men vi vill ha in fler delägare och söker pengar från både svenska och utländska investerare”, säger Johan Lundberg.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera