1515

Netflix vinnare bland FAANG-bolagen i coronatider

Utvecklingen för FAANG-bolagen på börsen under coronaepidemin spretar betänkligt. Hittills i år har Netflix gått bäst, följt av Amazon. Facebooks aktie har sett störst kursfall, följt av Google.

Reed Hastings, vd för Netflix.
Reed Hastings, vd för Netflix.Foto:Akio Kon/Bloomberg

Värt att notera är att alla FAANG-bolagen har sjunkit sedan toppnoteringen tidigare i år. Netflix NFLX +0,1% Dagens utveckling har dock bara tappat 4,3 procent efter den senaste tidens uppgång. Även Amazon har gjort en stark upphämtning och handlas nu 9,5 procent lägre än toppnoteringen. 

Tre av bolagen har gått sämre än Nasdaq. Teknikindexet har fallit 20,8 procent sedan toppnoteringen medan Facebook FB -1,68% Dagens utveckling rasat 25,7 procent, följt av Google GOOGL -0,53% Dagens utveckling som tappat 24,9 procent och Apple AAPL +0,39% Dagens utveckling som sjunkit 22,1 procent.

Facebook rapporterade fallande annonsintäkter i spåren av coronavirusepidemin. Bolaget gick nyligen ut med att de sänker kvaliteten tillfälligt inom videostreaming i Europa efter uppmaning från EU-kommissionen. I slutet av februari tvingades Facebook ställa in sin utvecklarkonferens F8 på grund av virusets spridning. Eventet skulle ha ägt rum i början av maj.

Amazon gick i mitten av mars ut med att de ska rekrytera 100 000 personer i USA för att klara av anstormningen av kunder som vill ha hemleveranser. I mitten av februari pausade en federal domare Jedi-kontraktet till Microsoft, värt 10 miljarder dollar, som Amazon konkurrerade om.

Apple drabbades hårt av virusutbrottet redan i början av året med bruten leveranskedja från Kina och stängda butiker. Försäljningen har rasat på grund av viruset. Det visar inte minst statistik från februari då försäljningen i Kina mer än halverades.

Nyligen satte Apple tillfälligt en begränsning till max två iPhones av samma modell, per kund, från deras onlinebutik på grund av störningar i leveranskedjan av komponenter. Av samma skäl överväger bolaget att skjuta på lanseringen av sina första 5G-telefoner. Techjätten har bland annat gått ut med att de donerar miljontals ansiktsmasker under coronakrisen.

Även Netflix, Youtube (Google) och Amazon har meddelat att kvaliteten sänks som default för att undvika överbelastning av näten i Europa.

Netflix går starkt trots att streamingjätten har höjt priset på premiumabonnemang i januari. Piper Sandler gjorde en undersökning som visade på att de flesta Netflix-användare i USA kunde acceptera prishöjningar på 2,40 dollar per månad. 

Det bör också stå bortom varje rimligt tvivel att aktien handlas upp på grund av nedstängningar av många ekonomier och att fler väljer att sätta sig i självkarantän för att stoppa spridningen av viruset. Det är dock fortfarande oklart hur kommande produktioner av unikt Netflix-material påverkas av viruset.

I februari ingick också Netflix och Samsung ett samarbete för att möjliggöra en större integration av streamingtjänsten i Samsungs enheter.

Google har efter virusutbrottet skiftat produktion från Kina. Bolaget har omstrukturerat den viktiga molverksamheten. 

Googles video- och streamingtjänst Youtube Premium och Music hade i början av februari 20 miljoner abonnenter globalt. Youtube ligger därmed långt efter Spotify som har 113 miljoner betalande användare och Apple Music som har 60 miljoner kunder. Amazon Music hade 55 miljoner användare men det är oklart hur många av dessa som är betalande kunder. Livesatsningen Youtube TV hade 2 miljoner abonnenter i slutet av året.

För två veckor sedan gick Google ut med att de inom kort skulle en sajt som samlar all nödvändig information hur man förebygger coronasmitta.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?