Annons

Netflix växer blygsamt i Norden – konkurrensen oroar inför rapport

Streamingtjänsterna såg sin guldålder under 2020 men nu hopas orosmolnen över bolagen. Marknadsledaren Netflix väntas bjuda på en ljummen rapport för det första kvartalet – och har samtidigt svårt att växa på den mogna nordiska marknaden.

Reed Hastings och Ted Sarandos delar på vd-posten hos Netflix.
Reed Hastings och Ted Sarandos delar på vd-posten hos Netflix.Foto:TT.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Ta del av villkoren

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.

Dagens industri är en del av Bonnier News.

Innehåll från ExopenAnnons

Bli datadriven och effektiv med nästa generations FP&A-verktyg

Med över 20 års erfarenhet av Finansiell Planering och Analys (FP&A) har Exopen samlat all sin kunskap samt de senaste trenderna på marknaden och byggt nästa generations FP&A-verktyg. 

En molnbaserad plattform med färdiga systemintegrationer där användaren får allt för verksamhetsstyrning i ett lättanvänt verktyg som effektiviserar budget- och prognosprocessen.

– 3:e generationens FP&A-verktyg använder den senaste teknologin för att erbjuda heltäckande funktionalitet på ett användarvänligt sätt som gör organisationen mer datadriven och effektiv, säger Fredrik Landberg, CEO på Exopen 

I en snabb och föränderlig värld behöver ekonomichefer kunna vara snabbfotade samtidigt som de behöver kunna hantera stora datamängder. Det behöver gå snabbt att ta fram rapporter och insiktsfulla analyser för åtgärd, samt ha förmågan att lägga en ny prognos på ett par timmar när läget plötsligt ändras. Det är här behovet av att effektivisera den finansiella planeringen och analyser kommer in i bilden – vilket nu blivit en konkurrensfördel. 

– Nya generationens verktyg har modern funktionalitet så som scenariohantering, top-down simuleringar, avancerad analys, drivare i flera dimensioner och arbetsflöden som ger stora möjligheter för samarbete för hela organisationen. Dessa verktyg är tillgängliga med snabb och effektiv onboarding och med minimal insats från din organisation, säger Fredrik och fortsätter: 

– Med användarvänlig design kan man enkelt justera sin process och arbetssätt utan dyr konsultation – äkta self-service. 

Första, andra och tredje generationens FP&A-verktyg

Fredrik menar att skillnaden mellan de olika generationerna är väldigt tydlig. 

– Den första generationen FP&A-verktyg var revolutionerade när de först kom, men krävde en extremt stor investering med flera månaders implementation, dyr förvaltning som dessutom också krävde mycket hög teknisk kunskap från användarna, säger han och fortsätter:

– Den andra generationen går att implementera i molnet, men är ej molnbaserade (ej Cloud Native) och kräver ett relativt komplicerat implementationsprojekt. Dessa system kräver liksom första generationens system, hög teknisk kunskap eller dyra konsulter för att modifiera och förvalta lösningen, ofta med begränsad flexibilitet och funktionalitet. Dessutom har de ofta inte öppna interface och kräver därför många konsulttimmar för att få kompatibla med analysverktyg som tex Power BI. 

Den tredje generationen FP&A-verktyg är med användarvänliga gränssnitt och flexibel funktionalitet tillgänglig för företag att arbeta mer effektivt och datadrivet. Fördelen är att dessa verktyg inte kostar i närheten lika mycket samtidigt som de erbjuder öppna interface mot analysverktyg tex Power BI för en komplett Business Intelligence lösning. 

Många drar sig för att byta budgetverktyg 

Fredrik upplever att företag kan dra sig för att byta system då en vanlig missuppfattning är att onboardingprocessen och implementationen av ett nytt system tar lång tid och kraft från organisationen, vilket inte stämmer med tredje generationens verktyg. 

– Vi har lyckats få avancerad funktionalitet tillgänglig på ett användarvänligt sätt och lätt att implementera. Du får ett planeringsverktyg som effektiviserar och skapar en datadriven organisation, avslutar Fredrik. 

Läs mer om Exopen här!  

Mer från Exopen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exopen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera