1515

Nellygrundaren köper e-handelsbolag

Jarno Vanhatapio, grundare av modesajten Nelly.com, håller på att bygga ett nytt modeimperium. Nu köper hans bolag NA-KD två ehandelsbolag.

Jarno Vanhatapio, grundare av ehandelskoncernen NA-KD.
Jarno Vanhatapio, grundare av ehandelskoncernen NA-KD.

Ehandelskoncernen NA-KD har bara hunnit vara igång i sju månader. Men redan nu meddelar bolaget att de gör förvärv nummer tre och fyra när de köper upp två ehandlarna Inspo och Imso, som båda säljer kläder till unga kvinnor. 

NA-KD:s grundare Jarno Vanhatapio som tidigare grundat modesajten Nelly och djurmatsbutiken ZooZoo, ser förvärven av Inspo och Imso som en del i ett stort ehandelsbygge. 

"Vi hjälper bolag att skala upp sin verksamhet. Ibland genom att erbjuda dem våra tjänster, ibland genom att köpa upp dem. Det är ganska enkelt att skala upp bolag till 50 Mkr i omsättning när man har all infrastruktur som behövs.", säger han. 

Läs mer: Djur-affär Animail köper Zoozoo

Bland NA-KD:s investerare finns bland annat Happy Socks grundare Mikael Söderlindh och Mojangs vd Jonas Mårtensson. På ytan ser NA-KD ut som en modesajt för unga kvinnor men under ytan döljer sig helt andra ambitioner med ett nätverk av sajter som alla drivs på samma plattform.

"Det vi gör är att vi säljer en lösning till varumärken som vill ingå i vårt nätverk. Vi sköter allt som behövs för att driva en ehandel", säger Jarno Vanhatapio. 

NA-KD erbjuder ehandlare en lösning där de tar över i princip all infrastruktur som krävs för att sälja på nätet. Från IT till lagerhållning, produktion och logistik.

"Nu får man gå till ett ställe för tekniken, ett ställe för logistik, ett annat för produktion och så vidare. Vi kan hjälpa till med allt, vi sköter till och med finanssidan och lånar ut pengar till bolagen om kassaflödet håller dem tillbaka", säger Jarno Vanhatapio. 

Ett tiotal butiker har anslutit sig till nätverket som alltså precis har startats. NA-KD tar en andel på intäkterna mot att ehandlarna som ansluter sig blir av med alla kostnader för till exempel lager och IT. Planen är att ta in fler handlare och växa betydligt under nästa år. 

"Det är billigare för dem att vara hos oss än att var självständiga. Vi blir ett slags kooperativ som drar nytta av skalfördelar. När det blir försäljningstoppar kan vi flytta personal mellan butikerna och något som vi utvecklar på en sajt klonar vi till alla andra", säger Jarno Vanhatapio. 

Samtidigt speglas sortimentet på de olika sajterna tillbaka till huvudsajten NA-KD som på så sätt blir en slags marknadsplats. Planen för 2016 är ytterligare investeringar för att växa verksamheten ännu snabbare, dels att fokusera mer på försäljning.

"I år har vi haft 90 procents fokus på utveckling. Nästa år blir det kanske 60 procents fokus på utveckling och 40 procents försäljningsfokus. 2017 är det 90 procents försäljningsfokus", säger Jarno Vanhatapio.

NA-KD har en rullande omsättning på runt 70 Mkr på sina helägda sajter och anslutna butiker. Men målsättningen är naturligtvis betydligt större, inte minst för marknadsplatsen NA-KD som öppnade för bara två veckor sedan. 

"Alla de här småbutikerna som vi har ska dubbla sin omsättning nästa år. Sen adderar vi nya butiker till nätverket i princip varje vecka".


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?