Annons

Nederländsk betaljätte i historiskt avtal med Swish

Den nederländska börsjätten Adyen ansluter sig till Swish, som första icke-nordiska bank. Samarbetet innebär att Adyen kan hjälpa internationella nätbutiker erbjuda Swish som alternativ till sina svenska kunder. 

Från vänster: Tobias Lindh, vd för Adyen i Norden och Baltikum, Swish-appen och Urban Höglund, vd på Swish.
Från vänster: Tobias Lindh, vd för Adyen i Norden och Baltikum, Swish-appen och Urban Höglund, vd på Swish.

Den nederländska betaljätten Adyen jobbar redan med åtta av de tio största detaljhandelsbolagen i Sverige. Storbolag som H&M, Apoteket och Systembolaget använder exempelvis bolagets underliggande teknik för att ta betalt på nätet och i butik. 

Nu fördjupar Adyen sin verksamhet i Sverige genom att teckna avtal med Swish. 

Betalbolaget Adyen, som även är en bank, blir därmed den trettonde medlemmen sedan Swish lanserades 2012 av de fyra storbankerna, Sparbankerna, Länsförsäkringar och Danske Bank. (Sedan dess har Ica Banken, Ålandsbanken, Svea bank och Marginalen bank anslutit – men Adyen är det första utländska fintechbolaget och den första icke-nordiska banken som välkomnas in.)

”Vi blir medlem i närverket och kan därmed utfärda Swish-avtal direkt till våra kunder, både på nätet och i butik där man swishar med QR-kod. Det kommer till nytta för våra svenska kunder, men även våra stora internationella kunder som hittills inte kunnat erbjuda Swish som betalningsmetod”, säger Tobias Lindh, vd för Adyen i Norden och Baltikum.

Som exempel nämner han att svenska kunder med tiden ska kunna betala med Swish när de exempelvis handlar sportartiklar på tyska nätbutiker som använder Adyen. Swish kan även dyka upp på plattformar som Bokadirekt och Karma.

”Genom att jobba med oss kan plattformar som Bokadirekt och Karma erbjuda Swish till alla deras anslutna kunder, det vill säga hårsalonger och restauranger i första hand”, förklarar Tobias Lindh. 

I slutändan hoppas Adyen att detta kan hjälpa kunderna effektivisera sina processer och öka sin försäljning - eller sin ”konverteringsgrad” som Adyen uttrycker det.

”Vi ser en enorm efterfrågan hos såväl lokala handlare som internationella bolag för att kunna erbjuda Swish som betalningsmetod. Trösklarna för en internationell bank att släppas in i Swish infrastruktur är höga och därför känns det otroligt spännande att få inleda det arbetet på den svenska marknaden”, säger Tobias Lindh.

Även Swish ser avtalet som ett framsteg.

”Vi befinner oss nu i en kraftig tillväxt i handeln. Därför känns det oerhört kul att Adyen nu väljer att ansluta sig till oss”, säger Urban Höglund, vd på Swish.

Närmare 8 miljoner svenskar och över 300.000 företag är i dag anslutna till Swish. Varje månad genomförs i snitt fler än 60 miljoner betalningar, varav hälften sker till eller från företag. 

Adyen grundades 2006 i Amsterdam och har i dag 27 kontor världen över och har ca 2200 anställda. Bolagets börsvärde uppgår till 525 miljarder kronor, vilket är högre än både Klarnas värdering och Nordeas börsvärde. 

Adyen redovisade sina siffror för andra halvåret under onsdagsmorgonen. De visade att nettointäkten stigit med 47 procent till 556,5 miljoner euro, jämfört med samma period året innan. Rörelseresultatet (EBITDA) steg med 51 procent till 357,3 miljoner euro.

Den nederländska betaljätten är inte det enda utländska fintechbolag på väg in i Swish. I veckan uppgav den danska neobanken Lunars vd för Di Digital att man också ska in i systemet inom en snar framtid.

