1515

Natural Cycles-investeraren satsar på byggbranschen

Startupbolaget Fieldly från Helsingborg avslutar in största runda hittills – med 12,6 miljoner kronor i nytt kapital är bolaget redo att skala upp.

Grundarna av Fieldly Daniel Krusenstråhle och Sven Paulin.
Grundarna av Fieldly Daniel Krusenstråhle och Sven Paulin.Foto:Foto & produktion Charlotte Carlberg Bärg www.clic.se charlotte@clic.se,
Grundarna av Fieldly Daniel Krusenstråhle och Sven Paulin.
Grundarna av Fieldly Daniel Krusenstråhle och Sven Paulin.Foto:Photo: Joachim Lundgren

Helsingborgstartupen Fieldly vill rusta byggbranchen inför en lågkonjunktur genom att effektivisera det administrativa arbetet. Penna, papper och post it-lappar byts ut mot ett digitalt verktyg i app-format.

”Byggsektorn är den minst digitala av alla samhällsbranscher, bortsett från jordbruket. Den präglas av oerhört många ineffektiva arbetsprocesser, samtidigt som det alltid finns mycket att göra. I snitt är 40 procent av en hantverkares dag värdeskapande, resten går åt till att inhämta information, skaffa material och ritningar”, säger Daniel Krusenstråhle, medgrundare och vd för Fieldly.

Fieldly, som grundades 2013 av Daniel Krusenstråhle och  Sven Paulin, har utvecklat ett projekthanteringssystem för att underlätta kommunikationen mellan byggbolagens kontor och byggarbetsplatserna. Tidrapportering, materialåtgång och körningar rapporteras digitalt i ett sammanhållet system direkt i telefonen och surfplattan.

Läs mer: Lunds universitet investerar i digitalt byggbolag 

Nu avslutar bolaget sin största investeringsrunda hittills och tar in 12,6 miljoner kronor för att skala upp bolaget. Leder rundan gör den schweiziska affärsängeln Roland Zeller, som var först med att backa p-appen Natural Cycles 2013. Dessutom investerar bland annat den skånska byggbolagsgrundaren Christer Dahlén, samt affärsänglarna Dan Nilsson och Mårten Öbrink.

”Vi har tillbringat våra första fyra år med att bevisa att vi fungerar bra med små och medelstora bolag. Nu är vi vid en punkt när vi känner att vår produkt är redo för större utmaningar och så även vår organisation”, säger Daniel Krusenstråhle.

Det nya kapitalet ska bland annat användas till att växa på sälj- och marknadssidan. Dessutom blickar Fieldly utanför Sveriges och Nordens gränser med planer på lanseringar i bland annat Tyskland.

Läs mer: Här är techbolagen som vill rädda byggsektorn 

 I samband med att rundan avslutas flyttar Fieldly även sitt huvudkontor från hemstaden Helsingborg till Malmö och blir där grannar med BIM Object och Zynka Bim, som även de jobbar nära byggbranschen.

”Vi bildar en bygghubb i centrala Malmö. Vi kommer att befinna oss nära de stora byggbolagen och kunna hjälpa, inspirera och stötta dem bättre genom en stark fysisk närvaro”, säger Daniel Krusenstråhle.


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?