1515
Annons

Netflix gör tv-serie av Spotify inifrån

Di Digitals reporter Jonas Leijonhufvud har tillsammans med journalisten och tidigare Di-medarbetaren Sven Carlsson skrivit boken ”Spotify Inifrån: Så blir man störst i världen” som släpptes i våras. Nu står det klart att boken blir tv-serie på Netflix.

Sven Carlsson och Jonas Leijonhufvud har skrivit boken ”Spotify Inifrån”.
Sven Carlsson och Jonas Leijonhufvud har skrivit boken ”Spotify Inifrån”.Foto:Press.

 ”Det känns fantastiskt roligt. Det har pratats om det ett tag, så det är skönt att det äntligen har blivit officiellt”, säger Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital som tillsammans med tidigare kollegan Sven Carlsson skrivit boken som kommer att ligga till grund för tv-serien.

Boken beskriver detaljerna bakom om hur Spotify på drygt tio år ritade om kartan för musikindustrin. Entreprenörsresan började i en lägenhet i Stockholmsförorten i Rågsved och ledde till den gigantiska noteringen på Wall Street 2018.

Filmrättigheterna till boken såldes i våras till produktionsbolaget Yellow Bird. Regisserar gör Per-Olav Sørensen som senast var aktuell med den första svenskspråkiga Netflixserien ”Störst av allt”. Berna Levin producerar serien.

”Netflix skickade boken 'Spotify inifrån' till mig, jag läste den och sade ja direkt. Det handlar om så stora och omvälvande saker, samtidigt som det är en mycket personlig berättelse”, säger regissören Per-Olav Sørensen i en intervju med TT. 

Läs ett smakprov ur Spotify inifrån: Allt började i en liten lägenhet på Östermalm 

Författaren och Di Digital-reportern Jonas Leijonhufvud hoppas att fler kommer att ta del av historien och berättelsen om företaget. 

”Vi hoppas att det här leder till att boken köps av ett engelskspråkigt förlag”, säger Jonas Leijonhufvud.

Vad kommer din inblandning i serien att bli här framöver?

”Vi blir nog inblandade på ett eller annat sätt. Vi har sålt rättigheterna till Yellow bird och står till förfogande för regissören och manusförfattaren. Jag gissar att de vill komma igång först innan de hör av sig till författarna”, säger Jonas Leijonhufvud.

Än finns inget officiellt datum för produktionsstarten av serien. 

Boken gavs ut på Albert Bonniers förlag i våras och kom nyligen ut som pocket i Sverige. Den har även sålts till Japan, Sydkorea, Ryssland, Nederländerna och Tjeckien. 

Boken om Spotify har fått fina recensioner i flera svenska medier det senaste året. Reportageboken bygger på intervjuer med ett 70-tal initierade källor och interna dokument. 

Regissören Per-Olav Sørensen säger i en intervju till TT att han direkt slukades av berättelsen.

”Det är en historia som har så många bottnar – det är en David mot Goliat-story, som förändrade vårt sätt att konsumera musik och som ändrade våra vardagsrum. Det finns inga skivor eller cd-skivor där längre”, säger Sørensen till TT.


Lyssna på Digitalpoddens specialavsnitt om Spotify inifrån:

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?