1515
Annons

Natural Cycles-grundaren ser stort intresse i USA

Preventivappen Natural Cycles laddar upp för lansering i USA efter FDA:s godkännande. Medgrundaren Elina Berglund har dock stött på kulturkrockar sedan flytten till New York.

Elina Berglund, teknisk chef och medgrundare av Natural Cycles.
Elina Berglund, teknisk chef och medgrundare av Natural Cycles.Foto:Martina Huber

Sedan i september förra året har Elina Berglund och vd:n och medgrundaren Raoul Scherwitzl jobbat mot en USA-lansering nu i mars. De har även anställt ett par personer på plats och har god hjälp från Stockholmskontoret med 80 anställda.

Vi fick FDA:s godkännande för preventivmedel (motsvarande amerikanska läkemedelsverket reds anm.) i augusti, men lanseringen är ett försök att nå ut bredare och förhoppningsvis kommer det att ge oss en tillväxt i USA”, säger Elina Berglund, som är teknisk chef på Natural Cycles.

Vi hoppas att 2019 kommer bli ett bättre år för oss.

Hon önskar också att förra årets stormar nu ligger bakom bolaget. 2018 kantades av många anmälningar från användare som blivit gravida efter att ha använt appen. Men till slut slog Läkemedelsverket fast att Natural Cycles, som hittills enda app, får fortsätta klassas som ett preventivmedel. 

Effektivitetsnivån för att undvika oönskade graviditeter vid användning av appen ligger kvar på drygt 93 procent, enligt Natural Cycles stickprover.

Läs mer om stormarna kring Natural Cycles här. 

”Vi hoppas att 2019 kommer bli ett bättre år för oss, med mer fokus på att växa och innovera och mindre på att debattera”, säger Elina Berglund.

De senaste månaderna har hon undersökt lokala partnerskap och hur vården fungerar i USA. I januari i år började Natural Cycles att erbjuda appen genom ett statligt program, Title X, som erbjuder preventivmedel till låginkomsttagare och personer utan försäkring. Kvinnor i state New Hampshire är först ut att få möjlighet att testa appen.

”Våra användare är främst högutbildade kvinnor och de vi når genom Title X är en annan grupp. Det skulle vara en dröm för oss att rulla ut det i hela landet”, säger Elina Berglund.

Hon säger att USA är en väldigt viktig marknad för Natural Cycles, också för att den är komplicerad och att tjänsten därför kan göra nytta.

”Det är inte alla som har en försäkring här som inkluderar preventivmedel och till exempel p-piller kostar runt 50 dollar per månad utan försäkring. Vi ser ett stort intresse för appen och har hela tiden haft ganska många användare i USA trots att vi inte riktat oss hitåt”, säger Elina Berglund.

Elina Berglund står på scenen och presenterar Natural Cycles på ett europeiskt pitchevent i New York i början av februari, som anordnades av den europeisk-svenska handelskammaren.
Elina Berglund står på scenen och presenterar Natural Cycles på ett europeiskt pitchevent i New York i början av februari, som anordnades av den europeisk-svenska handelskammaren.

Hon har även mötts av kulturskillnader mellan Sverige och USA sedan hon flyttade till New York. För några veckor sedan presenterade hon bolaget på ett event och efteråt kom en man fram och sa: ”fantastiskt att du pitchar när du är gravid, det har vi aldrig haft någon som har gjort förut”. 

På ett annat event kom en man fram och sa att det är synd att feminismen har påverkat Natural Cycles produkt, och utgick från att valet för en kvinna att använda skydd eller vara återhållsam inte ens skulle finnas.

”Det var något jag inte har stött på tidigare och New York är annars i majoritet demokratiskt. Just i det här fallet insåg jag att det inte var någon idé att ens bemöta ett sådant argument”, säger Elina Berglund.

Enligt Natural Cycles data är kvinnor bättre att skydda sig i USA än i Sverige och Norden. Det tror Elina Berglund också beror på att abort inte är lika tillgängligt och accepterat i USA.

Hur många användare Natural Cycles har i USA är dock inget hon vill prata högt om än, men globalt handlar det om runt en miljon. Största marknaden hittills är Storbritannien och USA-lanseringen finansieras av pengar från bolagets kapitalrunda på en kvarts miljard kronor i slutet av 2017.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera