1515
Annons

Neo Technology: ”Sannolikt att vi säljs”

Malmöbolaget Neo Technologys databas hittade kopplingarna i de läckta Panama-dokumenten. ”Nästa år är vi kassaflödespositiva”, avslöjar grundaren Emil Eifrém i en exklusiv intervju med Di Digital.

Emil Eifrém, vd och medgrundare av Neo Technology.
Emil Eifrém, vd och medgrundare av Neo Technology.

I dag är svenskgrundade Neo Technology (NTL) mest känt för att ha hjälpt tyda kopplingarna mellan personer och skumma affärer i de så kallade Panama-dokumenten. Bolagets databasteknik användes för att hitta bland annat de kopplingar som ledde till att Islands statsminister Sigmundur Davíd Gunnlaugsson fick avgå.

Läs även: Svensk startup knäckte Panama-läckan

”Panama-dokumenten har ju varit en otrolig moral-boost för oss. Vi har ju ett mission statement som är ’Help the world make sense of data’ och jag kan inte se en mer perfekt tillämpning av det. Det har haft en sådan otrolig kraft och vi har ändå bara sett fem procent av det än så länge”, säger Neo Technologys vd och medgrundare Emil Eifrém.

Han grundade databasföretaget Neo Technology tillsammans med Johan Svensson i Linköping år 2007. 2009 flyttade bolaget till Malmö för att sedan ta steget till Silicon Valley två år senare. 

”När jag var programmerare på 90-talet fick man välja mellan Microsoft, Oracle eller IBM. Så mycket innovation saknades det på den tiden. Inte ens i början av 2000-talet kände vi att vi kunde ta en ny typ av databas till marknaden, så vi använde bara vår grafdatabas internt som en konkurrensfördel. Sen började big data bli någonting och då spann vi av 2007”, säger Emil Eifrem.

Det är en speciell känsla att göra 10 miljoner dollar mer från ett år till ett annat.

Emil Eifrém har inte sett att affärerna ökat signifikant sedan Panama-dokumenten publicerades, trots att företagets teknik lämpar sig väl för just grävande journalistik. Förutom journalistnätverket ICIJ och Financial Times är det tunt på mediehus bland kunderna. Bolaget har däremot lyckats i flera andra segment, med kunder som Lufthansa, Walmart, Ebay, UBS, Royal Bank of Scotland och Morgan Stanley.

”Jag är förvånad över hur lite vi har använts inom journalistik. Jag tror att det kommer ta fart men hur snabbt är svårt att se”, säger han.

Neo Technology är numera registrerat i USA och behöver därmed inte redovisa sina resultat. Emil Eifrém vill heller inte uppge några konkreta siffror för Di Digital.

”Sedan 2011 har vi dubblat vår omsättning varje år. Att dubbla från 1 till 2 miljoner är inte så farligt men att dubbla från 10 till 20 och sen från 20 till 40 – det springer iväg väldigt snabbt. Det är en speciell känsla att göra 10 miljoner dollar mer från ett år till ett annat”.

Lyssna även på: Digitalpodden: ”Dude, it's a f*cking database”

Emil Eifrém uppger även att bolaget har gjort förlust varje år sedan 2011. 

”Nästa år är vi kassaflödespositiva vilket är en otrolig milstolpe. Vi hade kunnat komma dit tidigare men då hade vi behövt trappa ner på tillväxten”, säger Emil Eifrém.

Samtidigt har Neo Technology andra utmaningar som väntar. Under året som gått har flera stora it-jättar som SAP, Oracle, Microsoft och Amazon släppt egna alternativ på grafdatabaser.

”Jag kan inte säga att jag är jätteorolig eftersom jag känner att jag har ett försprång, men om vi går till kassaflödespositiv kommer jag spendera mindre på marknadsföring än om jag valde att köra på tillväxt. Oracle har inte det problemet. Microsoft har inte det problemet”, säger Emil Eifrem.

Då kommer de så kallade ’fast followers’ in, välfinansierade och bara sveper undan en. Det skulle kännas jävligt surt.

Neo Technology kunde istället för att bli vinstdrivande ta in kapital för att satsa på tillväxt. Enligt Emil Eifrem skulle det inte vara något problem att locka nya investerare. 

”Samtidigt har vi sett mönstret förut. Det kommer in ett bolag och skapar en kategori och får fördelen att vara det första bolaget. Ibland går de vidare och dominerar branschen och blir nästa Salesforce, nästa Microsoft”, säger Emil Eifrém.

”Vi har också sett bolag som har gjort precis samma resa, och precis när det tar fart, precis där vi är nu, då kommer de så kallade ’fast followers’ in, välfinansierade och bara sveper undan en. Det skulle kännas jävligt surt.”

Om vi jobbar svinhårt och har tur så kanske vi har möjligheten att bli ett börsnoterat bolag.

Samtidigt är han optimistisk över Neo Technologys positionering. Möjligtvis har hans "hybris", som han själv beskriver det, påverkats av ett av de senaste kundtillskotten - Linkedin.

Linkedin har under det senaste året byggt upp ett socialt nätverk speciellt anpassat för den kinesiska marknaden. Nätverket som går under namnet “Chitu” använder däremot inte samma databasteknik som moderföretaget, utan har valt Neo Technology. 

”Jag tycker det är coolt att ett av världens största techbolag väljer bort sin egen teknologi och baserar hela sin Kina-satsning på svensk teknologi. Visst är det galet?” säger Emil Eifrém.

Foto: Jesper Frisk
Emil Eifrém, vd för Neo Technology, ser Panama-dokumenten som en moral-boost. Foto: Jesper Frisk.

För fyra år sedan levde Emil Eifrém med möjligheten att bolaget kunde gå i konkurs. Det använde han i sina pepp-talk till anställda – för att de skulle arbeta hårdare. Nu ser han andra utmaningar.

Med största sannolikhet kommer Neo Technology-resan att sluta i en försäljning till någon av branschens jättar, tror Emil Eifrém. Själv hoppas han dock på att någon gång kunna börsnotera sitt företag: 

”Den absolut största sannolikheten är att vi säljer bolaget. Men om vi jobbar svinhårt och har tur så kanske vi har möjligheten att bli ett börsnoterat bolag”, säger han.  

”Det är drömmen. Vi bygger bolaget för att bli ett stort börsnoterat bolag. Det ska vara nästa Ericsson eller nästa Volvo. Allt i bolaget är byggt utifrån den principen”, säger Emil Eifrém.

Vi bygger för att bli ett stort börsnoterat bolag. Det ska vara nästa Ericsson eller nästa Volvo.

Neo Technology har sedan starten tagit in närmare en halv miljard kronor från investerare, senaste injektionen var i början av 2015 på 20 miljoner dollar där bland andra svenska Creandum och Dawn Capital gick in.

Emil Eifrem är klart medveten om att finansiärerna kommer att vilja ha valuta för kapitalet de har investerat.

”Jag diskuterar löpande med styrelsen om när det är rätt läga för oss att skapa likvidiitet. Jag kan sälja bolaget. Det är inte det jag föredrar men det är ett sätt. Det finns part-way exit där nya investerare köper ut existerande investerare och tredje alternativet är att börsnoteras.”

Läs även: Hemvändaren Johan Brenner är orolig för startup-Sverige

För att klara av konkurrensen från it-jättarna och få bolaget att växa behövs därför mer kapital. 

”Bolaget är i en sådan fas nu att om vi vill ta in pengar så kan vi det. Men om vi gör det har att göra med till vilka villkor, att hitta rätt partner och tidpunkten. Vi kommer att driva företaget fram till kassaflödespositiv nästa år om det inte är så att vi får ett jättebra erbjudande om en större investering. Då kommer vi att ta den och investera i tillväxt”, säger Emil Eifrém.

”Sannolikheten för att vi har tagit in nytt kapital inom 24 månader är 90 procent, oavsett det här med kassaflödespositiv.”

Innehåll från SEBAnnons

Här hyllas nytänkare och pionjärer inom hållbart entreprenörskap

Rafael Bermejo, från stiftelsen IFS, har i mer än ett kvarts sekel delat ut utmärkelsen Årets Nybyggare till framgångsrika företagare med utländsk bakgrund. Nu firas han själv som en av pristagarna vid The Next Awards, SEB:s tävling för att hylla hållbart entreprenörskap.

– Det känns fantastiskt. Det är faktiskt första gången som vi får ett pris för vårt arbete. Vi är bara en katalysator för massor av extremt, hårt arbetande, kreativa och duktiga människor som kommer från andra länder. Jag ser priset som ett sätt att hedra dem också, sade Rafael Bermejo vid prisutdelningen i september.

Priset The Next Awards instiftades 2021 med syftet att hylla nytänkare och pionjärer som kan skapa en bestående positiv förändring.

– Under mer än 165 år har SEB stöttat entreprenörskap i alla dess former. Det är en del av vår historia och grunden för välstånd och sysselsättning. Syftet med The Next Awards är att fira de entreprenörer som har utmärkt sig under de senaste tolv månaderna, att få se deras glädje smitta av sig och inspirera andra, sade SEB:s vd Johan Torgeby under finalen.

Priset delas ut i tre kategorier: ”New Ideas” som hyllar nytänkande idéer och initiativ, ”Transformation” som lyfter fram företag som gjort en betydande förändring och det tredje priset ”Community” går till föreningar och organisationer som gör skillnad genom att lösa olika samhällsproblem.

Det är i den sistnämnda kategorin som Rafael Bermejo och stiftelsen IFS belönas med en utmärkelse, som förutom äran består av en prischeck på 250 000 kronor, som vid finalen överlämnades av Johan Torgeby.

Biogummi från restprodukter i skogen

Vinnare i kategorin New Ideas blev Henrik Otendal, vd för företaget Reselo, som har utvecklat ett biogummi baserat på restprodukter från skogsindustrin.

– Vi använder rester som man i dag bara eldar upp och gör ett gummi av dessa. Det kan ersätta syntetiskt, fossilbaserat gummi i allt från skor till kläder och träningsutrustning, berättar han.

Som vinnare får Reselo en plats i SEB:s tillväxtprogram Greenhouse med skräddarsydd rådgivning anpassad till företaget.

– Att driva en startup är en ständig kamp för att komma igenom bruset och få kunder. Det här priset här ger oss extra synlighet och hjälper oss med det, säger Henrik Otendal.

Pristagarna i The Next Awards.
Pristagarna i The Next Awards.

Självrengörande golv för djurhållning

Priset i kategorin Transformation gick till företaget Moving Floor, som representerades av systrarna Peg Söderberg, vd, och Katja Lindvall, vice vd. Företaget utvecklar ett självrengörande system för djurhållning, som i dag exporteras över hela världen. De kallar sig själva för Sveriges långsammaste startupbolag. Idén väcktes redan 1996 av deras far Tommy Lindvall, som insåg att om djuren inte kan förflytta sig från sin gödsel måste golvet förflytta sig under djuren.

– Vi gör automatisk rengöring för lantbrukets djur vilket minskar gårdarnas klimatutsläpp och ger friskare djur genom minskad antibiotikaanvändning, säger Katja Lindvall.

Är du intresserad av att delta? Här kan du ansöka till The Next Awards 2023.   

 

Mer från SEB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEB och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera