1515

Natural Cycles-grundaren ser stort intresse i USA

Preventivappen Natural Cycles laddar upp för lansering i USA efter FDA:s godkännande. Medgrundaren Elina Berglund har dock stött på kulturkrockar sedan flytten till New York.

Elina Berglund, teknisk chef och medgrundare av Natural Cycles.
Elina Berglund, teknisk chef och medgrundare av Natural Cycles.Foto:Martina Huber

Sedan i september förra året har Elina Berglund och vd:n och medgrundaren Raoul Scherwitzl jobbat mot en USA-lansering nu i mars. De har även anställt ett par personer på plats och har god hjälp från Stockholmskontoret med 80 anställda.

Vi fick FDA:s godkännande för preventivmedel (motsvarande amerikanska läkemedelsverket reds anm.) i augusti, men lanseringen är ett försök att nå ut bredare och förhoppningsvis kommer det att ge oss en tillväxt i USA”, säger Elina Berglund, som är teknisk chef på Natural Cycles.

Vi hoppas att 2019 kommer bli ett bättre år för oss.

Hon önskar också att förra årets stormar nu ligger bakom bolaget. 2018 kantades av många anmälningar från användare som blivit gravida efter att ha använt appen. Men till slut slog Läkemedelsverket fast att Natural Cycles, som hittills enda app, får fortsätta klassas som ett preventivmedel. 

Effektivitetsnivån för att undvika oönskade graviditeter vid användning av appen ligger kvar på drygt 93 procent, enligt Natural Cycles stickprover.

Läs mer om stormarna kring Natural Cycles här. 

”Vi hoppas att 2019 kommer bli ett bättre år för oss, med mer fokus på att växa och innovera och mindre på att debattera”, säger Elina Berglund.

De senaste månaderna har hon undersökt lokala partnerskap och hur vården fungerar i USA. I januari i år började Natural Cycles att erbjuda appen genom ett statligt program, Title X, som erbjuder preventivmedel till låginkomsttagare och personer utan försäkring. Kvinnor i state New Hampshire är först ut att få möjlighet att testa appen.

”Våra användare är främst högutbildade kvinnor och de vi når genom Title X är en annan grupp. Det skulle vara en dröm för oss att rulla ut det i hela landet”, säger Elina Berglund.

Hon säger att USA är en väldigt viktig marknad för Natural Cycles, också för att den är komplicerad och att tjänsten därför kan göra nytta.

”Det är inte alla som har en försäkring här som inkluderar preventivmedel och till exempel p-piller kostar runt 50 dollar per månad utan försäkring. Vi ser ett stort intresse för appen och har hela tiden haft ganska många användare i USA trots att vi inte riktat oss hitåt”, säger Elina Berglund.

Elina Berglund står på scenen och presenterar Natural Cycles på ett europeiskt pitchevent i New York i början av februari, som anordnades av den europeisk-svenska handelskammaren.
Elina Berglund står på scenen och presenterar Natural Cycles på ett europeiskt pitchevent i New York i början av februari, som anordnades av den europeisk-svenska handelskammaren.

Hon har även mötts av kulturskillnader mellan Sverige och USA sedan hon flyttade till New York. För några veckor sedan presenterade hon bolaget på ett event och efteråt kom en man fram och sa: ”fantastiskt att du pitchar när du är gravid, det har vi aldrig haft någon som har gjort förut”. 

På ett annat event kom en man fram och sa att det är synd att feminismen har påverkat Natural Cycles produkt, och utgick från att valet för en kvinna att använda skydd eller vara återhållsam inte ens skulle finnas.

”Det var något jag inte har stött på tidigare och New York är annars i majoritet demokratiskt. Just i det här fallet insåg jag att det inte var någon idé att ens bemöta ett sådant argument”, säger Elina Berglund.

Enligt Natural Cycles data är kvinnor bättre att skydda sig i USA än i Sverige och Norden. Det tror Elina Berglund också beror på att abort inte är lika tillgängligt och accepterat i USA.

Hur många användare Natural Cycles har i USA är dock inget hon vill prata högt om än, men globalt handlar det om runt en miljon. Största marknaden hittills är Storbritannien och USA-lanseringen finansieras av pengar från bolagets kapitalrunda på en kvarts miljard kronor i slutet av 2017.

 


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?