Lyssna på Digitalpodden special om fintech här:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från ProactAnnons

Hybrid cloud – men var borde jag spara mitt data?

Molnteknologi är i dag en av de viktigaste faktorerna för en stark tillväxt. Att kombinera lokalt data med molntjänster möjliggör en flexibilitet som ger goda förutsättningar för nya affärsmodeller att växa fram. Här kommer Proacts gedigna erfarenhet av datalagring in.

Förr var det tillgängligheten av data som var fokus och utmaning för många organisationer, man jobbade hårt med exempelvis spegling av data mellan sina datacenter, vilket var tekniskt jobbigt och kostsamt. I dag är det enklare, nu är det dataskydd och säkerhet som seglat upp som den viktigaste frågan. I samband med den ökade konsumtionen av molntjänster ställs alla organisationer inför utmaningen hur och var deras värdefulla data ska lagras och skyddas. Många tjänster tillhandahåller lagring i själva applikationen, men detta är ofta inte optimalt då man skapar öar av data, menar Mattias Tamme, Presaleschef på Proact.

– Tänk på att ingen annan älskar ditt data som du, data är ofta en organisations mest värdefulla tillgång! 

För ökad kontroll pekar dock trenden på att fler och fler verksamheter idag väljer att kombinera lokalt lagrade data med molntjänster, en så kallad hybridlösning. Här ligger Proact i framkant, med skräddarsydda lösningar som matchar såväl den egna verksamheten som slutkundens krav.

Erfarenhet av säkra lagringslösningar

Proact är ett svenskgrundat men numera internationellt it-bolag med specialistkompetens inom molntjänster och lagring. Efter 28 år inom data management har man tillsammans med teknikleverantörer såsom NetApp, Commvault, Rubrik med flera utvecklat den erfarenhet som krävs för att skapa agila, kostnadseffektiva och säkra lagringslösningar, oavsett var man väljer att lagra sina data.  

Det kan vara ett avancerat och riskabelt jobb att flytta stora mängder data, och i synnerhet om informationen ska vara tillgänglig under perioden den flyttas. Molnplattformen Proact Hybrid Cloud är utvecklad i syfte att förenkla IT-infrastrukturen och därmed frigöra tid och skapa flexibilitet och frihet för verksamheten. Det är helt upp till kunden var ens data ska lagras: lokalt, hos Proact, i ett publikt moln – eller i en hybrid av samtliga alternativ.

– Vår definition av hybrid cloud handlar om att hitta den rätta mixen av olika typer av IT-lösningar som erbjuder en dynamisk flexibilitet, utan tekniska hinder. Kunden väljer externa eller interna IT-leverantörstjänster beroende på projekt, typen av data och legala krav, säger Mattias Tamme.

Säkerhet i flera lager

Med stora mängder data som är kritisk för verksamheten blir säkerhetsaspekten viktigare än någonsin, och något som alltid behöver tas i beaktning. Här har Proact stor erfarenhet att skydda organisationer mot till exempel ransomwarehot.

– Säkerhetslandskapet har ändrats markant, det räcker inte längre med brandväggar och antivirussystem, man behöver bygga säkerhet i flera lager och designa med inställningen att man garanterat förr eller senare kommer att drabbas av någon typ av intrång, säger Tamme och lyfter komplexiteten i att planera för sin datalagring.

– Allting passar inte i molnet och allt passar inte i samma moln. I dag har kunder en mer nyanserad och mogen moln-strategi än för ett par år sedan då publika moln var lösningen på alla problem. Nu ser vi i stället att många bygger sina egna privata moln – ”cloud on the ground”-organisationer – och de allra flesta kör hybrida miljöer. Det ger friheten att välja den bästa plattformen för varje enskild uppgift och möjliggör på så vis agilitet, avslutar Mattias Tamme. 

 

Mer från Proact

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Proact och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera