1515
Annons

Netflix gör tv-serie av Spotify inifrån

Di Digitals reporter Jonas Leijonhufvud har tillsammans med journalisten och tidigare Di-medarbetaren Sven Carlsson skrivit boken ”Spotify Inifrån: Så blir man störst i världen” som släpptes i våras. Nu står det klart att boken blir tv-serie på Netflix.

Sven Carlsson och Jonas Leijonhufvud har skrivit boken ”Spotify Inifrån”.
Sven Carlsson och Jonas Leijonhufvud har skrivit boken ”Spotify Inifrån”.Foto:Press.

 ”Det känns fantastiskt roligt. Det har pratats om det ett tag, så det är skönt att det äntligen har blivit officiellt”, säger Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital som tillsammans med tidigare kollegan Sven Carlsson skrivit boken som kommer att ligga till grund för tv-serien.

Boken beskriver detaljerna bakom om hur Spotify på drygt tio år ritade om kartan för musikindustrin. Entreprenörsresan började i en lägenhet i Stockholmsförorten i Rågsved och ledde till den gigantiska noteringen på Wall Street 2018.

Filmrättigheterna till boken såldes i våras till produktionsbolaget Yellow Bird. Regisserar gör Per-Olav Sørensen som senast var aktuell med den första svenskspråkiga Netflixserien ”Störst av allt”. Berna Levin producerar serien.

”Netflix skickade boken 'Spotify inifrån' till mig, jag läste den och sade ja direkt. Det handlar om så stora och omvälvande saker, samtidigt som det är en mycket personlig berättelse”, säger regissören Per-Olav Sørensen i en intervju med TT. 

Läs ett smakprov ur Spotify inifrån: Allt började i en liten lägenhet på Östermalm 

Författaren och Di Digital-reportern Jonas Leijonhufvud hoppas att fler kommer att ta del av historien och berättelsen om företaget. 

”Vi hoppas att det här leder till att boken köps av ett engelskspråkigt förlag”, säger Jonas Leijonhufvud.

Vad kommer din inblandning i serien att bli här framöver?

”Vi blir nog inblandade på ett eller annat sätt. Vi har sålt rättigheterna till Yellow bird och står till förfogande för regissören och manusförfattaren. Jag gissar att de vill komma igång först innan de hör av sig till författarna”, säger Jonas Leijonhufvud.

Än finns inget officiellt datum för produktionsstarten av serien. 

Boken gavs ut på Albert Bonniers förlag i våras och kom nyligen ut som pocket i Sverige. Den har även sålts till Japan, Sydkorea, Ryssland, Nederländerna och Tjeckien. 

Boken om Spotify har fått fina recensioner i flera svenska medier det senaste året. Reportageboken bygger på intervjuer med ett 70-tal initierade källor och interna dokument. 

Regissören Per-Olav Sørensen säger i en intervju till TT att han direkt slukades av berättelsen.

”Det är en historia som har så många bottnar – det är en David mot Goliat-story, som förändrade vårt sätt att konsumera musik och som ändrade våra vardagsrum. Det finns inga skivor eller cd-skivor där längre”, säger Sørensen till TT.


Lyssna på Digitalpoddens specialavsnitt om Spotify inifrån:

 


Innehåll från InbooksAnnons

Så får redovisningsbyråerna bättre flyt med Flow

INBooks är den Växjö-baserade uppstickaren som revolutionerar redovisningsmarknaden. Programmet INBooks Flow förenklar det dagliga arbetet hos bokföringskonsulten.

– Vårt fokus är att effektivisera, utveckla och förbättra för byråerna så att de kan ta sig högre upp i värdekedjan, säger Jennie Nivard, produktchef Flow.

Som redovisningskonsult kan det vara en utmaning att få vardagspusslet att gå ihop. Egenskapen ”ha många bollar i luften samtidigt” tycks vara en viktig del i arbetsbeskrivningen. Det gäller att vara serviceminded, ha full kontroll på alla uppdrag, tidsnedläggelse, skattejuridik och viktiga datum – och samtidigt se till att inte lägga för mycket tid på ”fel” saker. 

– Många redovisningskonsulter har olika system för att underlätta planering, tidrapportering, kundkontakter, uppdragsbrev och så vidare, men att lära sig alla dessa system tar tid. De riskerar också att missa något när de ständigt måste hoppa mellan de olika programmen, säger Jennie Nivard, produktchef Flow på INBooks.

Uppdragsbrevet är systemets hjärta

Flow är ett molnbaserat verktyg som samlar redovisningsbyråns alla uppdrag på ett och samma ställe så att konsulterna kan jobba mer effektivt.

– När du har allt i samma vy får du större överblick. Allt blir tydligare och du får kontroll över arbetsdagen. Resursfördelningen på byrån blir mer effektiv när byråledaren får tillgång till konsulternas planering och enkelt kan flytta aktiviteter mellan olika personer, säger Jennie.

INBooks VD Mikael Folkesson vill gärna lyfta fram funktionen ”uppdragsbrevet”.

– Vi grundare, som alla kommer från branschen, såg det stora behovet att digitalisera och effektivisera. Den verkliga knuten vi lyckats lösa är att vi har digitaliserat grunden för samarbetet mellan byråerna och deras kunder – de så kallade uppdragsbreven – och sedan byggt hela systemet runt det. 

I uppdragsbrevet stipuleras vad byrån ska göra, till vilket pris etcetera. 

– Det är ”hjärtat i systemet”. Klienten skapar snabbt ett uppdragsbrev i programmet och låter sedan klienten signera det digitalt med Kivra. På så sätt kvalitetssäkras alla byråns processer från början och det går smidigt att göra uppdateringar efterhand, säger Jennie.

Frigör resurser och höjer kompetensen

INBooks mål är högt ställda – att öka lönsamheten i hela branschen. 

– Idag hotas redovisningsbyråerna av sjunkande marginaler. Flera av deras tjänster är svåra att ta betalt för hos en mindre kund, och i och med att 90 procent av Sveriges företag är småföretagare är det ett växande problem. Vi digitaliserar den typ av tjänster som byråerna inte tjänar pengar på idag och frigör i stället resurser till sådant som ökar kompetensen och kan ge större värde till kunderna, säger Mikael. INBooks grundades 2019 och företaget växer snabbt. 

– Den första versionen av vårt bokföringsprogram för små företagare, INBooks Go, lanserades senhösten 2019 och INBooks Flow lanserades hösten 2021. Vi har hela tiden haft användarupplevelsen i fokus och gensvaret från marknaden har varit fantastiskt, säger han.

Småländska rötter

INBooks kommer från Växjö, staden som varit hemvist för många bolagsraketer inom just bokföringsbranschen.

– Ja, Växjö har ju blivit en hub för företag inom digital ekonomi. Jag är själv gammal programmerare och entreprenör. När jag var ung satt jag hemma och knåpade ihop ett eget redovisningssystem i DOS – sedan åkte jag runt och sålde det med min moped. Jag hade ett tiotal kunder som mest, avslutar Mikael.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inbooks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?