Hoppa till innehållet

Annons

Netflix gör tv-serie av Spotify inifrån

Di Digitals reporter Jonas Leijonhufvud har tillsammans med journalisten och tidigare Di-medarbetaren Sven Carlsson skrivit boken ”Spotify Inifrån: Så blir man störst i världen” som släpptes i våras. Nu står det klart att boken blir tv-serie på Netflix.

Sven Carlsson och Jonas Leijonhufvud har skrivit boken ”Spotify Inifrån”.
Sven Carlsson och Jonas Leijonhufvud har skrivit boken ”Spotify Inifrån”.Foto:Press.

 ”Det känns fantastiskt roligt. Det har pratats om det ett tag, så det är skönt att det äntligen har blivit officiellt”, säger Jonas Leijonhufvud, reporter på Di Digital som tillsammans med tidigare kollegan Sven Carlsson skrivit boken som kommer att ligga till grund för tv-serien.

Boken beskriver detaljerna bakom om hur Spotify på drygt tio år ritade om kartan för musikindustrin. Entreprenörsresan började i en lägenhet i Stockholmsförorten i Rågsved och ledde till den gigantiska noteringen på Wall Street 2018.

Filmrättigheterna till boken såldes i våras till produktionsbolaget Yellow Bird. Regisserar gör Per-Olav Sørensen som senast var aktuell med den första svenskspråkiga Netflixserien ”Störst av allt”. Berna Levin producerar serien.

”Netflix skickade boken 'Spotify inifrån' till mig, jag läste den och sade ja direkt. Det handlar om så stora och omvälvande saker, samtidigt som det är en mycket personlig berättelse”, säger regissören Per-Olav Sørensen i en intervju med TT. 

Läs ett smakprov ur Spotify inifrån: Allt började i en liten lägenhet på Östermalm 

Författaren och Di Digital-reportern Jonas Leijonhufvud hoppas att fler kommer att ta del av historien och berättelsen om företaget. 

”Vi hoppas att det här leder till att boken köps av ett engelskspråkigt förlag”, säger Jonas Leijonhufvud.

Vad kommer din inblandning i serien att bli här framöver?

”Vi blir nog inblandade på ett eller annat sätt. Vi har sålt rättigheterna till Yellow bird och står till förfogande för regissören och manusförfattaren. Jag gissar att de vill komma igång först innan de hör av sig till författarna”, säger Jonas Leijonhufvud.

Än finns inget officiellt datum för produktionsstarten av serien. 

Boken gavs ut på Albert Bonniers förlag i våras och kom nyligen ut som pocket i Sverige. Den har även sålts till Japan, Sydkorea, Ryssland, Nederländerna och Tjeckien. 

Boken om Spotify har fått fina recensioner i flera svenska medier det senaste året. Reportageboken bygger på intervjuer med ett 70-tal initierade källor och interna dokument. 

Regissören Per-Olav Sørensen säger i en intervju till TT att han direkt slukades av berättelsen.

”Det är en historia som har så många bottnar – det är en David mot Goliat-story, som förändrade vårt sätt att konsumera musik och som ändrade våra vardagsrum. Det finns inga skivor eller cd-skivor där längre”, säger Sørensen till TT.


Lyssna på Digitalpoddens specialavsnitt om Spotify inifrån:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från DeelAnnons

Distansrevolutionen ställer nya krav på chefer

Det sker en distansrevolution inom arbetslivet. Den nya verkligheten är en utmaning för chefer och arbetsledare.

– Digitala verktyg och onboarding blir mycket viktigare, säger Daniel Eisenberg, Nordenchef på Deel.

Daniel Eisenberg är Nordenchef för Deel, ett bolag som underlättar att anställa globalt. Genom sitt arbetsliv har han blivit en expert på att jobba på distans, och nu jobbar han på ett företag som aktivt valt strategin att inte ha några fysiska kontor, något som rimmar väl med affärsidén. 

Daniel Eisenberg sitter själv i Nairobi, Kenya, dit han flyttat med familj och fru. 

Han leder team utspridda i Sverige, Danmark, England, Dubai, Italien och på flera andra platser runt om i världen. Distansarbete kan vara en del av kulturen. Så är det på Deel.

Ett team arbetade i Kapstaden för att komma bort från den nordiska vintern, utan att hamna i fel tidzon. 

– Jag önskar att jag haft den möjligheten när jag var ung. Det hade underlättat att kunna foga samman frihetsdrömmarna om resande med arbetslivet, säger Daniel Eisenberg. 

Flera undersökningar visar att chefer oroar sig för att distansarbete påverkar resultat negativt. Det är inget Daniel Eisenberg märkt av. 

– De anställda äger sin egen tid, det ger en känsla av ansvar. Jag upplever också att de blir mer effektiva, säger han. 

Ytterligare en aspekt som lyfts som problematisk med distansarbete är att arbetsplatskulturen blir lidande, vilket kan leda till att anställda känner mindre lojalitet mot företaget. 

– Det är klart det finns utmaningar med att bygga kultur när man inte gnuggar arm vid kaffemaskinen varje dag. Men det finns många digitala verktyg att jobba med, och om företaget inte lägger stora summor på kontor går det ju bra att lägga dem på resor så att anställda får träffas på regelbunden basis ändå, säger han och fortsätter: 

– Jag tror att kulturen framgent snarare kommer att vara att man delar ett specifikt arbetssätt än fikastunder. 

Deel erbjuder företag som samarbetar med dem kontorsplatser via WeWork, boende via Air-bnb, kontorsutrustning levererad var som helst i världen, diverse plugins på slack, och digitala verktyg som underlättar distansarbete. 

Daniel Eisenberg menar att en strukturerad onboarding där tydliga förväntningar och krav etableras är vitala för en fungerande remote first-policy. Eftersom det sociala inte sker spontant behöver företaget även hitta sätt att se till att kollegor möts utanför de digitala jobbavstämningarna. 

– Varannan vecka blir jag hopmatchad med en kollega jag inte känner på Slack. Det kan vara någon i Indien, Israel eller USA och så ses vi 15 minuter. Vi kanske inte blir bästisar, men jag får en överblick över hur de har det i dag, och hur deras vanligaste utmaningar ser ut. 

Daniel Eisenberg checkar in med anställda regelbundet, bara för att kolla läget, säga hej eller ge lite positiv feedback på något arbetsrelaterat. Han menar att det går att ha en empatisk ledarstil, även på distans. 

– I början när jag gjorde det märkte jag att många, särskilt de juniora, blev lite nervösa och frågande. Så jag är väldigt tydlig med att när jag ”poke:ar” dig så är det aldrig för att leverera dåliga nyheter, det är bara för att kolla hur du mår.  

 

Mer från Deel

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Deel och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera