1515

Nellygrundaren köper e-handelsbolag

Jarno Vanhatapio, grundare av modesajten Nelly.com, håller på att bygga ett nytt modeimperium. Nu köper hans bolag NA-KD två ehandelsbolag.

Jarno Vanhatapio, grundare av ehandelskoncernen NA-KD.
Jarno Vanhatapio, grundare av ehandelskoncernen NA-KD.

Ehandelskoncernen NA-KD har bara hunnit vara igång i sju månader. Men redan nu meddelar bolaget att de gör förvärv nummer tre och fyra när de köper upp två ehandlarna Inspo och Imso, som båda säljer kläder till unga kvinnor. 

NA-KD:s grundare Jarno Vanhatapio som tidigare grundat modesajten Nelly och djurmatsbutiken ZooZoo, ser förvärven av Inspo och Imso som en del i ett stort ehandelsbygge. 

"Vi hjälper bolag att skala upp sin verksamhet. Ibland genom att erbjuda dem våra tjänster, ibland genom att köpa upp dem. Det är ganska enkelt att skala upp bolag till 50 Mkr i omsättning när man har all infrastruktur som behövs.", säger han. 

Läs mer: Djur-affär Animail köper Zoozoo

Bland NA-KD:s investerare finns bland annat Happy Socks grundare Mikael Söderlindh och Mojangs vd Jonas Mårtensson. På ytan ser NA-KD ut som en modesajt för unga kvinnor men under ytan döljer sig helt andra ambitioner med ett nätverk av sajter som alla drivs på samma plattform.

"Det vi gör är att vi säljer en lösning till varumärken som vill ingå i vårt nätverk. Vi sköter allt som behövs för att driva en ehandel", säger Jarno Vanhatapio. 

NA-KD erbjuder ehandlare en lösning där de tar över i princip all infrastruktur som krävs för att sälja på nätet. Från IT till lagerhållning, produktion och logistik.

"Nu får man gå till ett ställe för tekniken, ett ställe för logistik, ett annat för produktion och så vidare. Vi kan hjälpa till med allt, vi sköter till och med finanssidan och lånar ut pengar till bolagen om kassaflödet håller dem tillbaka", säger Jarno Vanhatapio. 

Ett tiotal butiker har anslutit sig till nätverket som alltså precis har startats. NA-KD tar en andel på intäkterna mot att ehandlarna som ansluter sig blir av med alla kostnader för till exempel lager och IT. Planen är att ta in fler handlare och växa betydligt under nästa år. 

"Det är billigare för dem att vara hos oss än att var självständiga. Vi blir ett slags kooperativ som drar nytta av skalfördelar. När det blir försäljningstoppar kan vi flytta personal mellan butikerna och något som vi utvecklar på en sajt klonar vi till alla andra", säger Jarno Vanhatapio. 

Samtidigt speglas sortimentet på de olika sajterna tillbaka till huvudsajten NA-KD som på så sätt blir en slags marknadsplats. Planen för 2016 är ytterligare investeringar för att växa verksamheten ännu snabbare, dels att fokusera mer på försäljning.

"I år har vi haft 90 procents fokus på utveckling. Nästa år blir det kanske 60 procents fokus på utveckling och 40 procents försäljningsfokus. 2017 är det 90 procents försäljningsfokus", säger Jarno Vanhatapio.

NA-KD har en rullande omsättning på runt 70 Mkr på sina helägda sajter och anslutna butiker. Men målsättningen är naturligtvis betydligt större, inte minst för marknadsplatsen NA-KD som öppnade för bara två veckor sedan. 

"Alla de här småbutikerna som vi har ska dubbla sin omsättning nästa år. Sen adderar vi nya butiker till nätverket i princip varje vecka".


Innehåll från Björn LundénAnnons

Bokföringsprogrammet som ser till att du inte får bakläxa av Skatteverket

Det finns många bokföringsprogram att välja bland på den svenska marknaden. De flesta är webbaserade och med många automatiserade funktioner som underlättar och snabbar upp bokföringsarbetet. Men nu larmar både myndigheter och branschorganisationer om att företagens bokföring ofta innehåller allvarliga fel och brister. Den enskilde företagaren, som litar på att bokföringsprogrammet ser till att allt blir rätt, riskerar att göra sig skyldig till både bokföringsbrott och skattebrott.

Inbyggt kunskapsstöd i Björn Lundéns nya bokföringsprogram 

Kunskaps- och programvaruföretaget Björn Lundén har följt den här utvecklingen och när man nu lanserar ett nytt bokföringsprogram har man byggt in ett omfattande kunskapsstöd som hjälper företagaren att göra rätt. 

– Mycket i bokföringen går att automatisera men det krävs ändå kunskaper om olika regler för att redovisningen ska bli rätt och t ex kunna ligga till grund för företagets deklaration, säger Ulf Bokelund Svensson, vd på Björn Lundén AB. Vanliga fel är bland annat missad förmånsbeskattning, felaktiga eller inga periodiseringar av utgifter, felaktigt avdragen moms eller representation. Listan kan göras lång.

Företagaren ensam ansvarig för bokföringen

Ansvaret för företagets redovisning och eventuella fel vilar helt på företagaren. Det går alltså inte att skylla på bokföringssystemet eller på att man inte fått tidigare års deklarationer underkända. Långt ifrån alla deklarationer granskas, så att man inte fått deklarationen underkänd av Skatteverket betyder inte att den godkänts.

– I dagsläget är det bara vi på Björn Lundén som verkligen backar upp företagare som vill sköta bokföringen på egen hand med ett omfattande kunskapsstöd som hjälper företagaren att göra rätt, förklarar Ulf Bokelund Svensson. Våra bokföringspaket innehåller en unik kombination av modern och lättanvänd programvara, kraftfulla verktyg och bokföringskunskap.

Läs mer på bjornlunden.se  

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Björn Lundén och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?